سامانه«دادور»نهضت پاسخگویی است



صبح ساحل ، حوادث - در مراسمی با حضور استاندار هرمزگان، معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران کل از سامانه «دادور» در هرمزگان رونمایی شد.

«دادور»سامانه ایجاد شفافیت و شناسایی گلوگاه هاست

معاون اموراقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سامانه «دادور» با دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدورمجوزهای کسب و کار خدماتی متمرکز ارایه داده و به تسهیل سرمایه گذاری می انجامد.

حسین میرشجاعیان در آخرین روزهای اسفندماه درنشست با روسای نمایندگان بخش خصوصی هرمزگان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مرکز ملی پایش مجوزهای کسب و کار، از آماده سازی و راه اندازی سامانه های سام، دادور و یاور برای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارخبر داد وگفت: تمامی زیرساختهای آن برای فعالیت دراین استان آماده است وبا وصل به سایر سامانه ادارات دیگر،استعلام ها توسط این سامانه انجام می شود.

میرشجاعیان گفت: فقدان درگاه واحد (الکترونیکی) متمرکز برای ثبت و پیگیری شکایت متقاضیان، نبود درگاه (الکترونیکی) برای پاسخگویی به شکایت متقاضیان، سختی شناسایی و احصای گلوگاه های تسعیر کننده صدور مجوز و فقدان نظارت بر پاسخگویی دستگاه های مسوول از جمله دلایل اصلی راه اندازی سامانه دادور است.وی ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی برای صدور یک مجوز، پایش عملکرد و پاسخگویی دستگاه های اجرایی، تولید گزارش های ادواری، شفاف سازی اطلاعات مرتبط با مجوزها قوانین و مقررات مرتبط با آن، ارتباط مستقیم با متقاضیان مجوزها از طریق مرکز تماس فوریت های کسب و کار و مدیریت دریافت و پاسخ به شکایت را از اهداف مرکز ملی پایش محیط کسب و کار برشمرد و بیان کرد: فرایند زمانبر صدور مجوزها سرمایه گذاران را با مشکل مواجه کرده و با راه اندازی این سامانه ارتباط چهره به چهره حذف و فسادمالی واداری از بین می رود. معاون وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: سه مرجع استانداری، میزخدمت و شورای رقابت محل رسیدگی به شکایات است و شورای رقابت به عنوان مرجع نهایی می تواند حکم صادر کند.

میرشجاعیان با بیان اینکه گفته می شود سرمایه گذاری کفش آهنی می خواهد این سامانه  را یک گام بلند رو به جلو برای خروج از بوروکراسی اداری، تسهیل در صدور مجوزها و بهبود فضای کسب و کارعنوان کرد و گفت: نتیجه گیری از آن نیازمند تعامل دستگاه ها با یکدیگر در رفع مشکلات مردم است و با اجرای این سامانه سرمایه گذاران کفش آهنی را از پا در بیاورند.

رونمایی از سامانه «دادور»

مدیر کل امور اقتصادی و دارای هرمزگان هم در این نشست بیان کرد: سامانه‌ی دادور در کنار سامانه‌ی سام در قالب یک سامانه‌ی یکپارچه به اداره کل امور اقتصادی و دارایی اجازه خواهد داد تا بتواند مسئولیت‌های قانونی خود در زمینه‌ی نظارت عالیه بر فرایندهای صدور مجوز در دستگاه‌های اجرایی استان انجام دهد واطلاعات لازم را در مورد مجوزهای صادره و فرایند صدور آن‌ها در اختیار مردم قرار دهد.

علی ابراهیمی اضافه کرد: این سامانه ضمن اطلاع‌رسانی در مورد روند پیشرفت دریافت مجوزهای درخواستی به متقاضیان صدور مجوز، می تواند شکایت‌های مردمی را در زمینه‌ی مشکلات و مسائل موجود در فرایند صدور مجوز دریافت کند وبدین ترتیب وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد توانست با کمک به روان‌سازی و بهبود کیفی و کمی فرایندهای صدور مجوز در کشور ضمن انجام تکالیف قانونی خود به بهبود وضعیت محیط کسب‌وکار در کشور و از آن جا رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشور کمک شایانی نماید. 

وی ادامه داد: سامانه‌ی نظارت و شکایات صدور مجوزهای کسب‌وکار (دادور) از یک سو امکان شکایت و پی‌گیری فرایندهای صدور مجوز را به عموم مردم و کسب‌وکارهای متقاضی دریافت مجوزهای کسب‌وکار از طریق سامانه‌ی تحت وب و نرم‌افزار ویژه‌ی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کند و از سوی دیگر، از طریق داشبورد آن برای مدیران ارشد و نهادهای نظارتی در حوزه‌ی حاکمیت امکان دریافت شکایات و بازخوردهای مردمی در مورد وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسب‌وکار به‌منظور رسیدگی و پاسخ‌گویی به مشکلات مردم در این زمینه را فراهم می‌آورد.

گفتنی است: سامانه دادور قابل ارایه از طریق شبکه اینترنت با داشبوردهایی برای«مرکز ملی رقابت»، «استانداران» و «بالاترین مقام دستگاه های اجرایی مرتبط با صدور مجوز» راه اندازی شده و در واقع نهضت پاسخگویی است.

در این نشست فعالان اقتصادی و نمایندگان تشکل ها به بیان دیدگاه های خود و طرح سوالات از معاون وزیر پرداختند.

افزایش سرعت امور مربوط به سرمایه‌گذاران

«علی ابراهیمی» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان در جلسه تبیین الزامات پیاده سازی و استقرار سامانه «دادور» با بیان این که امروز شاخص های سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی کشور بسیار مهم است، گفت: حذف مقررات اضافی و ایجاد زیرساخت ها به بهبود فضای اقتصادی کمک می کند.وی اضافه کرد: چنان چه فعالان اقتصادی بتوانند مجوزات را در محیطی شفاف و قانون‌مند و در کمترین زمان دریافت کنند، سبب افزایش تولید و اشتغال می شود.

ابراهیمی بر افزایش سرعت امور مربوط به سرمایه گذاران تاکید کرد و افزود: امروز رتبه ی کشورها در سرمایه گذاری توسط سرمایه‌گذاران رصد می شود و باید به این مقوله توجه ویژه ای داشته باشیم.

به دنبال ارتقای رتبه ی سهولت سرمایه گذاری ایران هستیم

سپس حسین میرشجاعیان حسینی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی به بیان وضعیت سرمایه گذاری در ایران و مزایای سامانه «دادور» پرداخت و گفت: برای تولید هر محصول به نهاده نیاز است اما گاهی هزینه های دیگری بر نهاده ها اضافه می شود که قیمت نهایی محصول را افزایش می دهد، هدف ما کاهش هزینه های اضافی است.

وی تصریح کرد: مناسبات بین المللی، تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، مشکلات داخلی بازار و ... همه عواملی هستند که هزینه های اضافی را بر تولید تحمیل می کند و ما با ابزارهای نوین به دنبال ارتقای رتبه ی اقتصادی ایران هستیم.

میرشجاعیان اظهار داشت: ما رتبه ۱۵۲ دنیا در بین 189 کشور را در سهولت سرمایه‌گذاری داشتیم اما دو سال پیش به ۱۱۷ رسیدیم که متاسفانه بار دیگر روند صعودی شروع شده و ما به ۱۲۴ رسیده ایم.وی ضمن اشاره به این موضوع که برخی دستگاه ها آنقدر مجوز دارند که خودشان هم نمی دانند باید چکار کنند؛ افزود: نظام بروکراسی ما به زمان رضاشاه باز می گردد و هر روز عریض و طویل تر شده است.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: از دستگاه ها درخواست کرده ایم که مجوزها را لغو یا ادغام کنند اما باید پذیرفت که تا رسیدن به نقطه ی بهینه فاصله زیادی داریم و می دانیم که نظام بروکراسی یک شبه ایجاد نشده که یک شبه از بین برود.

وی بیان داشت: دستگاه ها قرار نیست به صورت دو به دو با هم صحبت کنند بلکه همه باید حول یک محور و با شکل بندی ستاره با مرکز در ارتباط باشند چرا که چنین روندی باعث پاسکاری مردم بین دستگاه ها می شود و در این شرایط سرمایه گذار باید کفش آهنی بر پا داشته باشد.وی تصریح کرد: عدم تبادل اطلاعات بین دستگاه ها سبب گیر افتادن امور می شود و برخی مدیران فراموش کرده اند که اطلاعات سرمایه عمومی است و نه متعلق به دستگاهی خاص.

توجه به دولت الکترونیک

میرشجاعیان ارتقا دولت الکترونیک را سبب کاهش هزینه ها دانست و گفت: دولت باید شهامت پیدا کند و برای یک بار نظام بروکراسی را دگرگون کند.

وی اضافه کرد: خلق مجوز به سرعت اتفاق می افتد اما حذف مجوز زمان زیادی خواهد گرفت؛ اما در برخی استان ها شرایط خاصی نیز به استعلامات اضافه می شود، در استانی مثل خراسان باید از آستان قدس رضوی نیز استعلام گرفته شود و برخی استان ها نیز به دلیل شرایط خاص امنیتی و جغرافیایی به حجم مجوزها و استعلامات افزوده اند.معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ما در هیات مقررات زدایی با شناسایی گلوگاه های کند کننده امور به سمت نظامی یکپارچه و قابل رصد در حرکت هستیم.

وی افزود: مرکز پایش محیط کسب و کار به وجود آمده تا پیشخوان دریافت مجوزها باشد.

تشریح سامانه دادور

میرشجاعیان در ادامه به تشریح سامانه دادور پرداخت و گفت: این سامانه سامانه ای پیچیده نیست و پس از احراز هویت، فرد می تواند شکایات خود از دستگاه ها را ثبت کند و سپس روند پیگیری انجام می شود.

وی بیان کرد: داشبورد طراحی شده برای استاندار هر استان داشبوردی ویژه است که شکایت از تمام دستگاه ها را می بیند و می تواند وضعیت را رصد کند.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی اضافه کرد: تا سه بار فرد می تواند درباره یک موضوع شکایت کند و در استان جواب بگیرد و در مرحله چهارم جواب گزارش به صورت کشوری داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: این سامانه می تواند ملاک سنجش در جشنواره شهید رجایی باشد و دستگاه ها را در شفافیت کامل مورد سنجش قرار دهد.

حق نداریم مردم را معطل کنیم

سپس «فریدون همتی» استاندار هرمزگان به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: حق نداریم مردم را معطل کنیم و دستگاه های اداری ایجادشان به دلیل تسهیل امور بوده و نباید خودشان تبدیل به سد برای مردم شوند.

وی ادامه داد: نباید تمام مشکلات امروز را به گردن بی سوادی رضاشاه بیاندازیم، امروز همه‌ی ما مدرک دکترا و فوق لیسانس داریم و حالا زمان اصلاح امور است.

همتی ضمن تاکید بر این که سامانه دادور طرح بسیار خوبی است و حیات سیستم اداری به آن بستگی دارد، گفت: در سامانه دادور جامعیت خوبی دیده می شود و دستگاه های دولتی و غیردولتی در آن دیده شده اند.

وی خطاب به معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: مدیران استان هرمزگان پای کار هستند و من به شما این وعده را می دهم که در اجرای این سامانه در کنار شما باشیم.

سامانه‌ی دادور؛ سامانه‌ای کلی

استاندار هرمزگان اضافه کرد: در هرمزگان نیز در «پنجره واحد سرمایه گذاری» مسائل سرمایه‌گذاران را مورد رصد قرار می دهیم اما سامانه دادور سامانه کلی تری است.

وی در پایان متذکر شد: اگر شکایات مردم را رسیدگی نکنیم نظام در خطر قرار می گیرد و باید توجه داشت که عنایت به مردم رضایت عمومی را افزایش می دهد.

گفتنی پس از این جلسه، مراسم رونمایی,از سامانه دادور و تبیین الزامات پیاده سازی و استقرار این سامانه برای کارشناسان مربوطه ی این سامانه در ادارات هرمزگان نیز برگزار شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها