12

مهر

1403


اقتصادی

26 شهریور 1403 08:17 0 کامنت
در آخرین گزارشی که از تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم ایالات متحده منتشر شد نشان داد که جای نگرانی در خصوص ایجاد رکود در بزرگترین اقتصاد دنیا نیست. درحالی که برآوردهای اولیه این داده مهم اقتصادی حاکی از آن بود که رشد 2.8 درصدی گزارش‌شود اما تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم 3 درصد گزارش شد. این گزارش درخشان گمانه زنی‌ها را درباره کاهش نیم درصدی نرخ بهره در ماه سپتامبر، بیش از پیش تعدیل کرد. چراکه افزایش تنها در صورتی بانک مرکزی آمریکا اقدام به کاهش نرخ بهره با این حجم بالا می‌کند که بحرانی متوجه اقتصاد باشد. اما فعلا شرایط تحت کنترل است و با وجود اینکه اندکی بازار کار آمریکا سرد شده است اما جای نگرانی وجود ندارد. این موضوع منجر به تقویت دلار می‌شود. اما بد نیست بدانید اگر آمریکا نمی‌توانست از رکود بگریزد و افت محسوس GDP نسبت به تخمین اولیه رخ می‌داد؛ مجددا گمانه‌زنی در زمینه احتمال رکود و فرود سخت تشدید می‌شد. این موضوع ضمن افت بازدهی اوراق قرضه، باعث تضعیف دلار، آن هم در کف‌های قیمتی می‌شد و تاثیر کلان این موضوع بر اقتصاد کل دنیا بسیار نگران کننده بود.
در ادامه با توجه به انتشار گزارش‌های درآمدی فصل دوم در آمریکا، نگاهی به عملکرد سه شرکت بزرگ در بازار بورس آمریکا می‌اندازیم و تاثیر آن را بر اقتصاد و بازار بورس بررسی می‌کنیم.
شرکت انویدیا با اقتصاد آمریکا چه خواهد کرد؟
انویدیا دومین شرکت سهامی عام با ارزش بازار بیش از سی تریلیون دلار است و اخیرا گزارش عملکرد فصلی خود را منتشر کرده است. انویدیا در این گزارش اعلام کرد فروش در سه‌ماهه دوم با رشد بیش از دو برابری نسبت به سال قبل، به 30 میلیارد دلار رسیده است. سود انویدیا نیز بیش از دو برابر شد و به 16.6 میلیارد دلار رسید. انویدیا همچنین درآمدی حدود 32.5 میلیارد دلار برای سه‌ماهه جاری خود پیش‌بینی کرده که بالاتر از پیش‌بینی‌های وال استریت است. افزایش سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری روی هوش مصنوعی موجب رشد چشمگیر انویدیا در سال‌های اخیر شده و سهام این شرکت تنها در سال جاری رشد 150 درصدی را تجربه کرده است. با این حال، نرخ رشد ا‌ویدیا پس از چند فصل درخشان رو به کاهش است و پیشی گرفتن از انتظارات بیش از حد سرمایه‌گذاران در هر سه‌ماهه سخت‌تر هم می‌شود. 
انویدیا همچنین با رقابت فزاینده‌ای از سوی استارت‌آپ‌های سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی و رقبای تثبیت‌شده‌تری مانند AMD مواجه است و امسال ۴.۵ میلیارد دلار درآمد از فروش تراشه‌های هوش مصنوعی خود پیش‌بینی می‌کند. حال که به اهمیت شرکت انودیا پی بردید باید گفت که از اینجای کار به بعد سودآوری و برآورده کردن انتظارات بازار برای این غول فناوری سخت شده است و از آنجایی که عملکرد سهام این شرکت بیشترین تاثیر را بر روی سهام نزدک که عموما شرکت‌های تکنولوژیک هستند؛ می‌گذارد. اگر کوچکترین لغزشی در عملکردآتی این شرکت رخ دهد؛ با توجه به اینکه سودهای آینده این شرکت نیز در سهام آن قیمت‌گذاری شده است؛ می‌تواند به افت قابل توجه در شاخص‌های سهام آمریکا شود.
 به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تا انتخابات آمریکا زمان زیادی باقی نمانده است؛ شروع این ریزش نیز در بازار سهام آمریکا چندان دور نباشد.
امید اپل به هوش مصنوعی
روز دوشنبه، 9 سپتامبر، اپل میزبان یک رویداد ویژه است. انتظار می‌رود هوش مصنوعی تعبیه‌شده در گوشی‌های این شرکت یکی از ویژگی‌های کلیدی جدیدترین آیفون باشد. هوش مصنوعی سال‌هاست که در برخی از ویژگی‌های آیفون، مانند پیام زنده و عملکرد اصلاح خودکار ادغام شده است. اما هوش مصنوعی مولد پیشرفته می‌تواند موجب افزایش تعامل و شخصی‌سازی شده و آیفون 16 را به اولین آیفونی تبدیل ‌کند که به‌طور خاص با در نظر گرفتن برخی از این ویژگی‌ها ساخته شده است. همچنین گنجاندن قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ آیفون 16 شود. 
اپل که با کاهش فروش یک درصدی آیفون در سه‌ماهه سوم سال مالی خود مواجه شده، بر این باور است که ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی که فقط روی آیفون 15 پرو و هر آیفون جدیدی کار می‌کنند؛ باعث می‌شود افراد آیفون‌های خود را ارتقا دهند. اگر اپل بتواند بازاری را که توسط سامسونگ از دست داده است؛ با این قابلیت جدید دوباره به دست آورد؛ می‌تواند؛ درآمد خود را افزایش دهد و از آنجایی که ارزش بازار این شرکت اکنون تقریباً 3.6 تریلیون دلار برآورد می‌شود؛ بر بازار سهام آمریکا بسیار اثرگذار است و می‌تواند رشد شاخص‌ها را با خود به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که بازار سهام آمریکا در وضعیت بیش خرید قرار دارد و اگرچه پتانسیل ایجاد سقف‌های قیمتی بالاتر در شاخص‌های سهام وجود دارد اما از اینجای کار به بعد ارزش خرید ندارد.
سودسازی تسلا در کف شش ساله
تسلا در گزارش درآمدی خود برای سه‌ماهه دوم سال 2024 اعلام کرده که 25.5 میلیارد دلار درآمد و 1.48 میلیارد دلار سود کسب کرده است. درحالی‌که درآمد این غول خودروسازی نسبت به بازه مشابه سال گذشته (24.9 میلیارد دلار) 2 درصد افزایش داشته اما سود آن 45 درصد کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران امیدوار بودند حاشیه سود ناخالص تسلا پس از سال‌ها کاهش مداوم بهبود پیدا کند اما دلایلی، ازجمله کاهش بی‌رویه قیمت‌ها، باعث شده حاشیه سود شرکت همچنان نزدیک به پایین‌ترین حد خود در شش سال اخیر باقی بماند. تسلا‌ در گزارش سه‌ماهه خود حاشیه سود 18 درصدی را گزارش کرده که کمی بیشتر از 17.4 درصد در سه‌ماهه قبل است اما نسبت به سه‌ماهه‌دوم 2023 کمی کاهش یافته است. 
 جمع‌بندی
برآیند این داده‌ها به ما نشان می‌دهد که سه شرکت بزرگ آمریکایی که بیشترین تاثیر را در مثبت نگاه داشتن شاخص‌های سهام داشتند؛ دیگر نمی‌توانند این بار را به دوش بکشند و بازار سهام آمریکا در آستانه یک ریزش بزرگ قرار دارد. با این حال به نظر می‌رسد؛ بازار سهام آمریکا به دلیل حال و هوای پیش از انتخاب همچنان می‌تازد و شاخص‌ها را با خود بالا می‌برد اما در نظر داشته باشید که این افزایش توسط هیچ داده بنیادی حمایت نمی‌شود.
روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img