12

مهر

1403


اجتماعی

24 مرداد 1391 12:56 0 کامنت

 صبح ساحل، اجتماعی _ شهر ما از خیلی جهات شهر عجایب است ، مثلا اینکه بیشترین منابع درآمدی گمرکی دارد اما عوارضش به اینجا نمی رسد، صنایع غرب بندرعباس سالها بیشترین هزینه ها(مثل رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین، رفت و آمد پرسنل،آلودگی ها و..) را به شهر تحمیل کرده اند اما سرانجام توانسته اند با محدود کردن محدوده شهری سهمی از عوارض به شهرداری پرداخت نکنند،بزرگترین شرکت عملیاتی فعال در اسکله اش غالب نیروهایش را از همشهریان مدیریتش به این شهر آورده و هیچ گاه هم هیچ یک از مقامات نتوانسته معادله را متعادل کند.

 یکی دیگر از عجایبش هم معتادانی است که شیوه های زندگی و خواسته های زندگی ما را تحت تاثیر قرار دادند. معتادانی که اگر هیچ کار از شان ساخته نباشد در یک کار بسیار موفق بوده اند و آن ناگزیر و درمانده کردن ساکنان شهر در همزیستی با ایشان است.

سالهای گذشته اگرچه بارها خبرهایی از گردآوری معتادان در یک مکان خاص، و احداث اردوگاهی برای ایشان سخن گفته شد اما گویا مدت اجرای این گونه طرحها فقط با مدت انتشار اخبارش برابر بوده وگرنه شهروندان اثری از این اقدام در زندگیشان مگر چند صباحی ندیدند.

شهروندان ساکن درآپارتمانهای نبش بلوارامام خمینی فضای سبز پشت منازلشان را دربست در اختیار معتادان کارتن خواب گذاشته اند و هر صبح و شب به جای چشم انداز صبحگاهی ، مراسم صبحگاهی معتادان را تماشا می کنند.

ساکنان این منطقه که درمیان سماجت این معتادان و ناکارآمدی تصمیمات مدیران ، احتمالا باید مرحله به مرحله نامه نگاری های اعتراضی خود را تا سطوح بالاتر دولتی ارتقا دهند (تا شاید کاری از مقامی ساخته آید)، دیگر فضای سبز را نه امتیازی برای محله خود بلکه آنرا فرصتی برای این قشر بر می شمارند.

این بندگان گرفتار در بند مواد افیونی پشت آپارتمانهای این منطقه با حرکت آفتاب چند متری جابه جا می شوند، گاه ظهر که تیغ آفتاب بر فرق زمین می تابد ایشان در پناه سایه دیوار ساختمان 4طبقه به سرمی برند و ساکنان که از یک روز کاری بر می گردند آنها را پشت نرده پارکینگ مشاهده می کنند، دعوای ساکنان با این معتادان که سالهاست ادامه دارد تنها به دردسر شهروندان و هدررفتن وقتشان منتهی شده است.

هنگام غروب که مادران و فرزندان ساکن در این آپارتمانها از خرید بازار و یا کلاسهای تابستانی باز می گردند پیاده روی پشت منزلشان را با چاشنی ترس طی می کنند.

این تنها نمونه ای است از آنچه بر سر ساکنان شهر می رود به دلیل ناکارآمدی همه طرحهای گردآوری معتادان واگر از فضای سبز محلات پشت بیمارستان امام رضا(ع) و زیباشهر و دیگر نقاط هم بازدید کنید همین حکایت برجاست.

اتفاقا سخنان هفته گذشته استاندار در لزوم پاکسازی استان از معتادان ، مهمترین خبر برای بسیاری از محلات بندرعباس بود که امیدوار شدند در دوره همین استاندار شهر را پاکسازی شده ببینند. البته سخنان زیبا و امیدوار کننده را این سالها بسیار شنیده اند و ای کاش این سخنان همزمان با اقدامات عاجل همراه می شد تا کمی از جنبه شعارگونه اش رها می شد.

و نکته آخر اینکه از آنجا که موفقیت طرح ها تا نمایان شدن آثار اجراییشان چندان قابل ارزیابی نیست چه بهتر که موفقیت آمیز بودن رابه بعد از عملیاتی شدن و آثار ناشی از راه اندازی اردوگاه معتادان بسپاریم.

لیلا بایگان

دیدگاه ها (0)
img