29

مهر

1403


اجتماعی

28 شهریور 1403 08:28 0 کامنت
در جهان هستی قوانینی برای انسان‌ها و همه‌ی موجودات وجود دارد. بی‌شک سرپیچی از قوانین جهان غیر ممکن است یکی از این قوانین وجود شب و روز است که شب برای استراحت و روز برای تلاش وکوشش می باشد.
  درکتاب آسمانی قرآن خداوند می‌فرماید: شب را پوششی قراردادیم برای راحتی واستراحت شما که آرامش شب بر شما مبارک باشد و روز را چراغی فروزان قرار دادیم برای تلاش وکوشش، باشد که رستگار شوید.
 در کتاب اوستا و آیین زرتشت آمده است سروش پس از فرو رفتن خورشید با تیغ آخته می‌آید او سه بار درشب به بالین خفتگان می‌رود تا آنان را از گزند دیوان دور بدارد و این مرغ سروش <خروس > است که با بانگ خود خفتگان را در سپیده دم بیدار می‌کند تا راستی را (تلاش وکوشش)بیابند و دیورا ( تنبلی و کاهلی خواب روز)را نابود کنند.
 امروزه دانشمندان دریافته اند که شب بیداری بدن انسان را به ورطه‌ی بیماری و نابودی می‌کشاند و خواب شبانه باعث فعالیت هورمون‌هایی می‌شود که سلامتی و شادابی انسان‌ها به وجود آن‌ها وابسته است. 
بهترین زمان برای خوابیدن از ساعت ۹ شب تا ۱۱ شب‌ می‌باشد به این معنی که بیدار ماندن بعد از ساعت ۱۱ شب برای بدن مضر و خطرناک است.
هورمون ملاتونین که هورمون خواب هم نامیده می‌شود از ساعت ۹ شب فعالیت خود را شروع می‌کند تا ساعت ۱۱ شب به اوج فعالیت خود می‌رسد و بدن انسان لازم است دراین ساعات به‌مدت ۷ ساعت در حال استراحت و خواب باشد تا این هورمون بتواند به کارهای بازسازی و سازندگی خود در بدن ادامه دهد و اگر این هورمون سرکوب شود به تبع سرکوب آن، بقیه هورمون‌های بدن مانند هورمون کورتیزول، گرلین، لپتین، تیروئید، استروژن و پروژسترون نیز درکارکرد خود دچار اختلال خواهند شد. همه این هورمون ها از جمله هورمون‌هایی هستن که فعالیت سازندگی خود را در شب انجام می‌دهند و تحت فرمان هورمون ملاتونین هستند، بنابراین خوابیدن درروز هیچ گاه نمی تواند جایگزین خواب درشب باشد.
عملکرد این هورمون هادربدن:
۱-هورمون گرلین باعث عملکرد صحیح معده وروده است.
۲-لپتین هورمون چاقی ولاغری است که گرسنگی واشتها را مدیریت می کند.
۳-کورتیزول مهار کننده استرس واضطراب می‌باشد و حالات روانی شخص به این هورمون سپرده شده است.
۴-تیروئید که اختلال در آن بدن را دچار اختلالات زیادی می‌کند، درصد زیادی از اختلالات تیروئیدی دوران بارداری مربوط به خواب ناکافی یا خواب در طول روز می باشد.
۵-استروژن و پروژسترون هورمون های جنسی وباروری زن ومرد می باشد که این هورمون نیز تحت تاثیر اختلال در خواب دچار اختلال خواهد شد.
پس همانطور که گفته شد بدن انسان برای سالم ماندن وفعالیت‌های طبیعی خود نیاز مبرم به خواب شبانه دارد، همانگونه که گیاهان نیز درشب بیشتر رشد می‌کنند. بیدار ماندن درطول شب بطور مکرر می‌تواند باعث ضررهایی غیر قابل جبران برای بدن و حتی برای نسل بعدی شود. مادری که در دوران بارداری و حتی قبل از بارداری به شب بیداری عادت کرده است نوزادی با اختلال درخواب به دنیا خواهد آورد که از نظر سلامت جسمی ضعیف و از نظر هوشی بهره پایینی خواهد داشت. امروزه با وجود تمام امکانات رفاهی که در اختیار انسان قرار دارد باز متوجه می‌شویم که یک خلا بزرگ در زندگی وجود دارد و مردم این خلا را در زندگی به طور مستمر احساس می کنند و این برمی‌گردد به اختلالاتی که برای خواب خوب وکافی به وجود آمده است وبدن کارکرد درست وصحیح خود را از دست داده وتمام هورمون‌هایی که گفته شد دچار اختلال شده‌اند.پس اختلال درخواب شبانه نه تنها بر بدن شخص بلکه بر روی سلامت وآینده جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود.جامعه‌ای که افراد ناسالم از نظر جسمی وروحی داشته باشد و فرزندانی کم هوش واستعداد وضعیف درآن رشد کنند جامعه‌ای خواهد بود که به سوی بی‌هدفی، ناپایداری و نیستی می‌رود و این زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود و همگان برای نجات جامعه وآیندگان تلاش کنند.

دیدگاه ها (0)
img