14

مهر

1403


اجتماعی

12 خرداد 1397 08:10 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - با وجود اینکه از دیرباز اکثر مردم هرمزگان در بازارهای بندرعباس در زمینه ی فروش ماهی مشغول به کار هستند، اما این ماهی فروشان همچنان از نبود امکانات و بی توجهی مسئولان نسبت به حل مشکلات و دغدغه های خود رنج می برند.

 از دیرباز تا کنون مردم هرمزگان برای کسب روزی حلال از سحرگاه سوار برکشتی های خود می شوند تا دل به دریا زده و تورهای ماهی گیری خود را در دریا بگسترانند، این صیادان که اغلب در مناطق ساحلی زندگی می کنند پس از طی مراحل صید و جداسازی انواع ماهی ها اقدام به فروش ماهی می‌کنند.

کیش ماهی، کفشک ماهی، سنگسر، سرخو وهوور از جمله ماهی هایی هستند که در  هرمزگان طرفداران زیادی دارند، همچنین طعم متفاوت ماهی های جنوب و تنوع آن ها نیز باعث شده تا در فصول مختلف سال گردشگران از بازارهای ماهی بندرعباس بازدید و اقدام به خرید کنند.

صیادان هرمزگانی در واقع حافظان فرهنگ بومی این استان هستند که برای حفظ این فرهنگ در صدد هستند تا آموزش هایی را در زمینه صید ماهی و تور بافی به فرزندان خود بیاموزند؛ چرا که صیادان و فروشندگان ماهی در هرمزگان جایگاه ویژه ای دارند.

چند ساعت پس از طلوع خورشید می توان افرادی رادر کنار ساحل پشت بندرعباس مشاهده کرد که برای خرید ماهی به صورت عمده به صیادان مراجعه می کنند تا بتوانند ماهی های خریداری شده را در  غرفه های بازار بزرگ ماهی فروشان پشت شهر به فروش برسانند.

با ورود به این بازار بزرگ ماهی می توان انبوهی از مشکلات و دغدغه ها رادر چهره های آفتاب سوخته مردان دریادل مشاهده کرد، مردانی که تنها راه تامین معیشت زندگی خود را از فروش ماهی که دریا پرورش دهنده آن است، مشاهده کرد.برای بررسی  و شنیدن دغدغه ها و مشکلات ماهی فروشان به بازار ماهی فروشان پشت شهر رفتیم تا از نزدیک گفت با فروشندگان ماهی گفت وگو کنیم.

عدم وجود امکانات اولیه پزشکی در بازار

اکبر سالاری فروشنده ماهی ، با اشاره به اینکه کار کردن در هوای گرم بندرعباس بسیار سخت است، اظهار کرد: با وجود گرمی هوا در شهربندرعباس و روزه بودن فروشندگان و افرادی که برای خرید به بازار مراجعه می کنند اما هیچ اقدامی در زمینه نصب آبسردکن در این بازار صورت نگرفته است و ماهی فروشان پس از افطار مجبورند بطری های آب به تعداد زیاد خریداری کنند.

دیدگاه ها (0)
img