13

مهر

1403


حوادث

22 آذر 1391 09:06 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث _ پسر خردسال 6 روزی است که  بهانه مادرش را می گیرد و گریه می کند پدر و اطرافیان گفتند که مادرت جای خیلی خوبی رفته است  اما  این پسر به شدت دلتنگ است و گوشش به این حرفها بدهکار نیست  مدام بهانه می گیرد  بهانه در آغوش کشیدن مادر.  نمی داند مرگ چیست و چه باعث محروم شدن از مهر مادری شده است...

 شب سخت  بارانی

شب است، هوا گرفته و بارانی.  مریم ساعتهاست که از درد به خود می پیچد و همسرش  نیز بر بالین او اشک می ریزد و برای سلامتی اش دعا می کند، نمی داند چکار کند چرا که به علت  طغیان رودخانه مهری روستای مهمانی در مسیر کوهستانی و30 کیلومتری جنوب شهرستان سیریک ونبود پل ، راه ارتباطی این روستا با روستاهای همجوار و مرکز شهر مسدود شده بود و امکان انتقال وی به مرکز درمانی میسر نیست.

پاسی از شب گذشته است.  زن های همسایه  هر کاری از دستشان برمی آید انجام می دهند اما وضعیت جسمانی این زن 45 ساله هیچ تغییری نمی کند وشرایطش بدتر می شود تا آنکه در ساعت 24 صدای فریاد مریم برای همیشه قطع می شود و برای همیشه رخت سفربر می بندد... این زن  بی حرکت ، سرد وآرام بر روی بستر است و اطرافیان مانند  اسپندی روی آتش  می سوزند...

 روز حادثه

به گزارش احمدی خبرنگار ما از سیریک، پنجشنبه گذشته هوا ابری بود و رگبار رعدوبرق های شدیدی همه را غافلگیر کرده بود. هوا رو به تاریکی می رفت و اذان مغرب توسط موذن گفته شد.مردم روستا برای اقامه نماز به مسجد رفتند تا آنکه بارش  باران شدید و بی سابقه بر روستا فرو می ریخت مردم  دوان دوان به سمت نخیلات خود می رفتند اما در گوشه ای از روستا ودرخانواده حسینی، زن 45 ساله که تا چند دقیقه پیش حالش خوب بود و هیچ گونه مشکلی نداشت ناگهان دردی از ناحیه  کشاله ران احساس کرد. علی با دیدن وضعیت بد همسرش سریع از خانه بیرون رفت تا ماشینی را بیابد واو را به بیمارستان برساند. بعد از دقایقی موفق شد خودرویی را  در روستا کرایه کند و به همراه مریم به سمت   بیمارستان سیریک حرکت کند.  به رودخانه مهری رسیدند محلی که روستای مهمانی را با گرائیک ودیگر نقاط همجوار قطع می کند وتنها راه ارتباطی به سیریک است  اما  علی با دیدن طغیان رودخانه، شوکه  شد نمی دانست چکار کند و با ناامیدی و ناراحتی  همسرش را به منزل باز گرداند.علی حسینی در این مورد می گوید: " نمی دانستم چکار کنم مریم اصلا حالش خوب نبود از درد به خود می پیچید هر کاری کردم نتوانستم از رودخانه رد شوم  که اگر این روستا دارای راه ارتباطی مناسبی بود به  نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی که  30 کیلومتربا این روستافاصله داشت می رسیدیم  الان  فرزند شش ساله ام بی مادر نبود و من نیز بدون همدم نبودم ".

  بیماری مشکوک به  آپانتیسک

مسئول خانه بهداشت روستای مهمانی سیریک دراین خصوص  به خبرنگار ما می گوید :"این زن  از قبل هیچگونه بیماری نداشته اما هنگام غروب از ناحیه کشاله سمت راست دچار درد همراه با استفراغ می شود و از درد بدی در این ناحیه رنج می کشد که این بیماری مشکوک به بیماری آپانتیسک بوده وپس از عفونت در بدن بیمار مرگ حتمی او را رقم می زند ، باید سریعا پس از مشاهده به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه می کرد که بدلیل عدم وجود راه ارتباطی این خانم جانش را از دست داد".

  مکاتبات بی نتیجه

دهیار روستای مهمانی پس از این حادثه عنوان می کند : "با توجه به بارندگی وقحطی راه ارتباطی روستا همراه با قحطی چند ساعته وهفتگی آب وبرق، مکاتبات زیادی با مسئولان شهرستانی انجام شده است که تاهنوز اقدامی در این باره انجام نشده است". استشهابی ادامه می دهد : "در چند سال گذشته نیز مردم این روستا به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب با مشکلات زیادی منجمله مشکلی فعلی ومشکلات زیاد بهداشت ودرمان دسته وپنجه نرم کرده اند وهمچنان نبود راه ارتباطی در فصل بارش باران جان مردمان مهمانی را می گیرد".

 ساخته شدن سد در آینده

محمد اسفندیاری فرماندار سیریک نیز می گوید: "با توجه به نیاز مبرم به آب در شهرستان سیریک و لزوم توجه به توسعه  بخش کشاورزی  و دارا بودن زمین های مستعد و حاصلخیز  برای تولید انواع محصولات صیفی و باغی در شهرستان ضرورت احداث سدی بزرگ برای کنترل سیلاب ها  و تامین آب  بسیار ضروری است". نماینده عالی دولت در سیریک ابراز می دارد: " با احداث سد و سیل بندها در مسیر این رودخانه ها که هر ساله  باعث ایجاد خسارت به زمین ها ، محصولات کشاورزی  ، منازل مسکونی روستاها و جاده های بین مزارع شده ضرورت احداث آنرا بیش از پیش برای رونق کشاورزی و جلوگیری از خسارت های ناشی از سیل مهم ساخته است".  اسفندیاری می افزاید:"با توجه به اینکه شهرستان سیریک دارای زمین های مستعد کشاوری است که با تامین آب سیریک یکی از قطب های کشاورزی استان خواهد شد". این مسئول تصریح می کند:  "با احداث سد در مسیر رودخانه گز  ضمن کمک به بهبود تقویت سفره های زیر زمینی  و جلوگیری از هدر رفتن آب های سطحی  باعث شکوفایی و رونق مقدار 1500 هکتار از زمین های مزروعی قابل کشت  و اشتغالزایی بیش از 2000 نفر در منطقه میشود. ما هم امیدواریم وعده های مسئولین محقق شود وبه خاطره ها نپیوندد".

 وداع با مریم

 صبح روز17 آذرماه جاری مریم در قبرستان روستای مهمانی  آرام گرفت.چه سخت و طاقت فرساست لحظه وداع. محمد مات و مبهود است از هر کسی سراغ  مادرش را می گیرد و به دنبال دستان پرمهر مادرش می گشت  شاید او بزرگ شود و به دنبال مقصر این حادثه بگردد  و مادرش را قربانی کم کاری وبی توجهی مسئولینی بداند که با احداث یک پل وحتی سد در جلو رودخانه می توانستند مانع از رفتن مادرش وبه خطر انداختن جان هزاران روستانشین آن روستا نشوند.

دیدگاه ها (0)
img