12

مهر

1403


اجتماعی

05 مهر 1403 11:40 0 کامنت
عنوان «آتش به جانان» برای آن‌ها که با کمبود تجهیزات دل به آتش می‌زنند سزاوارتر است. امروز هفتم مهرماه، روز آتش نشان است. یادآور تلاش و رشادت‌های قهرمانان و فداکاران متعهد و شجاع کشورمان. شغلی که در آن برکت جوذری‌ها، اسحق مرادزاده و فواد اورنگی‌های بی‌ادعا در جدال آتش و زندگی، بی‌محابا دل به حریق ‌زدند و جانشان را دادند تا انسانی از لبه پرتگاه مرگ به زندگی برگردد. 
ایثار آن‌ها برای نجات جان یا مال مردم تاریخ و ساعت نمی‌شناسد. سه روز پیش بود که به دنبال آتش‌سوزی بزرگ در بازار قدیم جزیره قشم تصاویر فداکاری آتش‌نشانان را شاهد بودیم.
چهره‌های خسته و سیاه از دود همراه با ماسک اکسیژن؛ کمبود امکانات نفسشان را گرفته بود. امکاناتی که بارها از اهمیت فقدان آن گفته شده اما کسی برای حلش اقدامی نکرده است. مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس می‌گوید حادثه بازار قدیم قشم زنگ خطر کمبود امکانات آتش نشانان هرمزگانی است. گزارشی از نشست «محمدامین لیاقت» به مناسبت روز آتش نشان را در ادامه می‌خوانید. 
  
محدودیت امکانات آتش‌نشانی
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس از روند کند فرآیند جذب آتش‌نشانان جدید و همچنین  محدودیت امکانات آتش‌نشانی خبر داد و افزود: فرآیند جذب نیروهای آتش‌نشان در هرمزگان بسیار کند است. وقتی آتش‌نشانی بازنشسته می‌شود جایگزینی آن با کندی انجام می‌شود  و از سال ۹۹ دیگر استخدامی صورت نگرفته است.
محمدامین لیاقت در نشست خبری از صدور مجوز استخدام 94 آتش‌نشان در سال جاری خبر داد که فرایند آن در حال انجام است.
وی این را هم گفت که با تدبیر شهردار بندرعباس، کارمندان خواهان پیوستن به آتش‌نشانی از سایر بخش‌های شهرداری هستند. کسانی کهبرای رفع کمبود نیرو به این سازمان منتقل شدند، آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت.لیاقت از پایان مقطع تحصیلی بیش از 100 دانش‌آموز رشته آتش‌نشانی طی امسال خبر داد که پس از مراحل  مختلف، جذب آتش‌نشانی خواهند شد. وی تأکید کرد که با توجه به هم‌جواری بندرعباس با صنایع غرب باید نگاه ویژه‌ای  به استخدامی نیرو و تجهیزات شود. 
وی این را هم گفت: پیگیر ایجاد مرکز آموزش حرفه‌ای و مناسب در جنوب کشور با دو هزار هکتار زمین هستیم. 
لیاقت از تهیه  تجهیزات آتش نشانی سخن گفت و ادامه داد: در یک‌ساله اخیر ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات خودرویی و نیز ۱.۴ میلیارد تومان دستگاه گرند مانیتور و ۱.۵ میلیارد تومان نیز دستگاه ست هیدرولیک شارژی خریداری‌شده که در ایفای مأموریت‌ها بسیار مؤثر هستند.
وی  آتش‌سوزی بازار قشم را زنگ خطری دانست که مسائل ایمنی و تجهیزات آتش‌نشانی جدی گرفته شود.
  
صنایع کمک کنند 
رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری بندرعباس از صنایع خواست که بر اساس ایفای مسئولیت اجتماعی،اقدام به ساخت ایستگاه آتش‌نشانی یا کمک به  تجهیز آتش‌نشانی کنند. 
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت 11ایستگاه آتش‌نشانی در بندرعباس گفت: با توجه به جمعیت شهرک پیامبر اعظم، در محدوده آن نیاز به ایستگاه آتش‌نشانی داریم و همچنین ایستگاه آتش‌نشانی محله دو هزار بندرعباس نیاز به بازسازی دارد. لیاقت تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، بافت شهری بندرعباس، فرسوده‌ است که نیاز به ایستگاه‌های آتش‌نشانی بیشتری است تا فاصله رسیدن خودروهای آتش نشانی  به محل حادثه کم‌تر شود.
  
 بازرسی از 180ساختمان با ریسک حریق 
رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری بندرعباس به عدم ایمنی ساختمان‌های با سال ساخت بالا اشاره کرد و گفت: در طی یک‌سال از 180 ساختمان با ریسک حریق بالا، بازرسی ایمنی صورت گرفته است. 
لیاقت افزود: نتایج بازرسی‌ها در سامانه منتاک بارگذاری شده و به اطلاع دستگاه‌های مسئول رسیده است.
وی بیشترین عملیات امداد و نجات را مربوط به آسانسورها دانست و گفت: در  زمان قطعی برق در مردادماه امسال مأموریت‌های آتش‌نشانی برای رهایی شهروندان از آسانسور ۴ برابر شد.
 وی عزم این سازمان برای ایجاد مرکز تربیت سگ‌های زنده یاب با توجه به زلزله‌خیز بودن استان هرمزگان خبر داد.
  
 اطفا یک هزار و 466 حریق
رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری بندرعباس از انجام  3هزار و 782 عملیات شامل  اطفا یک هزار و 466 حریق و2هزار از یکم مهرماه 1402 تا 31 شهریور1403 مطالبی بیان کرد که این آمار۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.لیاقت مهم‌ترین آتش‌سوزی‌ها طی یک سال را حریق پالایشگاه نفت آفتاب، آتش‌سوزی بازار قدیم قشم و... نام برد.وی به  اعزام داوطلبانه 30 آتش‌نشان بندرعباس به حادثه بازار قشم  اشاره داشت.
دیدگاه ها (0)
img