12

مهر

1403


سرویس بین الملل

10 مهر 1403 08:26 0 کامنت
 نگاهی به عرب‌نیوز 
عربستان سعودی روز یکشنبه از ارائه کمک مالی ماهانه به فلسطینیان برای کمک به رسیدگی به وضعیت انسانی در نوار غزه و حومه‌ی آن خبر داد.
خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد که این اقدام نتیجه اشتیاق پادشاهی سعودی برای ارائه همه اشکال کمک و حمایت از فلسطین و مردم آن در مواجهه با رنج ناشی از اشغالگری اسرائیل و نقض آشکار تمام قوانین و هنجارهای بین‌المللی است. وزارت امور خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای بر تلاش‌های ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان در برقراری ارتباط با اعضای جامعه بین‌المللی به منظور دستیابی به آتش بس، حفاظت از غیرنظامیان و ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به مردم فلسطین تاکید کرد.
رهبر عربستان سعودی همچنین مشتاق یافتن راه‌حلی عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین است که به مردم فلسطین این امکان را می‌دهد تا تمام حقوق مشروع خود را به دست آورند و کشوری مستقل با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تأسیس کنند. پادشاهی سعودی تاکید کرد که بیشترین توجه را به موضوع فلسطین دارد و از آغاز بحران در سال گذشته تمام تلاش ممکن را برای مهار بحران در نوار غزه و رسیدگی به وضعیت بحرانی انسانی در آن‌جا به کار گرفته است. این کشور با تعاملات خود توانست موضع عربی و اسلامی را در قبال این بحران با ریاست کمیته وزارتی که در اجلاس فوق‌العاده مشترک عرب اسلامی در نوامبر 2023 برای حمایت از فلسطینی‌ها، مقابله با تجاوزات اسرائیل به نوار غزه و شکستن محاصره تحمیلی تعیین شده بود، متحد کند و این امر منجر به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی تعدادی از کشورها و درخواست پذیرش آن به عنوان عضو کامل سازمان ملل شد.این حمایت در ادامه کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای است که پادشاهی سعودی در گذشته به مردم فلسطین ارائه کرده است که بالغ بر 5.3 میلیارد دلار بوده است.از سوی دیگر مسئولین این کشور با ابراز نگرانی عمیق از تحولات اخیر در لبنان، خواستار حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان شده است. پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد حمایت خود از مردم لبنان را در مواجهه با عواقب رویدادهای جاری مجدداً تأیید و بر لزوم کاهش تأثیرات انسانی آن‌ها تأکید کرد.عربستان سعودی همچنین با تاکید بر اهمیت جلوگیری از درگیری‌ها و تراژدی‌های بیشتر در منطقه از جامعه بین‌المللی خواست تا مسئولیت حفظ امنیت و صلح منطقه را بر عهده بگیرد.این کشور در راستای تعهد خود به حمایت از لبنان، از سوی پادشاهی این کشور دستوراتی برای ارائه کمک‌های فوری پزشکی و امدادی به مردم لبنان صادر شد. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی افزود:«هدف از این همیاری‌ها؛ کمک به لبنان برای عبور از چالش‌های کنونی و کاهش شرایط بحرانی است که بر کشورشان تأثیر مخربی دارد.»
      
صادرات بخش خصوصی قطر در سه ماهه دوم 3.5 درصد افزایش یافت
 نگاهی به عرب‌نیوز 
آخرین داده‌های صنعت نشان می‌دهد که صادرات بخش خصوصی قطر در سه ماهه دوم سال2024؛ 3.5 درصد افزایش یافته و به 2.62 میلیارد ریال قطر (719 میلیون دلار) در سه ماهه دوم سال 2024 رسیده است.  
گزارش اخیر اتاق فکر قطر، عملکرد متفاوتی را در بین صادرات بر اساس نوع گواهی مبدأ نشان می‌دهد به طوری که محموله‌های تحت مدل عمومی 2.2 درصد افزایش یافته و آن‌هایی که از طریق مدل شورای همکاری خلیج فارس بوده دچار افزایش 15.3 درصدی شده. در مقابل، صادرات از طریق مدل متحد عربی نسبت به سه ماهه قبل 24 درصد کاهش داشته است. 
این مدل‌ها به‌عنوان چارچوب‌هایی برای افزایش درک ادغام اقتصادی و همکاری بین کشورها، تحلیل تجارت براساس تئوری‌های پولی مختلف، از جمله موانع تجاری، تعرفه‌ها و هم افزایی مالی بین کشورهای عضو، عمل می‌کنند.
این پیشرفت با اهداف برنامه سوم توسعه ملی 2024-2030 مطابقت داشته و هدف آن تقویت رشد بخش خصوصی و افزایش سهم قطری‌ها از نیروی کار خصوصی به 20 درصد است. این گزارش همچنین حاکی از آن است که صادرات سوخت در سه ماهه دوم بالغ بر 435 میلیون ریال بوده که نسبت به سه ماهه اول 17.7 درصد کاهش داشته است. صادرات آلومینیوم نیز با 31 درصد کاهش به 302 میلیون ریال رسید. همچنین صادرات اسانس‌های صنعتی به مبلغ 427.6 میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال صادرات فولاد با 20.8 درصد کاهش به 218.18 میلیون ریال رسید.

دیدگاه ها (0)
img