13

مهر

1403


اجتماعی

20 اردیبهشت 1397 07:53 0 کامنت

 صبح ساحل ، اجتماعی - معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: یکی از منابع مهمی که کمیته امداد برای محرومیت‌زدایی از آن استفاده می‌کند مشارکت مردم براساس منابع شرعی و عرفی که وجود دارد می‌باشد.

 علی‌محمد ذوالفقاری عنوان کرد:  موارد مصرف زکات، صدقات و انفاق از جمله طرح‌های اکرام، فطریه، قربانی و بعضی از مناسبت‌های ملی مانند جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری است. وی در ادمه گفت: در بحث زکات مقدمات اولیه آن را در سال‌های گذشته فراهم کرده و برای این که بتوانیم زکات را فراگیر کنیم باید از فواید آن، جامعه بیشتر بهره‌مند شود بنابراین زکات را باید ساماندهی کرده و در این زمینه منسجم‌تر عمل کنیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امدادگفت: شورای زکات در استان‌ها و شهرستان‌ها و حتی در روستا ها هم شکل گرفته شده و لازم است که علاوه بر شکل‌دهی کار، وظایف این بخش‌ها هم مشخص شده و در  استان هم از دستگاه‌هایی متولی کار شده‌اند که وظایفی را در سطح استان دارند. وی گفت : یکی از مباحثی که ما در اجرا نیاز داریم اطلاعات جمع آوری زکات است و بدین گونه که در جغرافیای مناطق و در چه روستایی چه نوع زکاتی واجب است   اما درحاضر این اطلاعات را نداریم.ذوالفقاری افزود: تاکنون نتوانستیم اطلاعاتی مبنی بر این که فردی که زکات واجب شامل حالش می‌شود چه کسی است و... را بدست بیاوریم، اگر این اتفاق بیافتد افراد که مشمول زکات هستند خودشان سهم خودرا پرداخت خواهند نمود.

وی در ادامه بیان کرد: با شکل‌گیری روستاها  به شکل خیلی سلولی و کوچک باید دقیقا بدانیم حجم زکات در هر روستا چه قدر است،  وقتی حجم زکات در داخل یک روستا را فهمیدیم یکی از اطلاعات دیگری که باید داشته باشیم این است که پرداخت‌کننده آن کیست. 

ذوالفقاری افزود: درمرحله بعدی کسی  که باید با پرداخت‌کننده تعامل برقرار کند کیست وقتی  فرد شناسایی شد یعنی ما این مراحل را قدم به قدم طی کردیم و مشخص شد در روستا چه قدر زکات داریم. وی گفت: امروز نیازمندی را داریم که خانه ندارد و هم بدهکار است و هم مریض دارد باید همه این افراد شناسایی شده و به فراخور توان حمایت شوند.وی گفت: امروز تخصصی‌ترین‌ اطلاعات در مورد افراد مشمول زکات در  کمیته امداد موجود است؛ امداد نزدیک به ۴۰ سال است که در روستاها و شهرهای مختلف کار می‌کند بنابراین یک نهاد یک ساله نیست و می تواند در زمینه های مختلف حامی و یاریگر باشد./فارس

دیدگاه ها (0)
img