یوسف هزار چهره با پیام صلح و دوستی



 صبح ساحل ، هنری - هنرمند هرمزگانی در مورد طرح پیام صلح و دوستی گفت:یونسکو زمانی که طرح بنده را در مورد مرد هزار چهره دید استقبال کرد و در اولین نمایشگاهم در کاخ سعدآباد شرکت کردند.

 کمتر کسی است در هرمزگان که مرد هزار چهره را نشناسد. مردی که با انتخاب چهره و شخصیت های مختلف توانسته در دل تمام هرمزگان جا داشته باشد.

یوسف جلالزاده هنرمند عکاسی است که با ارائه چهره های متفاوت با پیام صلح و دوستی در این سالها چهره جذاب و تماشایی از خود به یادگار گذاشته و توانسته با سفر به استان های دیگر و ارائه نمایشگاه های مختلف جایگاه ویژه ای در میان هنر دوستان و هنرمندان بیابد.

خبرگزاری مهر در مورد طرح مرد هزار چهره و ایده یوسف پیام آور صلح و دوستی با یوسف جلال زاده خالق چهره های متفاوت ایرانی و ملل مختلف گفتگو کرد که در ادامه این مصاحبه را می خوانید.

یوسف جلال زاده درباره شروع مجموعه مرد هزار چهره بیان کرد: شروع مجموعه مرد هزار چهره به سال ۸۷ با شخصیت پزشک هندی بر می گردد.

این را باید بگویم که شخصیت ها و چگونگی پرداختن به آنها از قبل در ذهنم بود که نخستین شخصیت به دلیل اینکه نزدیک به محل کارم بود و برخورد زیادی با آن داشتم ساخته و پرتره آن گرفته شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شخصیت های طراحی شده تنها نشان دهنده گوشه ای از فرهنگ های مختلف است تصریح کرد: با اضافه شدن شخصیت ها در تکمیل این مجموعه که البته همچنان ادامه دارد و تمام نشده به فکر ثبت آن در گینس افتادم اما باز احساس می کردم که خلا وجود دارد که باید برای رفع آن یکی از دغدغه هایم در این مسیر گفته شود.

این هنرمند هرمزگانی افزود: همیشه جنگ و اتفاقاتی که پیرامون آن در کشورهای مختلف رخ می دهد یکی از بزرگترین دغدغه هایم بود در همین راستا تصمیم گرفتم که از این مجموعه برای بیان آنچه در ذهنم می گذرد استفاده کنم و به همه دنیا پیام صلح و آرامش را برسانم بر همین اساس برنامه ثبت گینس را کنار گذاشته و به دنبال نشان دادن و بیان صلح در مجموعه ام رفتم.

جلال زاده تصریح کرد: نخست در این فکر بودم که شخصیت های مختلف با قابلیت های متفاوت می توانند یکی باشند در واقع یک نفر در لباس های مختلف برای اینکه نشان دهم همه ما در هر کجای این جهان در هر لباس و پوششی که باشیم انسان هستیم و حق زندگی با آرامش را داریم.

این عکاس اظهارداشت: با مطالعه تاریخ ایران به این نکته پی بردم که ایران در طول تاریخ همیشه سفیران صلح و دوستی بوده اند برای همین تصمیم گرفتم که از بازرگانان که نخستین این سفیران بودند آغاز کنم که پیرو آن ۹ نمایشگاه در هرمزگان و نقاط مختلف ایران برگزار کردم.

این فعال هنری در بخش دیگری از صحبت های خود پیرامون ارائه آثار خود در سازمان یونسکو و ارتباط با این سازمان تشریح کرد: یکی از نمایشگاه های مرد هزار در بندر کنگ بود که حضور مدیر منطقه یونسکو در این نمایشگاه باعث آشنایی و ارتباط با این سازمان شد بعد از آن دعوت به نمایشگاه و همکاری با این سازمان به وجود آمد.

وی در ادامه با یادآوری اینکه نخست خدا، مردم و رسانه ها تنها حامیان من در راه رسیدن به این هدف بودند گفت: بزرگترین برنامه ام این است که در تمامی ایران بتوانم با برپایی نمایشگاه پیام خود را به همه مردم این سرزمین برسانم البته در راه رسیدن به این مسیر مشکلات زیادی مانند هزینه های هنگفت برپایی نمایشگاه پیش رویم بود که باعث شده تا به حال روند برپایی نمایشگاه در شهرهای مختلف با کندی پیش برود که تا به امروز تمامی نمایشگاه ها با هزینه شخصی خودم برگزار شده است.

جلالزاده افزود: تمامی فعالیت های هنری هزینه بردارند و برای اینکه بتوانم آثارم را با عنوان یک هنرمند هرمزگانی ارائه دهم به نهادهای دولتی مانند استانداری، ارشاد اسلامی و یا میراث فرهنگی رجوع کردم اما متاسفانه کمکی که در خور شان و جایگاه هنر باشد نشده ام.

همانطور که تا کنون این نمایشگاه را در استان و کشور با هزینه شخصی برگزار کرده ام بعد از این نیز با یاری خدا این روند را ادامه خواهم داد.

وی اضافه کرد: من فکر می کنم بخشی از رسالت معرفی یک هنر و آثار هنرمندان بومی بر عهده مسئولان دولتی است زیرا آنها می توانند با حمایت های خود باعث معرفی هنر استان در سطح کشور و دنیا شوند، البته تنها استانی که در این مدت واقعا همراه بود و به بهترین شکل ممکن در برگزاری نمایشگاه من را یاری کرد استان اصفهان بود، اما امیدوارم مسئولان ما سطح درک خود را نسبت به هنر و فعالیت های فرهنگی افزایش دهند.

وی بیان داشت: در نمایشگاه صلح و دوستی که با حضور خانم «لاروش» نماینده منطقه ای یونسکو در ایران برگزار شد، اداره کل فرهنگ و ارشاد تنها هزینه های حمل و نقل بنده و ۳ همراه دیگر برای برپایی این نمایشگاه را تقبل کرد.

تمامی هزینه های اقامتی در تهران به عهده خودم بود. خانم «لاروش» نماینده منطقه ای یونسکو در ایران به دلیل اهمیت دادن به این هنر شخصا برای افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافت.

این هنرمند هرمزگانی در ادامه یادآور شد: هرمزگان یک استان فرهنگی است، استانی پر از هنر اصیل و بومی، هنرمندان زیادی در استان مشغول فعالیت هستند که تمام هزینه های خود را از جیب پرداخت می کنند و اتفاقا بسیار موفق عمل کرده اند اما با جدیت اعتقاد دارم که باید حمایت و کمک وجود داشته باشد چون هر افتخاری که از سوی این هنرمندان کسب شود در وهله نخست برای استان و به نام هرمزگان است.

این عکاس هرمزگانی عنوان کرد: تا کنون نشست هایی با نمایندگان مجلس داشته ام هر کدام قول هایی را داده اند اما هیچکدام تا به حال عملی نشده و از این به بعد نیز زمان و انرژی خود را صرف این موضوع نمی کنم بلکه راه خود را همانطور که تا کنون رفته ام ادامه می دهم.

جلال زاده در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون پیشنهادی از نهادها یا کشورهای دیگر برای ارائه آثار به نام آنها شده است گفت: به صورت غیر مستقیم پیشنهادهایی شده اما هیچگاه به دنبال معروفیت نبوده و نیستم و یا حتی به دنبال سیاسی بازی هم نیستم زیرا از سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس پیشنهاداتی داشتم اما هیچوقت در این راه قدم برنداشتم.

وی در ادامه توضیح داد: فضای مجازی یکی از راه هایی بود که توانستم آثار و در واقع عکس های خود را به دیگران معرفی کنم با پیام ها و پیشنهادهای بسیار خوبی نیز رو به رو شدم که توانست در ادامه مسیر به من کمک کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها