اقتصادی
تاکنون حدود ۲۵ هزار نفر در سامانه طرح ملی نوسازی و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده ثبتنام کردهاند. این طرح که با هدف کاهش آلایندگی هوا اجرا میشود، امکان دریافت تسهیلات از بانکها و صندوقهای وابسته به وزارت صمت را برای مالکان موتورسیکلتهای فرسوده فراهم کرده و تحویل موتورسیکلتهای جدید در حال انجام است.
به گزارش صبح ساحل، سید محمد اتابک - وزیر صمت - در جمع خبرنگاران در حاشیه برنامه طرح ملی نوسازی و جایگزینی موتور سیکلتها گفت: در حال حاضر، در سطح کشور نزدیک به ۱۴ میلیون موتورسیکلت در حال تردد است که از این تعداد، حدود ۱۱ میلیون دستگاه فرسوده محسوب میشوند. بدیهی است برای ترغیب مالکان این وسایل نقلیه، لازم بود مشوقهایی پیشبینی شود تا بتوانند موتورسیکلتهای فرسوده خود را با موتورسیکلتهای جدیدتر، کممصرفتر و دارای آلایندگی کمتر جایگزین کنند. در همین راستا، سامانهای در مجموعه وزارت صمت و با محوریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طراحی و راهاندازی شد. در این سامانه، متقاضیان تعویض موتورسیکلت میتوانند ثبتنام کنند و تسهیلاتی نیز از سوی بانکها و صندوقهای وابسته به وزارتخانه برای این منظور پیشبینی شده است. مسئولیت اجرای این طرح بر عهده همان سازمان قرار دارد.
وی افزود: تا امروز حدود ۲۵ هزار نفر در این سامانه ثبتنام کردهاند و در حال حاضر تحویل موتورسیکلتها نیز در حال انجام است. آثار و نتایج این طرح مثبت ارزیابی میشود؛ چرا که علاوه بر تأثیرات مطلوب در تراز انرژی و کاهش مصرف سوخت، نقش مؤثری در ارتقای بهداشت عمومی و سلامت شهروندان خواهد داشت. استفاده از موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی موجب کاهش قابل توجه آلایندگی هوا در شهرها میشود.
وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: این طرح باید بهصورت مستمر ادامه یابد. با توجه به حجم بالای موتورسیکلتهای فرسوده، اجرای کامل آن در کوتاهمدت امکانپذیر نیست، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت پیگیر تداوم این طرح خواهد بود و امید میرود آثار مثبت آن در بهبود وضعیت شهری و نظم ترافیکی بهوضوح مشاهده شود.
اتابک افزود: برنامهریزیها بهگونهای است که به ازای ورود هر موتورسیکلت جدید و حتی خودروهای سنگین ـ یک وسیله نقلیه فرسوده از چرخه تردد خارج شود. از این رو، در حال بررسی بازنگری آییننامههای مربوطه هستیم تا به ازای هر خودروی جدید، یک خودروی فرسوده یا موتورسیکلت فرسوده از مدار ترافیکی حذف شود. این بازنگری در دستور کار قرار دارد و هدف نهایی، تسریع روند نوسازی و خروج وسایل نقلیه فرسوده از چرخه حملونقل است.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
پزشکیان: تلاش پاکستان برای گسترش صلح ریشه در فرهنگ غنی این کشور دارد
نجات زندانی هرمزگانی از قصاص در شب تاسوعا
نشت گاز در منزل مسکونی بندرعباس یک مصدوم بر جای گذاشت
مجتمع فرهنگی میناب برای تکمیل به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
پخش زنده عزاداریهای محرم در هرمزگان
تیم منتخب هفته دوم جام جهانی با حضور یک ستاره ایرانی
لزوم تسریع در رفع موانع اجرای فاز دوم برنامه ملی پزشکی خانواده و نظام ارجاع
اعلام ویژه برنامههای عاشورای حسینی در بندرعباس
واگذاری بیش از ۵۵۷ هکتار زمین در هرمزگان
پخت و توزیع غذای گرم نذری درهرمزگان
احمدی: ۸۰۰ بیمار در بشاگرد معاینه و برای ۲۳۲ نفر عینک تأمین شد
تصویب تاسیس اتحادیه تعاونی قایقهای سبک در هرمزگان
محدودیتهای پروازی در ایام تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد
شروع جنگ جهانی والیبال؛ ایران میان مرگ و بقا!
همدلی برای روشنایی ایران