12

مهر

1403


اقتصادی

26 شهریور 1403 09:52 0 کامنت

وزارت جهاد کشاورزی قیمت ۳۱ محصول اساسی کشاورزی از جمله برنج، جو، گیاهان قندی و دانه‌های روغنی را با دو ماه تاخیر از مهلت قانونی، هنوز اعلام نکرده است.

 
  
به گزارش صبح ساحل،  در آستانه کشت پاییزه، کشاورزان هنوز سرگردان اند که چه محصولی را کشت کنند، تاخیر در تعیین قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی زیان‌هایی را برای کشاورز در تولید نوع محصول و نهایتا ادامه تولید پایدار ایجاد می‌کند.
طبق قانون، سه ماه قبل از شروع فصل زراعی جدید، دولت باید قیمت همه محصولات اساسی کشاورزی (۳۲ محصول) را مشخص کند.
ایمانی، عضو شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی: با تلاش‌هایی که اتفاق افتاده است قیمت خرید گندم را مشخص کردند، اما نمی‌دانیم کلزا وضعیتش فردا چه خواهد شد؟ سویا و برنج چه خواهد شد یا سایر محصولات دیگری که جزو خرید تضمینی هستند که ۳۲ محصول کشور را شامل می‌شوند چه وضعیتی پیدا خواهند کرد، لذا الان تصمیم گیری برای کشاورز که برود به سمت کشت گندم یا برود به سمت کشت محصول دیگر خیلی سخت است.
سهرابی ، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی: قیمت خرید گندم به عنوان قیمت پایه برای سایر محصولات اساسی کشاورزی است و همه ساله بعد از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت سایر محصولات هم تعیین می‌شود برای مثال قیمت خرید تضمینی کلزا دو برابر قیمت خرید گندم و قیمت سایر محصولات زراعی هم به نسبتی از قیمت خرید تضمینی گندم است .
هر چند قیمت خرید گندم مشخص شده است، اما وزارت جهاد کشاورزی هنوز قیمت ۳۱ محصول اساسی دیگر از جمله برنج، جو، گیاهان قندی و دانه‌های روغنی را اعلام نکرده است.
نوری، وزیر جهاد کشاورزی: با توجه به اینکه همه آن قیمت‌ها معطل قیمت گندم بودند برابر عرفی که هست، انشاالله به زودی و به صورت چند محصوله در جلسات شورا در روز‌ها و هفته‌های آینده به تدریج قیمت‌ها مشخص خواهند شد.
هر چند وزارت جهاد کشاورزی جلسات شورای قیمت گذاری را هر هفته برگزار می‌کند، اما همین حالا هم نزدیک دو ماه از مهلت قانونی تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی رد شده است.
دیدگاه ها (0)
img