11

مهر

1403


سلامت

05 مهر 1403 13:07 0 کامنت
مواد غذایی وسوسه انگیز بیشماری در فروشگاه ها موجود هستند که باید در مصرف آن صرفه جویی کنید و تا جای ممکن از خوردن آن صرف نظر کنید.  غذاهای نیمه آماده و  تقریبا آماده پخت همانند سوسیس و کالباس ها نمونه هایی از مواد غذایی هستند که به دلیل صرفه جویی در آماده سازی و البته لذیذ بودنش در سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است . همچنین کودکان و نوجوانان به دلیل رغبت بیش از حد به مصرف سوسیس و کالباس، نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه را نیز پا به پای این مواد غذایی مصرف می کنند که موجب ضررسانی فراوانی به بدن و سیستم ایمنی آنها می شود. اغلب این کودکان و نوجوانان با مشکل کمبود آهن، روی و انواع ویتامین‌ها مواجه هستند و رشد آن‌ها به طور کامل انجام نمی‌شود.  در صورت تمایل شدید کودکان  می توانید از نمونه های خانگی سالم که در منزل تهیه می شود استفاده کنید، زیرا برخی از کارخانه‌ها برای اینکه کالباس و سوسیس ظاهر جذاب تری برای مشتری داشته باشد از نیترات استفاده می کنند که باعث می‌شود این فرآورده‌ها به رنگ صورتی و قرمز در بیایند . نیترات و نیتریت بعد از مصرف به نیتروژآمین تبدیل می شوند که برای سلامتی بدن بسیار خطرناک و البته دیرهضم  هستند.  در ادامه به برخی مضرات سوسیس و کالباس اشاره  می کنیم: 
 

فشارخون بالا 

یکی از مضرات مصرف  سوسیس و کالباس  افزایش فشار خون است.طبق تحقیقات محققین ،نمک موجود در سوسیس  بیش تر از یک پاکت چیپس است.این میزان ناترازی می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را 42 درصد و دیابت را 19 درصد افزایش می‌دهد. شاید تصور کنید که محصولات گران تر، سالم تر هستند و سلامتی بدن را تهدید نمی‌کنند؛ در حالیکه اصلا اینطور نیست حتی ممکن است نمک موجود در این محصولات نیز بیشتر باشد.
 

مشکلات پوستی 

 مصرف محصولات فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس به خاطر ادویه‌های مخصوص، مواد نگهدارنده و افزودنی ها برای افرادی که سابقه بیماری‌های پوستی، خارش و کهیر دارند، اصلا توصیه نمی‌شود.
  

خطر بروز سرطان مثانه

امروزه آمار سرطان به طور چشمگیری افزایش یافته است و قطعا یکی از علل ابتلا به سرطان ، مصرف عادات غذایی ناسالم است .  طبق گفته کارشناسان تغذیه مصرف این محصولات خطر ابتلا به سرطان مثانه را 30درصد افزایش می‌دهد. در واقع نمک‌های موجود در این مواد غذایی مثل نیتریت سدیم و نیترات سدیم، موجب افزایش اسید معده شده و در فرآیند هضم و جذب، باعث تشکیل مواد سرطانی می‌شود.
  

بیماری های ژنتیکی

همانگونه که اکثر مردم می دانند بیماری های ژنتیکی  از پدر و مادر به ارث برده می شوند اما باید بدانید  جهش ژن در فرد نیز اتفاق می افتد در واقع مصرف مواد غذایی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس موجب فعال شدن رادیکال‌های آزاد در بدن شده که می‌تواند موجب جهش ژن شود. هم چنین می تواند برخی از سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. مصرف مواد غذایی سالم تاثیر بسیاری در سلامتی بدن و رفتار ژن‌ها دارند.سعی کنید مواد غذایی سالمی را در برنامه روزانه خود و کودکانتان  بگنجانید .مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم و غافل شدن از مضرات سوسیس و کالباس قطعا در آینده ای نزدیک شما را  با بیماری های مزمنی مانند چاقی و کبد چرب مواجه می کند.
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img