بین الملل
دولت جمهوری اسلامی ایران با طرح دعوی در دیوان داوری لاهه، از آمریکا شکایت کرد.
به گزارش صبح ساحل، دولت جمهوری اسلامی ایران با طرح دعوی در دیوان داوری لاهه، از آمریکا بهدلیل «تجاوز نظامی به تأسیسات هستهای ایران»، «اعمال تحریمهای اقتصادی» و «تهدید به توسل به زور» شکایت کرد.
این دادخواست بر اساس مفاد بیانیههای ۱۹۸۱ الجزایر و به دلیل نقض تعهدات بینالمللی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه علیه ایران، اسفندماه سال ۱۴۰۴ در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا ثبت شده است.
جمهوری اسلامی ایران در دادخواست خود که تحت عنوان پرونده الف- ۳۴ در دیوان داوری به ثبت رسیده است، با استناد به بند اول بیانیه الجزایر، ضمن تبیین و تشریح مصادیق نقض تعهد آمریکا در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و همچنین اعمال تحریمهای اقتصادی و تهدید توسل به زور، از دیوان درخواست نموده است، آمریکا را به نقض بند اول بیانیه محکوم نماید و آن دولت را ملزم نماید فوراً به مداخلات مستقیم و غیر مستقیم خود در امور داخلی ایران پایان دهد؛ و ضمن ارائه تضمین عدم تکرار اعمال متخلفانه مزبور، خسارات وارده به ایران را نیز به طور کامل جبران کند.
گفتنی است بر اساس بند اول بیانیه الجزایر، دولت آمریکا متعهد شده است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران مداخله نکند.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
تقویت حضور دریایی آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه به بهانه مهار چین
افزایش کشته های زلزله ونزوئلا به ۲۳۵ نفر
طلا در آستانه ثبت چهارمین کاهش هفتگی
سازنده چتجیپیتی برای عرضه سهام دودل شد
برقراری پرواز مستقیم تهران–دبی از ۱۰ تیر
ترکیب احتمالی ایران مقابل مصر
نقض دوباره آتشبس توسط تلآویو؛ حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
آموزشوپرورش: ثبتنام مدارس باید بر اساس محدوده محل سکونت انجام شود
بیانیه بخش رسانهای تیم ملی فوتبال ایران درباره ایجاد حواشی در سیاتل
پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهکها روی میز دولت
کمربند آتش بیدار شد؛ زلزلههای پیاپی از ژاپن تا ونزوئلا جهان را نگران کرد
فرانسه چند راکتور هستهای را از مدار خارج کرد
داور دیدار پرسپولیس و چادرملو مشخص شد
واکنش قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی
جزئیات زلزله در ونزوئلا/ شمار مفقودان زلزله به ۱۱ هزار نفر رسید
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک