12

مهر

1403


اقتصادی

01 مهر 1403 11:17 0 کامنت

 به تازگی طلای جهانی رکورد تاریخی خود را شکست و اکنون در یک قدمی کانال 2 میلیون و 600 هزار دلار جا خوش کرده است. کارشناسان معتقدند که طلای جهانی در حال پرایس کردن تبعات کاهش نرخ بهره آمریکاست.

بر همین اساس، سرمایه‌گذاران این فلز ارزشمند در شانگهای چین به طرز خیره‌کننده‌ای درحال انباشت طلا هستند و داده‌های کلان اقتصادی نشان می‌دهد که خریداران بزرگ طلا همچنان تصمیمی برای فروش ندارند. البته باید در نظر داشت که هر صعودی، بالاخره پایانی خواهد داشت و از اینجای کار به بعد بایستی بیشتر منتظر قیمت‌های پایین‌تر در طلا بود تا قیمت‌های بالاتر؛ بر همین اساس سرمایه‌گذارانی که دیدگاه کوتاه مدتی نسبت به طلا دارند؛ بهتر است در این قیمت‌ها اقدامی برای خرید طلا نداشته باشند و منتظر باشند تا پس از یک اصلاح مناسب، طلا را در قیمت‌های مناسب‌تری خریداری کنند.

               

چرا ترند طلا همچنان صعودی است؟
با وجود اینکه در کوتاه‌مدت انتظار کاهش حدود 200 دلاری برای اونس جهانی وجود دارد؛ اما مادامی که قیمت بالای 2 هزار و 200 دلار باشد طلا به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد. اما اگر از تحلیل تکنیکال طلا بگذریم؛ دلایل بنیادی بسیار قوی برای صعود طلا وجود دارد. یکی از علل مهم صعودی شدن طلا که بخشی هم توسط بازار پرایس شد؛ کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره آمریکاست. چرا که با کم شدن نرخ بهره از محدوده 5.25 واحدی؛ پول هوشمند می‌تواند وارد طلا شود و قیمت را بالا ببرد. علاوه بر این، داده‌های کلان اقتصاد آمریکا تا حدودی رنگ و بوی رکود تورمی به خود گرفته است. در چنین شرایطی، بیشترین فضا برای رشد طلا محیا است و می‌تواند قیمت اونس جهانی را طی یک سال آینده حدود هزار دلار دیگر نیز بالا ببرد. مسئله مهم بعدی که نباید مغفول بماند؛ سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور بعدی آمریکاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد پیروزی هر کدام از نامزدها، نهایتا منجر به رشد قیمت طلا خواهد شد. علاوه بر این، روند ورود پول به صندوق‌های ای‌تی‌اف طلای جهانی، صعودی است و این قضیه می‌تواند در صورت اصلاح قیمتی طلا از ریزش بیش از حد آن جلوگیری کند. 
همچنین لازم به ذکر است که ریسک‌های ژئوپلیتیک جهانی چه بین روسیه و اوکراین و چه بین چین و تایوان، روز به روز در حال افزایش است و در چنین شرایطی، طلا پناهگاه امن سرمایه‌گذاران است. در نهایت باید گفت که با کنار هم قرار دادن جمیع نکات، رای نهایی بر صعود طلا صادر خواهد شد. اگرچه که انتظار یک اصلاح کوتاه‌مدتی دور از ذهن نیست.
                   
طلای داخلی چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟
برای پی بردن به مسیر حرکتی طلای داخلی، علاوه بر بررسی روند اونس جهانی، بایستی دلار داخلی نیز آنالیز شود که این مهم جز از طریق بررسی چشم‌انداز سیاسی و بین‌المللی میسر نیست. بر همین اساس باید گفت که تا قبل از آبان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، بازار در یک حالت انتظار به سر خواهد برد و انتظار یک حرکت شارپ از آن، دور از ذهن به نظر می‌رسد. همچنین با توجه به رویکرد حال حاضر دولت جدید، به نظر می‌رسد قیمت دلار بتواند در محدوده 58 تا 63 هزار تومان نوسان کند. چه بسا در صورت قوت گرفتن احتمال توافق، دلار داخلی احتمال اصلاح قیمتی تا محدوده 42 هزار تومان را نیز خواهد داشت. که به تبع آن، طلای دالی نیز می‌تواند روند نزولی به خود بگیرد. با این حساب در بازار طلای جهانی، مادامی که قیمت دلار در محدوده ذکر شده قرار داشته باشد؛ نمی‌توان انتظار رشد چشم‌گیری از بازار طلا را داشت. اما با این وجود توجه داشته باشید که روند ورود پول به صندوق‌های طلا در یک سال اخیر به‌طرز قابل توجهی در حال افزایش است و به محدوده 5 همتی رسیده است. این موضوع می‌تواند فنر قیمتی را برای یک صعود شارپ در آینده‌ای نه چندان دور فراهم کند.
                      
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img