استادیار دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان:

دریا مهم‌ترین راه تجارت‌های بزرگ و سودآور است



صبح ساحل ، اقتصادی - ایران با در اختیار داشتن سواحل در جنوب و شمال کشور موقعیتی بسیار مناسب در استفاده و بهره‌برداری از این منبع بی‌پایان دریا دارد که متأسفانه از این ظرفیت تاکنون به‌طور صحیح و اصولی  استفاده‌نشده است.

استادیار دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا،  گفت: در حال حاضر رشته‌های دریایی در سراسر دنیا جزء رشته‌های بسیار پرطرفدار هستند ، این در حالی است که در ایران این رشته و گرایش‌ها جزء مهجورترین و کم استقبال ترین رشته‌ها هستند.

مریم راهبانی اضافه کرد: این معضل در خصوص رشته‌های پایه مثل فیزیک دریا در مقطع ارشد و دکتری و اقیانوس‌شناسی در مقطع کارشناسی چشم‌گیرتر است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: رشته اقیانوس‌شناسی که مشخصاً به تلاش دانشگاه هرمزگان و در سال 1390 راه‌اندازی شد تا به امروز علی‌رغم درخواست‌های بسیار و تلاش‌های زیاد این دانشگاه تاکنون ناشناخته مانده است و برای آن هیچ ردیف‌کاری در هیچ کجای کشور تعریف‌نشده است.

وی در خصوص اینکه دانشجو به چه علت باید جذب این رشته شود، اضافه کرد: دریاها اولین و مهم‌ترین راه تجارت‌های بزرگ و سودآور است، همچنین اولین خواستگاه صنعت توریسم، سواحل است لذا کلیه کشورهایی که حتی جزئی خط ساحلی دارند تلاش می‌کنند که بیشترین استفاده اقتصادی را از آن داشته باشند؛ این در حالی است که در کشور ما اهمیتی که شایسته آن است به سواحل داده نشده و نمی‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: فناوری، ایده پردازی، طراحی و ساخت‌وساز در حیطه دریا اعم از نظامی به شکل شناورها و تجهیزات و غیرنظامی اعم از کشتی‌های تحقیقاتی تفریحی و ابزارآلات می‌تواند کمکی شایان به اعتلای کشور و اقتصاد مقاومتی کند.وی اضافه کرد: چراکه تهیه تمامی تجهیزات دریایی به دلیل ماهیت آن‌ها بسیار پرهزینه است و لذا تولید آن‌ها در داخل کشور می‌تواند بخشی از نیازهای کشور را رفع نماید که نمونه آن ساخت موفق کشتی تحقیقاتی خلیج‌فارس است.راهبانی تصریح کرد: با توجه به ماهیت دینامیک دریاها استفاده از ظرفیت‌های آن بر پایه دانش در این زمینه می‌تواند کمکی مؤثر در استفاده صحیح از آن باشد.

استادیار دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان خاطرنشان کرد: به‌کارگیری دانش در استفاده از ظرفیت‌های دریا در همه زمینه‌ها بسیار حائز اهمیت است چراکه ایجاد تغییراتی هرچند جزئی در طبیعت دریاها بدون مطالعه کافی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد کند.

وی در پایان گفت: به‌طور مثال احداث یک موج‌شکن در مکان نامناسب ممکن است موجب رسوب‌گذاری بیش‌ازحد در منطقه شود که منجر به آسیب زدن به محیط‌زیست منطقه می‌شود و این آسیب تنها با حذف اسکله جبران نخواهد شد و تأثیر مخرب آن قابل‌حذف نخواهد بود. اتفاقی که به‌کرات در گوشه گوشه ساحل دیده‌شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها