11

مهر

1403


حوزه خلیج فارس

11 شهریور 1403 08:54 0 کامنت
 نگاهی به عرب‌نیوز 
نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان روز جمعه تایید کرد که کشورش به طرح خاورمیانه‌ی سبز که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی راه‌اندازی شده، پیوسته است.
میقاتی این اقدام را برای لبنان ضروری توصیف کرده و به ویژه باید ذکر کرد که روستاها و شهرهای جنوبی این کشور آسیب‌های زیست‌محیطی و کشاورزی قابل توجهی را متحمل شده‌اند که این رخدادها همکاری با همه دوستان لبنان را در راه جبران خسارت‌ها ضروری می‌کند.میقاتی به عباس الحاج حسن، وزیر کشاورزی و ناصر یاسین، وزیر محیط زیست، درباره مشارکت این کشور در این طرح گفت:«اسرائیل در حال نابودی مناطق وسیعی است. چه زمین های کشاورزی، چه درختان میوه و چه جنگل ها. تایید مشارکت لبنان در این طرح برای ما لبنانی‌ها، دولت و به ویژه برای وزارتخانه‌های کشاورزی و محیط زیست، خبر امیدبخشی می‌تواند باشد. ما از پادشاهی سعودی به‌خاطر تلاش‌هایش در این راستا تشکر می‌کنیم، زیرا همیشه در سخت‌ترین زمان‌ها در کنار لبنان بوده است.»یاسین نیز در ادامه افزود:«یکی از اهداف این طرح کاشت 40 میلیارد درخت در سراسر خاورمیانه است. بخش کلیدی ابتکار عربستان سعودی، حفاظت از منطقه، خلیج فارس و کشورهای خاورمیانه در برابر تغییرات آب و هوایی به شکل مستمر عملی خواهد شد. توقف تخریب زمین و بیابان زایی و همچنین راه‌هایی برای انطباق مؤثرتر با تغییرات احتمالی آینده بررسی کنید.»بر اساس آمارهای دولتی، هزینه خسارات وارده به شهرهای مرزی جنوب لبنان در شش ماه اول حملات اسرائیل از 1.5 میلیارد دلار فراتر رفته است. گلوله باران و حملات هوایی نیز به معیشت ساکنان منطقه مرزی و مزارع کشاورزی آن‌ها آسیب وارد کرده است. تصاویر ماهواره‌ای تخریب کل محله‌ها در روستاهای امتداد خط آبی و ناپدید شدن مناطق جنگلی را که دامنه کوه‌ها و دره‌ها را پوشانده است نشان می‌دهد. حملات این رژیم اشغالگر موجب آواره شدن بیش از 110000 نفر را از ده‌ها و روستاها شده است.
 
   
به‌روزرسانی‌های قیمت نفت؛
 افزایش قیمت نفت خام به دلیل نگرانی‌های عرضه در خاورمیانه
قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت؛ سرمایه‌گذاران نگرانی‌های مربوط به عرضه در خاورمیانه را ارزیابی کردند اگرچه نشانه‌هایی از کاهش تقاضا باعث کاهش رشد شد.بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در اکتبر که روز جمعه به پایان می‌رسد، تا ساعت 7:10 صبح به وقت عربستان با 23 سنت یا 0.3 درصد افزایش به 80.17 دلار در هر بشکه رسید. قرارداد معاملاتی فعال‌تر در ماه نوامبر با 20 سنت یا 0.2 درصد افزایش به 79.02 دلار رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 18 سنت یا 0.2 درصد افزایش به 76.09 دلار رسید. هر دو شاخص نیز در روز پنجشنبه به دلیل نگرانی‌های عرضه نفت بیش از 1 دلار افزایش یافتند و به ترتیب 1.5 و 1.7 درصد برای این هفته تا اکنون افزایش یافتند.پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا، گفت:«نگرانی‌های جاری در مورد کاهش عرضه لیبی با برنامه‌های عراق برای مهار تولید که در مجموع می‌تواند به عرضه جهانی نفت آسیب بزند، بزرگ‌تر شد. با این حال، چشم انداز اقتصادی تیره و تار سرزمین اصلی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، همچنان یک باد مخالف دائمی بر تقاضای نفت است.» به گفته شرکت مشاوره گروه انرژی راپیدان، کاهش تولید لیبی می تواند بین نهصد هزار تا 1 میلیون بشکه در روز باشد و برای چند هفته نیز ادامه یابد.در همین حال، یک منبع آگاه روز پنجشنبه به رویترز گفت که انتظار می‌رود پس از اینکه تولید این کشور از سهمیه اوپک پلاس فراتر رفت، عرضه عراق نیز کاهش یابد. کشور عراق قصد دارد تولید نفت خود را در ماه آینده بین 3.85 تا 3.9 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. با این حال، برنت و WTI همچنان در مسیر کاهش 0.7 درصدی و 2.3 درصدی در ماه اوت هستند که دومین افت ماهانه متوالی آن‌هاست.نگرانی‌ها در مورد تقاضا همچنان بر دوش بازار سنگینی می‌کند. به‌طوری که داده‌های موجودی انبارهای ایالات متحده نشان می‌دهد؛ سهام نفت خام برای هفته منتهی به 23 اوت حدود یک سوم کم‌تر از حد انتظار بوده است.تحلیلگران در یادداشتی گفتند:«بازار نگران چشم‌انداز میان‌مدت است، زیرا تراز نفت برای سال 2025 ضعیف به نظر می‌رسد. ما معتقدیم که اوپک در صورت تمایل به افزایش قیمت، چاره‌ای جز به تعویق انداختن مرحله کاهش تولید داوطلبانه نخواهد داشت.»
  
دیدگاه ها (0)
img