13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

20 اسفند 1396 07:37 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - صدف محمودی ششمین جشن عکس هرمزگان از روز جمعه 18 اسفند ماه در نگارخانه گرمساری فرهنگسرای طوبی واقع در خیابان آیت الله غفاری آغاز شد و تا پنجشنبه 24 اسفند ماه ادامه دارد.

با اتمام داوری آثار ششمین جشن عکس هرمزگان و از میان ۱۹۴۳ اثر رسیده به دبیرخانه در سه بخش اصلی، موبایل و استعداد جوان ، با موضوع آزاد تعداد ۲۷ اثر در بخش‌ اصلی ، ۲۵ اثر در بخش موبایل و ۱۴ اثر در بخش استعداد جوان توسط هیأت داوران این دوره از جشن عکس هرمزگان انتخاب شدند. کار ارزیابی آثار با داوری آقایان (حسام الدین رضایی ، بهنام صدیقی ، زانیار بلوری) انجام شد.

در ادامه صحبت های رئیس انجمن عکاسان را در این خصوص می خوانید:

قرار بود جشن عکس در سالروز تاسیس انجمن عکاسان (23 آذر ماه) برگزار شود و شب یلدا به پایان برسد. اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل، که اصلی ترینشان مشکل مالی بود به داراز کشید البته جای شکرش باقی ست که مانند مابقی برنامه ها کنسل نشد. ششمین دوره جشن عکس دارای سه بخش اصلی، موبایل و استعداد جوان می باشد که در بخش اصلی عکاسانی که با دوربین حرفه ای یا آماتور عکاسی می کنند حضور دارند، بخش دیگر مربوط به عکاسی موبایلی ست، چرا که در تمام جهان عکاسی با موبایل رواج دارد و دو سال است که این بخش به جشن عکس اضافه شده و بخش آخر بخش استعداد جوان است که  عکاسان زیر بیست سال در آن شرکت کردند. 

در بخش استعداد جوان کارها غیر منتظره بود و من انتظار چنین آثار خوبی را در این بخش نداشتم این نشان دهنده پیشروی نسل جدید با تصویر است، آن ها تصویر را خوب می شناسند. بسیاری از آن ها حتی کلاس عکاسی هم نرفته اند اما به واسطه دنیای مجازی و اینترنت به عکاسان خوبی تبدیل شده اند. اگر می خواهیم  در عکاسی حرفی برای گفتن داشته باشیم سال 97 باید سال استعداد یابی باشد و به جشنواره بسنده نکنیم. برای مثال باید برای ورود این حرفه به مدارس و استعداد یابی از دانش آموزان برنامه ریزی کرد. 

امسال در قسمت مجموعه عکس هم تعداد بیشتر شده و هم با اندیشه و فکر بهتری کار شده اند. اگر چه که امسال نمایشگاه آزاد بود و موضوع خاصی نداشت اما در سال آینده بخش ویژه ای وجود دارد که در آن موضوع خواهیم داشت. برای دوره هفتم  به جای این که در آبان ماه فراخوان بدهیم در بهار فراخوان خواهیم داد اما با موضوعی خاص. به عبارتی هم بخش آزاد و هم بخش موضوعی را در هفتمین جشن عکس خواهیم داشت. این امر باعث تغییر شکل کار مان خواهد شد .

دانشگاه فرهنگ و هنر در رشته عکاسی در شهر بندرعباس راه اندازی شده است اما من هیچی تاثیری بر عکاسان نمی بینم. ما حتی یک نمایشگاهی که نشان دهد کار  به صورت آکادمیک جلو می رود نداشته ایم. از نظر من عکاسی استان نسبت به سال های گذشته رشدی نداشته است، عکاسان حرفه ای ما نگاهشان جشنواره ای ست. اما عکاسان جوان رشد چشم گیری داشته اند. 

ما در سال گذشته حتی یک نمایشگاه عکاسی نداشته ایم. کار انجمن عکاسان حمایت از عکاسان است اما کسی از ما درخواست حمایت نکرد. میزان پیشرفت عکاسان حرفه ای مان کند شده. البته به خود انجمن عکاسان نیز نقد وارد است، به این دلیل که در قسمت هایی مانند برگزاری کارگاه های مفید عکاسی کوتاهی کرده است. در سال های گذشته چندین کارگاه و اردو برگزار شده است. اما ما در سال 96 حمایت مالی نداشتیم. آموزش ما در زمینه عکاسی در استان ضعیف است

اگرچه که اداره ارشاد بابت باسازی و مرمت دفتر انجمن به ما کمک کرد اما ما به حمایت های بیشتری نیازمندیم.  در سال گذشته از دکتر محمد خدادمترجم زاده دعوت کردیم. دکتر مترجم زاده رئیس گروه عکاسی دانشگاه تهران است، به عبارتی بالاترین شخصیت علمی عکاسی را به بندرعباس دعوت کردیم که یک دوره کارگاه برگزار کند اما تنها ده نفر در این کارگاه شرکت کردند. 

دو روز کامل و 12 ساعت با موضوع عکاسی معاصر کلاس برگزار کرد که متاسفانه استقبال نشد. 

برخی از اعضای انجمن بنا بر یک سری دلایل فکر می کردند که انجمن کارآیی خود را از دست داده است و  به همین علت در اعضا ریزش داشتیم  تنها حدود چهل  نفر عضو انجمن هستند. در کل کارنامه انجمن عکاسان در سال 96 کارنامه خوبی نیست.

برنامه نشست های جشن عکس در این هفته به شرح زیر است: 

یکشنبه 20 اسفند:

 نگاه شخصی: الهام افروتن ساعت 17، نشست عکاسی: حسن بردال ساعت 19

دوشنبه 21 اسفند:

 نگاه شخصی محمد بارکار ساعت 17، نشست عکاسی: حسام الدین رضایی ساعت 19

سه شنبه 22 اسفند:

نگاه شخصی: مهدی ناظری ساعت 17، نشست عکاسی: بهنام صدیقی ساعت 19

چهارشنبه 23 اسفند: 

نگاه شخصی: سامی پولادخای ساعت 17، نشست عکاسی: زانیار بلوری ساعت 19

پنجشنبه: 24 اسفند :

مراسم اختتامیه، نکوداشت معرفی برگزیدگان ساعت 19:30

جمعه 25 اسفند: 

تور عکاسی جزیره هرمز

دیدگاه ها (0)
img