12

مهر

1403


اجتماعی

11 مهر 1403 08:24 0 کامنت
ماده واحده «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه‌‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. این ماده واحده که ماه گذشته توسط شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده است، وزارت علوم را موظف می‌نماید که ظرف سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نسبت به تمامی سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو بازنگری انجام داده و برای تصویب به این شورا ارجاع دهد.
 در سال‌های اخیر وضعیت آشفته‌ی سهمیه‌های دانشگاهی، انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. این سهمیه‌ها به‌منظور ایجاد عدالت آموزشی و فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای اقشار مختلف جامعه طراحی شده‌اند، اما با انتقادات و چالش‌های متعددی روبه‌رو شده‌اند. از یک سو، این سیاست‌ها به حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک می‌کنند و از سوی دیگر، نگرانی‌هایی درباره کاهش کیفیت آموزشی و شایستگی‌های علمی در میان دانشجویان وجود دارد. به‌این‌ترتیب، بازنگری ابعاد مختلف سهمیه‌های دانشگاهی و تأثیرات آن‌ها بر سیستم آموزشی و اجتماعی ایران ضروری به نظر می‌رسد. از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، وجود سهمیه‌های ۱۹گانه در آزمون‌های سراسری و حتی آزمون مقاطع بالاتر و اجرای غلط سیاست‌ها، عدالت آموزشی و رقابت برای کسب فرصت‌ها را زیر سوال می‌برد؛ ‌چرا که این سهمیه‌ها بیش از ۶۰ درصد ظرفیت برخی حوزه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که عملا بحث نابرابری به اینجا هم ختم نمی‌شود، بلکه مشاهده می‌شود در آزمون‌های استخدامی، آزمون‌های اتحادیه‌های مختلف صنفی از جمله نظام مهندسی و کانون وکلا، تحصیلات تخصصی و دیگر موارد این نابرابری به چشم می‌خورد و عملا باعث نابودی انگیزه‌ی رقابت، سرخوردگی و سردرگمی در میان محصلان شده است. 
  

 جایگزینی احتمالی سهمیه‌ی دهک‌ها به جای مناطق

در میان سهمیه‌های 19گانه که به‌طور کلی شامل مناطق، جنسیت، شاهد، رزمندگان، خانواده‌ی شهدا و بهیاران می‌شود، به‌نظر می‌رسد سهمیه‌ی مناطق ضروری‌ترین آن‌ها از حیث اجرای عدالت باشد. اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود، این موضوع خود باعث ناعدالتی‌های گسترده‌ای شده است. از جمله مهم‌ترین انتقاداتی که سهمیه‌ی مناطق می‌شود، این است که با رشد تکنولوژی، عملا امکان دسترسی به انواع معلم‌ها یا کتب کمک‌آموزشی کشور نیز برای همه‌ی مردم فراهم است و مثل سابق این موضوع باعث تبعیض جغرافیایی نیست و بنابراین جایی برای اعطای سهمیه به مناطق محروم وجود ندارد. در مقابل، ضرورت ایجاد عدالت برای کم‌برخوردارترها، کارشناسان را به سمتی برده است که پیشنهاد سهمیه‌ی دهک‌ها را در برابر سهمیه‌ی مناطق سه‌گانه و مناطق محروم می‌دهند. البته اجرای خود این ایده هم با مشکلات بسیاری در مرحله‌ی اجرا مواجه است. چرا که در حال حاضر هم ضعف آماری و نامشخص بودن برخی سهمیه‌ها، با انتقاد متقاضیان همراه بوده است و مشخصا با شدت بیشتری این ضعف در سهمیه دهک‌ها خودنمایی خواهد کرد. همچنین چندان منطقی نمی‌نماید که با دهک‌بندی دانش‌آموزان و دانشجویان، به آن‌ها سهمیه‌های متفاوت داده شود. این مصوبه قرار است پس از طی مراحل قانونی، از سال 1405 اجرایی شود و باید دید که وزارت علوم در فرصت سه‌ماهه‌ی خود چه تصمیمی در راستای بازنگری سهمیه‌ها خواهد گرفت.
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img