12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

20 شهریور 1403 14:24 0 کامنت

شهرستان بستک از دیر باز در خود شاعران زیادی پرورش داده که اهل ذوق و هنر وشعر بوده اند، گاهی این شاعران خوش ذوق وقریحه به مراتب یک شاعر حرفه ای می رسیدند و نامشان در یادها ماندگار می شد وگاه کسانی بودند که شعر ها می سروده اند اما پس از خودشان سروده هایشان نیز به دست فراموشی سپرده می شدند واین امر به دلایل مختلف روی می داد؛ اما درهرحال این شهرستان مردمی خوش وذوق وهنرمند دارد که در هر گوشه از این مکان جغرافیایی، در روستاهاوشهرهای مختلف این شهرستان زندگی می کنند. به سراغ یکی از شاعران بومی سرای شهرستان رفتم که به عنوان یک شاعر عضو انجمن ادبی شهرستان واز اعضای فعال انجمن می باشد.


اوهمچنین از فرهنگیان شهرستان ودبیر دبیرستان شهرستان است وسالها تجربه تدریس وپرورش دانش آموزان را دارد.

  ضمن معرفی خودتان بفرمایید از چه زمانی پا به عرصه هنر وادبیات یا شعر گذاشتید؟

اسلام مظفری هستم از روستای دهتل ازتوابع شهرستان بستک وتقریبا از بیست سال قبل دست به قلم شده وشعرمی نویسم.

  
انگیزه شما برای ورود به دنیای هنر چه بود؟


دانشجوی دانشگاه ارومیه بودم وبه علت بعد مسافت ماهها از خانواده دوربودم آنجا بود که اولین زمزمه های دلتنگی را روی کاغذ آوردم وهمین شروعی شد برای ورود به عرصه شعر.

  

  

مشوقین شما درادامه این راه چه کسانی بودند؟آیا تشویق دیگران تاثیری در تصمیم شما و ادامه راه داشت؟

  

مادربزرگ مادرم همیشه بساط قصه گویی وشعرخوانی داشت وگوش دادن به این قصه هاواشعار سرگرمی های شبانه کودکیما بود،از طرفی پدرم نیز دستی به قلم داشت وگاه اشعاری می سرودگاهی نیز همین شعرها را روی نوار کاست ضبط می کرد ،من هم علاقه خاصی به شعرداشتم وبه این کاست های ضبط شده گوش می دادم،بعدها که دوران دانش جویی ام به پایان رسید شعری برای دهتل زادگاهم سرودم که مورد توجه دوستان وهمشهریانم قرارگرفت وهمین انگیزه ای برای ادامه کار من شد.

  

اشعار شما بیشتر در چه سبک قالب‌هایی هستند؟

درطی این سال‌ها درقالبهای مختلفی شعر گفته ام اما بیشتر از همه درقالب های غزل، مثنوی و دوبیتی موفق بوده ام،مضمون شعرهای من عاشقانه، اجتماعی، انتقادی ویا دروصف طبیعت هستند.

  

علاوه برشعر در زمینه‌های دیگر هنر هم فعالیتی دارید؟

 

گاهی نقاشی هم می کنم البته نه به صورت حرفه ای، اما علاقه خاصی به نقاشی وکشیدن طرح روی کاغذ دارم.

 

  

شما به عنوان یک شاعر و عضو فعال انجمن ادبی شهرستان آثار مکتوب از شعرهایتان دارید؟ویا تصمیم داریدکه اشعار خود را به صورت مکتوب در اختیار مخاطبین قرار دهید؟

فکر می کنم از نظر کمیت سروده هایم قابلیت چاپ وتبدیل شدن به یک کتاب خوب وپروپیمان داشته باشند اما از نظرکیفی کارهای قدیمی ترم زیاد راضی نیستم وهمین امر موجب شده فعلا برای مکتوب کردن شعرها صبرکنم، اما تصمیم دارم برای آینده شعرهایم را جمع آوری وبه صورت کتاب مکتوب دراختیار مخاطبین قرار دهم.

    

اشعار خود رادر کدام جشنواره‌ها و همایش‌ها شرکت داده اید ؟وچه مقامی را کسب کرده است؟

به عنوان یک شاعر بومی سرا فکر میکنم در خارج از جغرافیای بستک ومناطق اچمی زبان حرفی برای گفتن نداشته باشم.
همیشه دلی کار کرده ام از آنطرف دوستان اهل ادب همیشه به من لطف داشته ودارند وهمین برایم کافیست.

  

به نظر شما درعرصه ادبیات و هنر پیشرفت یک هنرمند درکار خود مهمتراست یا شهرت؟

هرچه از دل برآید لاجرم بردل نشیند.کاری که از سر عشق وعلاقه باشدشهرت واعتبار را هم به دنبال می آورد

  

به نظر شمااستعداد سرودن شعر در افراد ذاتی است یا قابل یادگیری؟

به نظر من سهم یادگیری خیلی بیشتر است،افرادی که خوب گوش می دهند بیشتر می توانند ابراز کنند وبه تبع آن بهتر می نویسند ومی سرایند.

  

شما به عنوان یک دبیر ویک شخصیت فرهنگی و همچنین یک هنرمند وشاعر خوب و مطرح شهرستان چه پیشنهادی برای جوانان دوستدار ادبیات وهنر وکسانی که دوست دارند وارد این عرصه شوند دارید؟

به عنوان کسی که مشق شعر می کند از دوستداران شعر وعلاقمندان به سرودن می خواهم که انتقاد پذیر باشند. تنها با درست بودن وزن وقافیه کسی شاعر نمی شود. به شعور مخاطب باید احترام بگذاریم واگر شعرمان به دل ننشست و پذیرفته نشد بپذیریم که حتما یک جای کار می لنگد.

تگ ها:

دیدگاه ها (0)
img