12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

24 شهریور 1403 12:24 0 کامنت

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اعلام کرد: پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز قلعه گوهران تشکیل‌شده است.

به گزارش صبح ساحل، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اعلام کرد: در پی انجام اقدامات تأمینی و بازدید میدانی یک مورد حفاری غیرمجاز پیرامون قلعه گوهران شناسایی شد. طبق بررسی‌های انجام‌شده در این حفاری غیرمجاز، آسیبی به قلعه وارد نشده است. همچنین حفاری در محوطه باستانی انجام‌نشده و لایه‌های فرهنگی آسیب‌ندیده و عاملان حفاری به اشیاء فرهنگی دست نیافته‌اند.

بر اساس ماده‌واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و متخلفان به حبس شش ماه تا سه سال و ضبط اموال و اشیای کشف‌شده و پرداخت خسارت وارد به آثار تاریخی محکوم خواهد شد.

 به همین منظور پرونده قضایی تشکیل‌شده و موضوع برای اقدامات بعدی قضایی در دست پیگیری است.

به گفته این اداره، به دلیل کمبود اعتبارات در حوزه مرمت، این بنا در سال‌های اخیر مرمت نشده و  برای مرمت این بنای تاریخی از محل اعتبارات ملی و استانی درخواست تأمین اعتبارشده که تاکنون اعتباری برای این بنا تخصیص داده نشده است. با توجه به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان، امید است که برای مرمت این اثر تاریخی تأمین منابع شود.

 

گفتنی است؛ در استان هرمزگان بیش از هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده وجود دارد که 308 اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که با توجه قرارگیری آثار در مکان‌های دورافتاده و صعب‌العبور و همچنین به علت کمبود نیروی انسانی، امکان نظارت بر همه آثار تاریخی نیست.

قلعه گوهران متعلق به دوره قاجاریه است که در سال 1386 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال‌های 90 و 91 مرمت‌شده است.

دیدگاه ها (0)
img