صددرصد مخالف واگذاری آلومینیوم المهدی هستیم



صبح ساحل، اجتماعی _ مدتی قبل خبری درج شد مبنی بر 4 هزار فرصت شغلی ایجادشده در طرح های مهر ماندگار به عنوان متولی اشتغال استان آیا این آمار راتایید می کنید؟

- پروژه های بزرگی که دراستان درحال ساخت  است از هنگام شروع تا پایان نیاز به کارهای مختلفی در صنایع وابسته ومرتبط  به صورت زنجیره ای دارند وهمه این ها را که به شمار آوریم این میزان اشتغال ایجاد شده است. به عنوان مثال هنگام ساخت مسکن مهر کارگاه هایی برای  احداث ساختمانها  ایجاد شده که حجم زیادی از اشتغال ایجادشده مربوط به این بخشهاست گرچه در بسیاری بخشهای همین پروژه ها  مجبور شدیم از نیروهای خارج استفاده کنیم.

 منظورتان خارج از استان است؟     - بله

چرا؟

- به  این دلیل که فرهنگ کار در استان ضعیف است، دربخش ساختمان نیروی کار بومی استان کم است در بخش کشاورزی مشخصا بخش باغداری نیروی کار به سختی جذب می شود. البته دربخش صیادی بیشترین اشتغال مربوط به افراد بومی است و تلاش می کنیم برای تاسیس و راه اندازی استخرهای پرورش آبزیان مانند صدف های مرورایدساز  که تسهیلات به آن تعلق می گیرد  از نیروهای استان استفاده کنیم.

 حاج آقا پس اشتغال های ایجاد شده  پایدار نیستند چرا که  ممکن است یک پروژه سه ساله به بهره برداری برسد وبا تعطیل شدن پروژه نیروی کار هم بیکار شود.

-نه، بالاخره مجددا پروژه های جدید اجرا می شود و آنها در پروژه های جدید مشغول به کار می شوند. سدها و پل ها و پروژه های مسکن مهر به دلیل ظرفیتهایی که دارد به کارگاه عظیم سازندگی تبدیل شده اند.

 اما الان افرادی هستندکه دراثر اتمام پروژه شرکتها بیکار شده اند وپروژه جایگزین هم نبوده؟

- خب آنها  می تواننداز بیمه بیکاری استفاده  کنند!

 آیا قبول دارید برای اغلب شاغلان امنیت شغلی کم است؟

- دربخشهای مختلف روز به روز توسعه بیشتر شده دربسیاری از موارد کسانی که به عنوان نیروی کارگر مشغول می شوند بعداز مدتی خودشان پروژه هارا به عهده می گیرند وعده ای را به عنوان نیروی شرکتی مشغول به کار می کنند.

یعنی اینطوری اشتغال ایجاد شده؟ آیا همه نیروهای کار قرار است صاحب پروژه شوند تا صاحب امنیت شغلی شوند.

- نه اینطور نیست.بالاخره به اندازه کافی پروژه هایی که جایگزین پروژه قبلی شود تا نیروهای کار بتوانند به کارشان ادامه بدهند داریم.

 گاهی گفته می شود در آماری که اداره کل کار به عنوان میزان اشتغال منتشر می کند تعریف از اشتغال تا حدود زیادی میزان آمار را به جا به جا میکند.تعریف شما از اشتغال چیست؟

- تعریف ما همان تعریف سازمان بین المللی کار(ILO) است. منظور ما کارهای تمام وقت است. باتوجه به توسعه بخشهای مختلف اینقدر ظرفیت کار ایجاد شده که نگران بیکاری نیروی کار نیستیم. البته این مربوط به کار دربخش غیر استخدامی وغیر دولتی است وگرنه اشتغال کسانی که فارغ التحصیل دانشگاه ها شده اندو اکنون در جستجوی کار و ادارات باشند به عهده ما ودر حیطه وظایف اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی نیست.

برای این عدم انطباق بین آماری که  از ایجاد فرصتهای شغلی بسیار زیاد در پروژه ها حکایت دارد وآنچه در واقعیت می بینیم که  مردم تقریبا درهر خانواده ای بیکار می بینند چه توضیحی دارید؟

- همین طور است. مراجعه به ما هم فوق العاده زیاداست اما اگر کسی مهارت داشته باشد ودنبال کار باشد در بخشهای مختلف کار هست. مهارتهایی مثل تراشکاری، جوشکاری ومانند این نیازمندی  استان است.هرچه قدربنای ساختمان، نقاش ساختمان سراغ دارید بیاید فردا می فرستم سرکار.

 مگرهمه  مردم فقط باید به دنبال همین مهارتها بروند.پس این همه کارگاه های آموزشی در حوزه های دیگر برای چیست؟

- نه، من بخشهای ایجاد شده را می گویم اینکه جویای کار داریم برکسی پوشیده نیست.

ظاهرا در عملی کردن برخی دستورها در استخدام نیروهای شرکتی، برخی ادارات  نیروها را بدون قرارداد به کار گرفته اند  به ویژه درسال جدید. آیا اطلاعی دارید؟

- نه نه، یک یا چند مورد استثنا نمی تواند دلیل باشدکه شما این قضیه را مطرح کنید. البته  اگر کسی سراغ دارد که سازمانی اداری چه دولتی وچه غیر دولتی شرایط اداره کار را رعایت  نکند ما حتما مراجعه می کنیم وحق وحقوق کارگران را می دهیم، تخلف که همیشه هست، اما باید اسنادی داشته باشد که به ما ثابت کندمشغول به کار بوده اند، مثل شهودی که شاهد حضور و اشتغال آنها بوده باشد. ما دادگاه کار داریم احکام ما از احکام دادگستری هم محکمتر است. تجدید نظر رای هم نزد خودمان است. بالاخره احکام دادگاه برای برخورد باهمین تخلف ها پیش بینی شده بود.

درمورد واگذاری فولاد حتی گفته می شود بعداز ‌آن اتفاق برخی نیروهای بومی برکنار یا جا به جا شدند.

- به هیچ وجه ما اجازه نمی دهیم یک نیروی غیربومی با بومی جایگزین شود. حتی اگر یک مورد سراغ دارید ما رسیدگی وبرخورد می کنیم البته درمورد  واگذاری ها باید از کسانیکه مسئولیت داشتند بپرسید چرا در زمان آنها اجازه دادند این اتفاق بیفتد.

 کارگاه های کوچک و زودبازده بخش عمده ای از تسهیلات استان رابه خود اختصاص داده اند اما گفته می شود به سرنوشت خوبی درنهایت نرسید ه اند.

- بخشی نتوانستند به کار ادامه دهنداما بخشی که به کار ادامه دادند درصد زیادی از اشتغال را ایجاد کردند.

 لطفا آمار مربوط به این بخش را اعلام کنید.

-  بله آمار را خواهم داد.من اعلام می کنم که استان هرمزگان یکی از استانهای بسیار موفق درکشور بوده البته هیچ کس منکر این نیست که بیکار در جامعه هست اما روندی که ما شروع کردیم وتسهیلات اعطا شده نشان دهنده پیشرفت خوب هست.

 با روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد شما به یکباره وارد فعالیتهای سیاسی درسطح فرمانداری بندرعباس شدید.تفسیر شما از این انتخاب چیست؟

- من 26 سال سابقه اجرایی داشتم، کار سیاسی نمی کردم. اما برای فرمانداری شاخصهای دیگر مهمتر است مثلا شاخص امنیت بالاترین است چون ریاست شورای تامین مهمترین وجه فرمانداری است ضمن اینکه تحصیلات من مرتبط است. رشته تحصیلی من جغرافیاست که درکاربری آن وزارت کشور و نیروهای مسلح پیش بینی  شده است.

 شما فعالیت سیاسی تان را قبل از  فرماندار شدن شروع کردید یا بعداز آن؟

- ما قبلا اجازه فعالیت سیاسی به  دلیل نظامی گری نداشتیم. اما دربخش عمران استان مسئولیتهایی داشتم و امنیت هم تخصص من است. بالاخره من مسئولیت پشتیبانی و لجستیک داشتم دوره های مختلفی هم طی کردیم پس فکر می کنید چه کسی باید فرماندار شود؟! این شغل حاکمیتی است. من البته فعالیت سیاسی نمی کردم اما به هرحال همیشه نسبت به مسایل کشور حساس بودم اما به دلیل مسایل شغلی بروز نمی دادم ، همواره هم مطلع بودم هم نظراتم را در جاهایی که لازم بود می گفتم .

 گفته می شود شما به واسطه رابطه   خوبی که با آقای شیخ الاسلام داشتید به فرمانداری بندرعباس و بعداز به روی کار آمدن آقای هاشمی شما از فرمانداری استعفا دادید و اداره ای که زیر مجموعه وزارت آقای شیخ الاسلام بود منتقل شدید واین تعهدوعلاقه همچنان تعیین کننده بسیاری رفتارهای سیاسی شماست؟

- به هرحال ما از قبل از فرمانداری آشنایی نداشتیم وحتی بار اول هم که به من پیشنهاد فرماندار شدن را دادند نپذیرفتم ولی بعد چون به من تکلیف کردند که باید بیایید من هم قبول کردم. تا یکسال بعداز رفتن شیخ الاسلام به وزارت کار من از فرمانداری خارج نشدم اما بعد با تغییر مدیریت استان شرایط کار با مدیریت جدید استان برای من جالب نبود پیشنهاد ایشان برای اداره کار را قبول کردم. خودم را سرباز این نظام می دانم وهیچ جا خودم را محدود نمی دانم.

 با توجه به اینکه دوره مدیریت آقای هاشمی در دولت آقای احمدی نژاد بود وشما از فرمانداری در دوره  یکی از استانداران همین دولت استعفا دادید اختلافتان را چگونه تعبیر می توان کرد؟

- هیچ وقت اختلافی نداشتیم.نقطه اشتراک در نحوه انجام کار نداشتیم از قبل تفاوت کاری داشتیم ومشکل شخصی با ایشان ندارم. تشخیص دادم که اگر از مجموعه بیرون بروم ایشان آزادی عمل بیشتری خواهند داشت در انتخاب همکاران وتیم کاری.

 می گویند با روی کارآمدن هاشمی تختی شما راهتان را از آقای[...] هم جدا کردید.

- من اصلا راجع به ایشان اظهار نظری نمی کنم.

 آیا شما ،خودتان و ایشان را اصولگرا می دانید؟   - بله

 خوب پس تعریف شما از اصولگرایی چیست؟

- تقسیم بندی هایی که از گروه های سیاسی شده خیلی جامع نیست. من خودم را سرباز نظام می دانم هرکسی که مصلحت نظام انقلاب را درنظر بگیرد و از ولایت پیروی کند ودراین چارچوب بگنجد من به او  ارادت دارم و هرکسی نداشته باشد به همان میزان که فاصله دارد ازاین چارچوب ماهم از او فاصله می گیریم.

 اگر کسانی که اکنون شما باآنها فاصله دارید این ادعا راداشته باشند، نهایتاً چه کسی در چارچوب سرباز ولایت ونظام ومصلحت انقلاب قرار می گیرد؟

- ایرادی ندارد. ما ملاک نیستیم. هرکسی که عمل کند ما مخلص او هستیم.

اما هرکس که چارچوبی راتعیین می کند یک معیار واصولی برای تشخیص آن چارچوب و رعایت آن دارد.

- این دیگر به شخص من (نوعی) مربوط است. من می گویم سرباز نظام هستم و حاضرم خودم را فداکنم وبرای عقایدم تاکنون هزینه کرده ام.ما هنوز خودمان را درجنگ با نظام سلطه می دانیم و بدترین آفت را اختلاف می دانم. به همین خاطر راجع به خیلی ها اظهارنظر نمی کنم. شاخص ما انقلاب و ولی فقیه است. هیچ وقت جزو هیچ حزبی هم نبودم. اسمی نمی گذارم روی خودم جز سرباز.

 خیلی ها رفتن آقای هاشمی تختی را با تمایلات و فعالیتهای شما مرتبط می دانند.

- خیر. من کاره ای نیستم.

گفته می شود سرشاخه برخی جناحهای سیاسی تهران دراستان شما هستید.

- اصلا. البته ارتباطات زیادی دارم اما هیچ حزب و گروهی را نمایندگی نمی کنم.

 بالاخره می توان گفت به طیف آقای شیخ الاسلام بسیار نزدیک هستید.

- نه آقای شیخ الاسلام فقط دوست ماست  مانند خیلی های دیگر.

 پس فعالیتهایی که هنگام انتخابات مجلس  بین اطرافیان شما وشما دیده شد یک نوع فعالیت حزبی جناحی نبود؟

- من درهیچ ستادی حاضر نشدم.

اما حاج آقا، کسانی که فعالیت سیاسی جناحی دارند لزوما در ستادها حاضر نمی شوند.

- هیچ کس هم نمی تواند بگوید من به کسی توصیه ای کردم. قطعا من یک عده ای را بیشتر قبول دارم، شخصا هم رأیم را  به عده ای که مایلم می دهم اما تا حالا در قالب حزب وگروه عمل نکرده ام. در چهار انتخاباتی هم که برگزار کردم هیچ کس از نمایندگان کاندیداها شکایتی نداشتند. اگر کسی حتی یک مورد نسبت  به دوره من گله وشکایتی دارد من حاضرم جوابگو باشم. حتی یک مورد چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چه شوراهای شهر و روستا وچه انتخابات ریاست جمهوری.

آیا بین سفرهای شما به استان فارس و آمدن استاندار جدید درهمان ایام ارتباطی وجود داشت؟

- نه، من تا روزی که اعلام کردند من خبر نداشتم.

درخصوص واگذاری آلومینیوم «المهدی» که درهمین هفته صحبت هایی پیرامون آن مطرح شد چه نظری دارید؟ آیا به نظر شما دراین باره هم مثل واگذاری فولاد  مسئولان فعلی نباید جوابگو باشند؟

- ما مخالف صددرصد واگذاری آلومینیوم المهدی به کانون بازنشستگان فولاد اصفهان هستیم و با تمام امکاناتی که داریم درحال پیگیری هستیم که حتی درصورت نیاز به بازنشستگان استان هرمزگان واگذار شود اما به عنوان متولی اجرای قانون کار با ابزار قانونی که داریم با جابه جایی نیروهای استان درهر رده ای مخالفت می کنیم و اجازه جایگزینی کارگران استان دیگری به جای کارگران این استان نمی دهیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها