14

مهر

1403


اجتماعی

14 مهر 1403 08:33 0 کامنت

رنج کودکان سرطانی و خانواده‌هایشان تنها به داروهای گران و کمیاب یا ماه‌ها پرسه زدن در کنج بیمارستان بسنده نمی‌شود، این کودکان اغلب جامانده از تحصیل هستند و چشم‌هایشان، چشم‌انتظار مهرِ مدرسه و همکلاسی‌هایشان است. این رنج به مسئله و دغدغه‌ای برای برخی از خیرین استان هرمزگان تبدیل شد که در این راستا گام و همت بلندی برداشتند. این عزیزان دست‌به‌دست هم دادند و نخستین مدرسه بیمارستانی را برای این کودکان احداث کردند. مدرسه‌ای که امروز به لطف معلم‌های داوطلب و نیکوکار چراغش روشن است و تابلوهای آن پر از حروف الفبا.
«موسسه خون و سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس» با کمک خیرین هرمزگانی بیش از 13 سال است که فعالیت می‌کند و با آماده‌سازی و ساخت نخستین «مدرسه بیمارستانی» در ایران، شرایط مناسبی برای بیماران خون و سرطان فراهم کرده است؛ تا بتوانند در شهر محل سکونت خود درمان شوند. 

 

«صدیقه کیوانی»، مدیر موسسه خون و سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس گفت: این موسسه سال 1389 توسط «دکتر ناظمی» و «دکتر مولوی» تأسیس شد و اکنون در کنار خیرین به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وی افزود: یک راهروی بیمارستان کودکان بندرعباس با کمک یک خیر به بخش خون و سرطان تبدیل شد. قبل از تأسیس موسسه بیماران با شرایط سختی که داشتند باید برای درمان به شهرهای دیگر یا استان‌های هم‌جوار مراجعه می‌کردند.
وی در رابطه با درآمدزایی این موسسه مذکور افزود: از طریق بازارچه‌های خیریه‌ای که برگزار می‌کردیم؛ در شهرستان‌های مختلف موسسه را به دیگران معرفی کردیم. کیوانی ادامه داد: سال ۱۳۹۴ که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ساختمان دوطبقه بیمارستان کودکان بندرعباس را می‌ساخت، پیشنهاد دادیم که یک طبقه بابت بخش فوق تخصصی خون و سرطان بیمارستان کودکان، اضافه کنند؛ که با این تصمیم موافقت شد. وی ادامه داد: بعد از آماده‌سازی و شرایط فیزیکی مناسب، کلاس درس، اتاق بازی، کتابخانه، اتاق، اتاق‌های ایزوله مجزا و سالن هم به آن اضافه شد.
همچنین دانش‌آموزانی که به دلیل بیماری و شرایط ایمنی پایین و طول درمان زیاد نمی‌توانستند در مدرسه عمومی تحصیل کنند، با پیشنهاد ما به آموزش‌وپرورش مدرسه‌ای برای دانش آموزان تأسیس شد؛ و نخستین مدرسه بیمارستانی در بیمارستان کودکان بندرعباس با اعطای کارنامه رسمی به دانش آموزان دایر شد.
وی افزود: بعد از بندرعباس بیمارستان علی‌اصغر تهران نیز اقدام به ساخت دومین مدرسه بیمارستانی کرد که معلمان بدون دریافت هزینه و به‌صورت نیکوکارانه در این موسسه فعالیت می‌کنند. کیوانی افزود: با توجه به اینکه بیماران هماتولوژی یعنی بیماران خونی و سرطانی هم در استان وجود دارند این بخش کفاف بیماران را نمی‌داد، بنابراین درخواست کردیم بیمارستان جدیدی ساخته شود. پس از صحبت با مسئولین و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و استانداری در سال 1396 کلنگ زنی و شروع به کار شد؛ اما منابع دولتی تأمین نشد و کار متوقف شد.
وی ادامه داد: هیئت‌مدیره پالایشگاه نفت بندرعباس با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی «احمد مرادی» مستقیما سر پروژه حاضر و مسئولیت ساخت این بیمارستان را قبول کردند و بیمارستان ساخته شد. این بیمارستان درواقع با حمایت مردم و از طریق فروش اوراق مشارکت و کمک‌های مردمی افتتاح شد.
کیوانی ادامه داد: وقتی‌که پالایشگاه مسئولیت بیمارستان را قبول کرد، شیمی‌درمانی بیماران در کانکس انجام می‌شد و شرایط اصلاً مناسب نبود. به همین دلیل یک ساختمان سه‌طبقه در بیمارستان کودکان ساخته شد؛ که بخش شیمی‌درمانی سرپایی طبقه اول، طبقه دوم برای بیماران هماتولوژی و طبقه سوم برای بخش پیوند در نظر گرفته شد.مدیر موسسه خون و سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس افزود: ما جزو معدود استان‌هایی هستیم که توانستیم مجوز بخش پیوند را بگیریم. بخش شیمی‌درمانی سرپایی نیز فعال و امسال بهره‌برداری شد. بخش مغز و استخوان نیز احتمالاً تا 2 ماه آینده راه‌اندازی شود.وی در خصوص شرایط درمانی خارج از استان گفت: تقریبا ۶ ماه بیمار باید خارج از استان جایی که پیوند استخوان می‌شد اسکان پیدا کند. به همین دلیل زمانی که بیمار در استان درمان شود ازلحاظ مادی و معنوی در شرایط بهتری قرار دارد. حال با توجه به گرانی دارو و افزایش بیماران بیشترین دغدغه ما تأمین هزینه‌های درمانی است.
«صدیقه کیوانی»، مدیر موسسه خون و سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس در رابطه با هزینه‌های درمان بیماران تحت پوشش گفت: بر اساس شرایطی که بیمار دارد بخشی از هزینه‌ها از سوی موسسه و از طریق کمک‌های مردمی  پرداخت می‌شود.
 

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img