آیا ماه کامل از نظر روانی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟


نویسنده: محیا تکنده

وقتی ناگهان احساس ناراحتی می‌کنید، رفتار هیجانی و شدیدی از شما سر می‌زند، بیهوده عصبی می‌شوید یا بدشانسی می‌آورید، تقصیر را به گردن ماه کامل می‌اندازید؟ بسیاری از افراد این کار را انجام می‌دهند و معتقد هستند هنگام تکامل ماه در شب‌هایی که قرص ماه کامل می‌شود اوضاع از کنترل‌شان خارج شده و احوالاتشان دگرگون می‌شود. در واقع  این نگرش یک سنت است که به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، زمانی که هم فیلسوف یونانی ارسطو و هم مورخ رومی پلینی بزرگ فرض کردند که ماه کامل باعث ایجاد جنون در سراسر سرزمینی که روشن کرده خواهد شد، حتی کلمه‌ی لاتین جنون و دیوانگی به ماه‌زدگی باز می‌گردد. علیرغم قرن‌ها مقصر دانستن ماه برای شرارت، نوسانات خلقی و اتفاقات عرفانی، تحقیقات علمی در مورد این موضوع همچنان به همبستگی صرف اشاره می‌کند تا علت. اما چرا بسیاری از ما این باور را حفظ کرده‌ایم؟ به طور واقع بینانه، هر تاثیری که ماه روی ما بگذارد ممکن است به اجداد ما مرتبط باشد. اما اهمیت باورنکردنی آن در برخی از اعمال و آیین‌های معنوی، چه در دوران باستان و چه در عصر جدید، و همچنین پیوندهای آن با فولکلور، اسطوره‌ها، افسانه‌های شهری و غیره به این معناست که علی‌رغم آنچه علم به ما نشان می‌دهد، برخی هنوز به قدرت ماه در دگرگونی اعمال و احوال انسانی اعتقاد دارند.

    

منبع خرافات
در فرضیه‌ی چند صد ساله، ارسطو و پلینی بزرگ معتقد بودند از آنجایی که مغز مرطوب است، بنابراین می‌تواند به همان شیوه‌هایی که آب‌های زمین تحت تأثیر ماه قرار می‌گیرند، تحت تأثیر این جرم آسمانی قرار گیرد. آن‌ها معتقد بودند که ماه قدرت القای جنون، صرع یا حملات جنون را دارد. حتی برخی از متفکران مدرن با این ایده بازی می‌کنند. روان‌پزشک آرنولد لیبر با کتاب‌های خود با عنوان «اثر قمری: جزر و مد بیولوژیکی و احساسات انسانی» که در سال 1978 نوشته شد، و «چگونه ماه بر شما تأثیر می‌گذارد: کتابی متقاعدکننده و بحث‌برانگیز در مورد قدرت شگفت‌انگیز ماه برای تأثیرگذاری بر شما» عمیق‌تر شد. لیبر پیشنهاد کرد که از آنجایی که بدن انسان حدود 70 درصد آب است، انسان‌ها مانند اقیانوس‌های زمین، تغییرات جزر و مدی ناشی از فازهای ماه را تجربه می‌کنند. او نوشت که در ماه کامل، وقوع قتل، خودکشی ، حمله شدید، موارد اورژانس‌های روانی و تصادفات مرگبار خودرو به طور چشمگیری افزایش می یابد. در حالی که این نظریه در نگاه اول معقول به نظر می‌رسد، به سرعت توسط کارشناسان رد شد. یک مطالعه به طور خاص نظریه لیبر را رد کرد و استدلال کرد که کشش گرانشی زمین 5012 برابر قوی‌تر از ماه است که کشش آن بیشتر از وزن یک کک نیست. ماه ممکن است جزر و مد آب‌های بزرگ و باز مانند اقیانوس و دریا را تنظیم کند، اما تأثیر آن بر یک لیوان آب یا وان حمام نشدنی است، چه رسد به آبی که بدن انسان را تشکیل می‌دهد. فیزیکدانان و روانشناسان همگی به این نتیجه رسیده‌اند که رفتار انسان با فاز قمری ارتباطی ندارد. در سال 1985، محققان متاآنالیز 37 مطالعه را انجام دادند که چرخه‌های قمری را با نمونه‌هایی از تماس با مرکز بحران، خودکشی، جنایات و مسائل روانپزشکی مقایسه کردند. نتایج نشان می‌دهد که هیچ رابطه‌ای بین ماه کامل و هر گونه افزایش در این رخدادها وجود ندارد. چندین مطالعه مدرن با ایجاد ارتباطی بین ماه کامل و پذیرش بخش روانپزشکی،  بستری در بیمارستان،  یا رفتار پرخاشگرانه، این یافته ها را تکرار می‌کنند. مطالعه‌ای که در سال 2019 در فنلاند انجام شد حتی نشان داد که قتل‌های کمتری در طول ماه کامل انجام شده است. اگر علم به ما می‌گوید که این ارتباط وجود ندارد، چرا خرافات پابرجا هستند؟
 
 رفتار قمری-آگاهانه
اگر یک باور (بیشتر) برای هزاران سال باقی بماند، باید چیزی وجود داشته باشد. مقاله‌ای در مجله دیسکاور نشان می‌دهد که اثر جنون قمری از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که یک ماه درخشان‌تر احتمالاً کیفیت خواب اجداد ما را مختل می‌کرده و باعث کم‌خوابی و خلق و خوی تند و تاثیرات منفی ناشی از بی‌خوابی می‌شده است. امروزه شواهدی کشف شده است که نشان می‌دهد خواب تحت تأثیر چرخه قمری است. بنابراین شاید این توضیحی برای تغییرات رفتاری ارائه دهد. اما بسیاری از کارشناسان باورهای قوی در مورد تأثیر ماه را به عنوان همبستگی و هم‌آمیز یا سوگیری تأییدی تفسیر می‌کنند، که در این الگوها ما به رویدادهایی که از باورهای قبلی‌مان پشتیبانی می‌کنند بیشتر از رویدادهایی که خلاف جهت باورهایمان هستند توجه نشان می‌دهیم. اگر به تاثیر ماه بر حال و هوای انسانی معتقد باشیم ما به احتمال زیاد به اتفاق عجیبی که در ماه کامل رخ می‌دهد توجه می‌کنیم و این موضوع در حافظه ما باقی می‌ماند. تا جایی که امی مورین می‌گوید: «ممکن است این انتظار که همه چیز در یک ماه کامل کمی عجیب و غریب شود، در واقع به یک پیش‌گویی خودشکوفایی تبدیل شود».
 
 اهمیت معنوی ماه
در میان فرهنگ‌های بومی در سراسر جهان، ماه از اهمیت زیادی برخوردار است. در ایالات متحده، بومیان آمریکایی اولیه اذعان داشتند که ماه مادربزرگ جزر و مد را تنظیم می‌کرد و مراقب آب‌های زمین بود و ماه‌های کامل برای ردیابی سال‌های در حال گذر مهم بودند، به همین دلیل است که برخی از ماه‌های کامل نام‌های خاصی دارند که از قبیله‌ای به قبیله دیگر متفاوت است. تکریم ماه از طریق مراسم و رقص های سپاسگزاری همچنان یک تمرین مهم  در ارتباط با طبیعت است. ماه برای گروه‌های دیگر نیز دارای اهمیت معنوی است. به عنوان یک بازیگر اصلی در طالع بینی ، اعتقاد بر این است که چرخه ماه به شدت بر رفتارها و خلق و خوی تأثیر می گذارد.
ماه اغلب با نمادهای ناخودآگاه مرتبط است، و اگر تا به حال نمودار تولد خود را بررسی کرده باشید، متوجه خواهید شد که "نشان ماه" شما، که با موقعیت ماه در آسمان دقیقاً در لحظه تولد شما مرتبط است، تصور می شود.همگام سازی ذهنی با فازهای ماه نیز یک ابزار قدرتمند معنوی و مراقبت از خود است. هر 29.5 روز، ماه یک چرخه کامل را تکمیل می‌کند، و هر مرحله از آن چرخه با اقدامات خاصی مطابقت دارد که در بین فرهنگ‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، اعتقاد بر این است که ماه کامل زمانی برای خود انعکاسی و خودکاوی است، در حالی که ماه جدید فرصتی برای تعیین اهداف است.اگرچه علم بسیاری از افسانه های مربوط به ماه را رد کرده است، اما هنوز مردم به جنبه های فولکلور که نیاز به اثبات را نادیده می‌گیرند، پایبند هستند.
ممکن است نتوانید ماه کامل را به دلیل رانندگی بد یا تعاملات ناخوشایند سرزنش کنید، اما توجه به حضور آن می‌تواند تأثیر مثبتی بر رفتارهای آگاهانه شما داشته باشد. از طرفی اعتقاد بیش از حد بر تاثیر ماه بر رفتار آدمی می‌تواند مسئولیت‌پذیری و قدرت تغییر را خنثی کند و افراد را وادار به تسلیم شدن در برابر امور کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها