14

مهر

1403


اجتماعی

14 مهر 1403 10:54 0 کامنت

مراسم گرامیداشت روز ملی و هفته دامپزشکی کشور در هرمزگان با حضور مصطفی فخرآبادی، مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان و اصحاب رسانه برگزار شد و طی این جلسه برنامه‌های یک هفته این اداره کل تشریح شد.


به گزارش صبح ساحل، مصطفی فخرآبادی، مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان در مراسم گرامیداشت روز ملی سازمان دامپزشکی هرمزگان گفت: برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت گرامیداشت روز ملی و هفته دامپزشکی از ۱۴ تا ۲۰ مهر با شعار «دامپزشکی، صد سال خدمت، یک قرن افتخار» اجرا خواهد شد.

وی افزود: هر روز این هفته با یک نام از سوی ستاد برگزاری هفته دامپزشکی، مشخص شده است.

 

 کارکنان دامپزشکی هرمزگان، سربازان گمنام سلامت جامعه

فخرآبادی عنوان کرد: ۱۴ مهر با عنوان دامپزشکی در خدمت جهش تولید با مشارکت مردم، ۱۵ مهر دامپزشکی، آموزش و پژوهش، ۱۶ مهر دامپزشکی، خدمت‌رسانی در مناطق روستایی و عشایری، ۱۷ مهر دامپزشکی، دانش بومی در مسیر خودکفایی و سلامت جامعه، ۱۸ مهر نقش دامپزشکی در سلامت و ایمنی غذا، ۱۹ مهر اخلاق حرفه‌ای دامپزشکی، رعایت رفاه و حقوق حیوانات و ۲۰ مهر با عنوان اقتدار صنفی، توسعه بخش خصوصی، ارتقای دامپزشکی نامگذاری شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان افزود: کارکنان دامپزشکی را سربازان گمنام سلامت هستند و باید نقش و کارکردهای دامپزشکی برای عموم مردم تشریح شود تا جامعه نسبت به این وظیفه مهم آگاه باشد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان کرد: در بحث نظارت بر واردات طی یک سال گذشته ۲۴۴ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی را ترخیص بهداشتی کردیم که آمار ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۶۴ هزار تن است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ارزآوری کشور استفاده از ظرفیت ترانزیتی آن در قبال کشورهای همسایه است و در این راستا تعداد زیادی از کشورهای همسایه ترانزیت و واردات مواد ختامی خود را از طریق بندرعباس انجام می‌دهند از این رو در سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های منجمد در حوزه ترانزیت به کشورهای همسایه مجوز دریافت کرده‌اند و در ۶ ماه نخست سال جاری نیز نزدیک به ۹ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی با دریافت مجوز ترانزیت به کشورهای همسایه ارسال شده است.

فخر آبادی پور عنوان کرد: در حوزه مبارزه با بیماری‌های دامی در یک سال گذشته ۴ میلیون رأس دام را با انجام عملیات واکسیناسیون تحت پوشش قرار دادیم و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز با اقدامات به موقع در استان کنترل شد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تاکید کرد: در بحث ورود آبزیان جدید به استان با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه پرورش آبزیان انجام شده است با کنترل و پایش دقیق موفق شدیم عوامل بیماری وارداتی را که می‌توانست ۷ گونه از ماهیان خلیج‌فارس را از بین ببرد شناسایی کرده و جلوی شیوع این بیماری‌ها را در آبزیان استان گرفتیم.

 

آموزش ۴۰ نفر ذابح در کشتارگاه های هرمزگان

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه‌ای مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان در این جلسه اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام (ص) دو امانت گرانبها تحت عنوان کتاب خداوند و عترت در میان ما قرار داشت که اگر نگاهی به قرآن و روایات داشته باشیم می‌توانیم به نقش غذای حلال پی ببریم.

وی افزود: انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است و غذای حلال نقش بسزایی در رشد این ابعاد دارد.

حمزه‌ای تاکید کرد: در قرآن کریم ۱۱۰ بار کلمه رزق و طعام تکرار شده است و این نشان از اهمیت غذای حلال در زندگی انسان‌ها است و یکی کارهای مکرر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در دوران حکومت رسیدگی به امور غذایی مردم مخصوصاً در حوزه آبزیان بود.

وی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی تنها دستگاه اجرایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن نماینده دارند و علت آن نیز نقش این وزارتخانه در غذای مردم است.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان تأکید کرد: در کشتارگاه‌ها ۴۰ نفر ذابح آموزش دیده وجود دارد که کار ذبح شرعی را با رعایت تمام موازین انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در بحث نظارت شرعی نیز ۶۰ نفر ناظر شرعی در مجموعه کشتارگاه‌های استان و مراکز عمل آوری، سردخانه و اسکله‌های تخلیه و بارگیری مواد غذایی فعال هستند.

دیدگاه ها (0)
img