14

مهر

1403


اقتصادی

15 اردیبهشت 1397 08:48 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی - نماینده مردم هرمزگان گفت: سهم ما از اقتصاد بیش از هزار میلیارد دلاری خلیج‌فارس کافی نیست و باید بر حجم سرمایه‌گذاری‌های ملی در سواحل بیافزائیم.

حسین هاشمی‌تختی در حاشیه جشنواره ملی خلیج‌فارس در بندرعباس که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در اصل 10 اردیبهشت ماه هر سال به نام روز ملی خلیج‌فارس و به ابتکار مردم هرمزگان مزین شده است و این افتخاری برای هر ایرانی است که هویت خویش را در این روز مورد بازخوانی و تاکید قرار می‌دهد.

وی افزود: این خطه پهناور که گنجینه‌ای از حماسه‌ها و افتخارات و رشادت‌ها و آئین‌های ناب است، در حقیقت ریشه در ژرفای تاریخ دارد و ویژگی منحصربه فرد خلیج‌فارس و ارتباط این منطقه با دریاهای آزاد سبب شده تا در طول تاریخ اغلب مورد طمع‌ورزی مستکبران و سلطه‌جویان باشد.

نماینده مردم بندرعباس تصریح کرد: تاریخ گواهی می‌دهد که فرزندان این آب و خاک در دل این آب‌ها هرگز قدمی از آرمان‌های خودشان عقب ننشسته و تاریخ گواهی می‌دهد که ملت ایران همیشه روحیه استقلال طلبی، عزت‌خواهی و آزادگی خویش را حفظ کرده و در عین حال صلح طلب و صلح اندیش بوده است.

هاشمی تختی خاطرنشان کرد: باید به همان اندازه که در امنیت خلیج‌فارس و ثبات و استقرار آن و چتر آرامش بر این منطقه سهم داریم در اقتصاد آن نیز سهیم باشیم و این سهم جز از طریق هوشمندی، برنامه‌ریزی و دوری از تنگ‌نظری و تقویت اراده‌ها حاصل نخواهد شد.

عصو کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: حاصل یک نگاه اجمالی به اقتصاد دریامحور در حوزه خلیج‌فارس از بانکرینگ سوخت تا فعالیت‌های بندری و دریایی، ساخت و تعمیر کشتی، گردشگری، شیلات، نفت و گاز و ایجاد ارزش افزوده از سواحل نشان می‌دهد که یک گردش مالی بیش از یک هزار میلیارد دلاری در سال در این منطقه در جریان است اما حقیقتا سهم ما از این گردش مالی عظیم در تناسب با سهم ما از سواحل خلیج‌فارس نیست.

هاشمی تختی افزود: شاخص‌های اقتصادی کشورهای همجوار نشان می‌دهد که سهم اقتصاد متکی بر دریا در تولید ناخالص ملی این کشورها در دو دهه اخیر رشد خیره‌کننده‌ای یافته است اما ما هنوز نسبت به دریا و ظرفیت‌های آن غافلیم.

دیدگاه ها (0)
img