دیدار وزیر امور خارجه عربستان با وزیر امور خارجه واتیکان در نیویورک


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب‌نیوز 
فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان‌ ملل متحد در شهر نیویورک با کاردینال پیترو پارولین وزیر امور خارجه واتیکان دیدار کرد.
وزارت امور خارجه عربستان گفت:«در این دیدار تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های انجام شده برای ایجاد پایه‌های صلح و امنیت بین‌المللی بررسی شد.» مقامات ارشد سعودی نیز در این نشست حضور داشتند.
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمایل ایران برای تعامل مجدد با پرونده هسته‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد
 نگاهی به عرب‌نیوز 
رافائل گروسی، رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفت که او تمایل بیشتری از سوی مقامات ایرانی برای تعامل معنادارتر با آژانس، پس از مذاکرات در نیویورک احساس کرده است و امیدوار است در ماه اکتبر به تهران سفر کند.
وی در ادامه گفت:«چندین موضوع طولانی مدت روابط بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف کرده است؛ از جمله ممانعت تهران از حضور کارشناسان غنی‌سازی اورانیوم در تیم بازرسی و ناتوانی آن در توضیح ردپای اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده.»گروسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، یکی از معماران کلیدی توافق 2015 که توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در ازای لغو تحریم‌های غرب را محدود می‌کرد به بحث و گفت‌وگو پرداخت. گروسی در مصاحبه‌ای به رویترز گفت:«آن‌چه من می‌بینم ابراز تمایل برای تعامل مجدد با ما به شیوه‌ای معنادارتر است.» گروسی همچنین گفت که می‌خواهد در بازگرداندن هرچه سریع‌ترِ گفتمانِ موثر با ایران پیشرفت واقعی حاصل کند و قصد دارد در ماه اکتبر برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران، مسعود پزشکیان، به تهران سفر کند.
  
نمایش نفوذ جهانی فرهنگی عربستان در گالری نایلا ریاض 
 نگاهی به عرب‌نیوز 
به مناسبت نود و چهارمین سالروز ملی عربستان، گالری نایلا در ریاض بازدیدکنندگان را به سفری بصری و سرشار از احساس دعوت می‌کند که گذشته، حال و آینده پادشاهی سعودی را در هم آمیخته است.
این نمایشگاه که تا 5 اکتبر ادامه دارد، طیف متنوعی از آثار هنرمندان سعودی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد که نه تنها بازتابی از رشد هنری عربستان سعودی، بلکه نمادی از نفوذ جهانی فرهنگ این کشور است.
این فضا با نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی تزئین شده است که جوهره میراث این کشور هستند و آن‌ها را به تصویر می‌کشد. آثار نمایش داده شده دربرگیرنده مضامینی مانند:«نوستالژی، اتحاد و غرور ملی هستند. احساساتی که به هویت اجتماعی عربستان گره خورده است.»
امیر الزابن، مدیر گالری نایلا به عرب نیوز گفت:«این چیزی بیش از یک نمایشگاه هنری است. این جشن روح ملت است. هر قطعه در این نمایشگاه سنت‌ها و رویاهایی را منعکس می‌کند که عربستان سعودی را به آن‌چه امروز است بدل کرده است.»
یکی از تاثیرگذارترین آثار در این نمایشگاه، چاپ صفحه نمایش جکی لجر با عنوان «پادشاه با فیلبی- طوفان شنِ طلا» است که تلاقی میراث و نوآوری هنری مدرن را به تصویر می‌کشد. این آمیختگی گذشته و حال، موضوعی تکراری در آثار لجر است. لجر که از سال 1999 از عربستان سعودی عکاسی هنری و مستند تهیه می‌کند در مصاحبه با عرب نیوز به تاثیر بسزای عکاسی تاریخی بر هنر خود اشاره کرد. 
این گالری همچنین آثار هنرمندان متعدد عربستانی را به نمایش می‌گذارد که از طریق جهان‌بینیِ خود به برقراری این گفتمان فرهنگی کمک می‌کنند. از استفاده چشمگیر عبدالله الالمایی از رنگ‌ها برای بیان سرزندگی مناظر عربستان گرفته تا طرح‌های پیچیده علی الحربی که تلاقی مدرنیته و سنت را بررسی می‌کند. این هنرمندان در خط مقدم روایت نمایشگاه قرار دارند.
مشارکت‌های بین‌المللی دیگری از سوی هنرمندانی مانند نقاش بلژیکی ایوا کلاسنس و هنرمند هندی وینی ونوگوپال انجام می‌شود که با تأکید بر نفوذ فزاینده پادشاهی سعودی در صحنه هنر بین‌المللی، دیدگاهی جهانی‌ای را از فرهنگ سعودی ارائه می‌کند. آثار هنری آن‌ها همچنین موضوعاتی مانند تبادل بین فرهنگ‌ها و وحدت جهانی را نیز در خود جای می‌دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها