14

مهر

1403


سیاسی

14 مهر 1403 08:23 0 کامنت

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران چهارشنبه یازدهم مهرماه به دعوت امیر قطر راهی این کشور شد. رئیس جمهور در این سفر دو روزه در راس هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی دیدارهای رسمی دوجانبه‌ای با امیر قطر و مقامات سیاسی دیگر کشورهای منطقه و آسیا انجام داد. سخنرانی در اجلاس مجمع گفتگو همکاری آسیایی از دیگر برنامه‌های پزشکیان در این سفر بود. گفتگو و مذاکره پیرامون جنگ رژیم اسرائیل در غزه و لبنان و رایزنی‌ها و امضا تفاهم نامه‌های همکاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی از اهداف رئیس جمهور و هیات همراه برای حضور در قطر بود. 

 


دیدار دوجانبه در بالاترین سطح مقامات سیاسی ایران و قطر بعد از شهادت دبیر کل حزب الله لبنان و حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی اهمیت زیادی در تحولات آینده منطقه خواهد داشت. ایران در طول جنگ یک ساله غزه به عنوان اصلی‌ترین حامی مردم فلسطین و غزه، به صورت مستقیم و یا از طریق نیروهای جبهه مقاومت، سعی در اعمال فشار به رژیم صهیونیستی و توقف جنگ داشته است. در میان کشورهای منطقه خلیج فارس نیز که موضع‌گیری قابل توجهی در برابر تهاجمات اسرائیل نداشته‌اند، قطر تمام توان خود را به کار بست تا از طریق دیپلماسی و مذاکره با آمریکا جنگ را متوقف کند. اما هر بار با کارشکنی‌های نخست وزیر جنگ‌طلب رژیم صهیونیستی مانع از آن شد. همچنین حمایت‌های رسانه‌ای قطر از طریق شبکه الجزیره در پوشش اخبار جنایت‌های رژیم اسرائیل نقش مهمی در ایجاد مخالفت‌های افکار عمومی در جهان با جنگ داشته است. حال دیدار دوجانبه سران دو کشور با حضور دیگر کشورهای آسیایی در حالی که کشورهای غربی حمایت‌های خود را از اسرائیل قطع نمی‌کنند یکی از مسیرهای مهم پیش رو برای حل بحران خواهد بود.  رئیس جمهور در کنفرانس خبری پیش از سفر نیز اعلام  کرد یکی از اهداف مهم وی ایجاد فضای مشترک برای مقابله با جنایت‌های اسرائیل با کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی خواهد بود. 
مسعود پزشکیان در دیدار با امیر قطر گفت: ما به دنبال توسعه روابط با دولت قطر هستیم و اراده مشترک دو کشور بر ارتقا سطح همکاری‌ها وجود دارد و می‌توانیم این را تقویت کنیم. امیدوارم همکاری‌هایی که بین گروه‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف مثل راه‌های مواصلاتی، بهداشت و درمان، فرهنگ و اقتصاد  انجام می‌گیرد مورد توجه قرار گیرد و بتوانیم با همدیگر سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در هر دو طرف داشته باشیم و این موضوع بتواند پیوند ما را افزایش بدهد. رئیس جمهور با اشاره به جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی گفت: ما به دنبال جنگ نیستیم و این اسرائیل است که ما را وادار می‌کند که عکس‌العمل نشان دهیم، اسرائیل مهمان ما را در تهران در روز تحلیف ترور کرد؛ به ما گفتند که شما صبر کنید ما می‌خواهیم صلح برقرار کنیم. اگر برخورد کنید صلح برقرار نمی‌شود و ما به خاطر صلح صبر کردیم، ولی این نامردها به جای اینکه دست از کشت و کشتار بردارند، جری‌تر شدند و هم در غزه و هم در لبنان جنایت‌های زیادی را مرتکب شدند که هیچ جانی‌ای در طول تاریخ به این شکل انجام نداده است و ما مجبور به پاسخ شدیم. اگر بخواهد رژیم صهیونیستی طور دیگری عمل کند پاسخی محکم‌تر خواهیم داد و این چیزی است که جمهوری اسلامی به آن پایبند است.

  

همکاری کشورهای اسلامی برای کنترل رژیم صهیونیستی الزامی است 
 

مسعود پزشکیان همچنین با وزیر امور خارجه عربستان نیز دیدار داشته است. گسترش همکاری‌های دو کشور و مسئله فلسطین محورهای اصلی گفتگو در این دیدار بوده است.  رئیس جمهور در این دیدار با تاکید بر لزوم همکاری کشورهای اسلامی گفت: ما کشورهای اسلامی از جمله عربستان را برادران خود می‌دانیم و بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف نظر و همگرایی و هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر تاکید داریم چرا که معتقدیم آنچه موجب گسترش اسلام در جهان شد، دوستی و برادری میان مسلمانان بود. وی افزود: اگر امروز رژیم صهیونیستی به خود جرات جنایت و نسل‌کشی در غزه را داده است، ناشی از چند دستگی و بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی است و اگر ما در مقابله با این تجاوزگری متحد و یکپارچه نشویم، امروز غزه و لبنان و فردا نوبت دیگر شهرها و کشورهای اسلامی است. وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن استقبال از گسترش همکاری‌ها با جمهور اسلامی ایران گفت:شرایط بسیار حساس و بحرانی منطقه در سایه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان وجود دارد. ما به حکمت و درایت شما در کنترل شرایط و همچنین ایفای نقش در مسیر تحقق آرامش و صلح در منطقه اطمینان داریم. رئیس جمهور در ادامه دیدارهایی با اسماعیل درویش رئیس دفتر سیاسی حماس و خالد مشعل دیگر عضو دفتر حماس داشته است. مقامات سیاسی عالی رتبه حماس در این دیدار از حمایت‌های ایران قدردانی کرده و عملیات وعده صادق دو را غرورآمیز توصیف کردند.

امضا تفاهم‌نامه‌های همکاری در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با قطر 
 

در این سفر ضمن گفتگوها پیرامون مسائل منطقه؛۶ سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی، میان جمهوری اسلامی ایران و قطر نیز امضا شد. همکاری در طرح توسعه بند دیر، بهداشت، رفاه و تجارت زنده، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی تا پایان سال ۱۴۰۵ و برنامه اجرایی همکاری‌های ورزشی تا سال ۲۰۲۶ از جمله مهمترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که توسط وزرای نیرو، امور خارجه و ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با همتایان قطری به امضا رسید.

جمهوری اسلامی در مسیر ایجاد ثبات و آرامش در منطقه 
 

توجه همزمان هیات جمهوری اسلامی ایران به مسائل منطقه و دیپلماسی اقتصادی از نکات مهم این سفر بود. کنترل رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس از جمله مهمترین اهداف دولت از آغاز شروع دوران خود بوده است. ایجاد ثبات و آرامش در منطقه همواره در راس خواسته‌های جمهوری اسلامی و مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران قرار داشته است.  همچنین پرداختن به حل مشکلات اقتصادی که از اساسی‌ترین وعده‌های دولت بوده است نیازمند برقراری این ثبات و آرامش است تا دستگاه‌های دیپلماسی بتوانند از طریق گفتگو و رایزنی شرایط مناسب را برای رفع تحریم‌ها ایجاد کنند و زمینه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی به ویژه با کشورهای آسیایی آماده کنند. بدون شک حضور کشورهای آسیایی در قطر فرصتی حیاتی برای هیات ایرانی فراهم کرده تا فضا را برای رسیدن  به خواسته‌های خود مهیا کنند.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img