12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

21 شهریور 1403 08:26 0 کامنت

بندر تاریخی لافت یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جزیره قشم و ترکیبی بی‌نظیر از پدیده‌های طبیعی و دست‌ساخته‌های انسان است که در شمال غربی جزیره و در نزدیک‌ترین فاصله به سرزمین اصلی واقع شده است. این بندر تاریخی در راستای خط ساحلی خلیج فارس امتداد یافته و بافت تاریخی شهر در فاصله بین کوه و دریا به موازات خط ساحلی قرار دارد. در راستای حفظ و صیانت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی این بافت به عنوان میراث مهم خلیج فارس، مرمت بافت تاریخی و 40 بادگیر در لافت آغاز شده است.

 
به گزارش صبح ساحل، «محمدآتشین ماه» شهردار و مدیر پایگاه بافت تاریخی لافت با تاکید بر اهمیت احیای بافت تاریخی شهر گفت: مرمت جداره‌های بافت تاریخی بندر لافت به مساحت 19هزار مترمربع آغاز شده است.
او با اشاره به همکاری شهرداری لافت و سازمان منطقه آزاد قشم در این پروژه، افزود: درحال حاضر درحال جداره‌سازی در بافت تاریخی هستیم و پس از آن سنگفرش کوچه‌ها و گل‌کاری نیز انجام می‌شود.
بادگیر؛ شاخص‌ترین و تاثیرگذارترین عنصر معماری در بندر تاریخی لافت است که به‌عنوان بهترین راهکار اقلیمی در معماری این منطقه برای مقابله با گرما کاربرد داشته است. آتشین‌ماه درمورد بادگیرهای لافت گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری با سازمان منطقه آزاد قشم امضا کرده است، مرمت 40بادگیر نیز انجام می‌شود که در این پروژه، مرمت 20 بادگیر برعهده شهرداری بندر تاریخی لافت و 20 بادگیر دیگر برعهده سازمان منطقه آزاد قشم است.شهردار این بندر تاریخی گفت: پاییز سال گذشته نیز نورپردازی 99 بادگیر ناهمسان لافت در راستای حفظ ارزش‌های معماری سنتی، بومی و فرهنگی انجام شده است.
مدیر پایگاه بافت تاریخی لافت عنوان کرد: برای توسعه و رونق بافت تاریخی شهر، یک مسیر گردشگری تعریف می‌شود که شامل قلعه تاریخی نادری، چاه‌های تلا و بام لافت است.
آتشین‌ماه همچنین از همکاری سازمان منطقه آزاد قشم در حفظ و احیای بافت تاریخی لافت قدردانی کرد.

دیدگاه ها (0)
img