«مهدی دوستی» پس از قریب به یکسال نسبت به احداث آب‌شیرین کن صنایع اصفهان در محدوده سیریک واکنش نشان داد

دلسوزی دیرهنگام



مردمان سیریک ماه‌ها نسبت به احداث آب‌شیرین‌کن دو میلیون مترمکعبی صنایع اصفهان در سواحل بکر محل زندگیشان معترض بودند. نامه زدند؛ تجمع کردند؛ تا تهران رفتند؛ حتی مسئولان اصفهان واکنش نشان دادند اما از متولیان استان هرمزگان هیچ صدایی در نیامد. حال استاندار مردمی در واپسین روزهای حضورشان در عمارت سفید استانداری هرمزگان بنده‌نوازی کردند و پس از قریب به یکسال سکوت، به خواسته اهالی چندین روستای شهرستان سیریک واکنش نشان دادند. 
  
در زمان تصدی دوستی در هرمزگان دو خبر ایجاد آب‌شیرین کن 2 میلیون متر مکعبی اصفهان در سیریک و انتقال تمام طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه اصفهان به هرمزگان برگی نمایان شده از همراهی و همکاری  استانداری هرمزگان با بخش خصوصی اصفهان بوده است. همکاری‌هایی با هدف گسترش سرمایه‌گذاری در استان که امید داریم تنها آلودگی دریا، زمین و هوا سهم مردم هرمزگان نباشد. آن هم پروژه‌هایی چون احداث آبشیرین‌کن دراین ابعاد که  حجم خسارات و آلودگی‌هایی که برجای می‌گذارد کاملا اثبات شده است. آقای استاندار اشاره کردند که روستاها و شهرها در طول مسیر آبشیرین کن اصفهان، آبرسانی می‌شوند؛ نخست آنکه باید مشخص شود چه تعداد روستا در هرمزگان  از این آبشیرین‌کن آبرسانی می‌شوند. سهم هرمزگان از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی صنایع یزد و سیرجان چقدر بوده است؟ 30 درصد؟ به بیابان دریایی که در اطراف آب‌شیرین کن یک میلیون متر مکعبی ایجاد شده است، توجه دارید؟
نکته مهم‌تر، اینکه ما به مردم آب برسانیم اما نان آن‌ها را آجر کنیم در شرایطی که اهالی آن منطقه صیاد هستند یا از سواحل بکر برای گردشگری استفاده می‌کنند، منطقی است؟
اگر استاندار مردمی خواسته اهالی را به طور کامل شنیده باشند می‌دانند که درخواست مردم انتقال آب شیرین کن به محدوده‌ای است که بر صید و صیادی آن‌ها تاثیر نگذارد که این مهم هم نیازمند کار تحقیقی است و اظهار نظر افراد در این رابطه قابل اتکا نیست. حال که استاندار هرمزگان به اهالی سیریک اطمینان خاطر دادند تا زمانی که تمام ضوابط محیط زیستی رعایت نشود پروژه آب‌شیرین کن سیریک که با هدف آبرسانی به فلات مرکزی ایران است آغاز نخواهد شد؛ به دانشگاه هرمزگان یا پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست ماموریت دهند اثرات همه جانبه این پروژه را مطالعه و بررسی کرده و نتایج را به اطلاع مردم برسانند.   
«احمد مرادی» نماینده مردم هرمزگان در مجلس نیز به تازگی در صحن علنی مجلس به خسارات شیرین‌سازی آب دریا و پروژه‌های انتقال آب اشاره کرد. 
مرادی گفته بود:«شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان با این شیوه که منجر به از بین بردن مراتع و جنگل‌ها شود، منجر به بی‌توجهی به محیط زیست و حذف جاذبه‌های گردشگری و نادیده گرفتن حقوق کشاورزان می‌شود. مردم این شیوه از انتقال آب را قبول ندارند و لازم است که تجدید نظر لازم در این مورد صورت پذیرد».  لذا مجمع نمایندگان مجلس نیز لازم است نسبت به ابر پروژه‌هایی این‌چنینی حساسیت بیشتری به خرج داده و تمام زوایا را زیر ذره‌بین قرار دهند. 
  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها