رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان خبرداد:

افزایش معافیت گمرکی کالای ملوانی به ۱۵ میلیون تومان



صبح ساحل ، ورزشی - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان گفت : بر اساس دستورالعمل ابلاغی هیئت دولت کالای وارداتی ملوانان شناور‌های زیر ۵۰۰ تن از معافیت ۱۵ میلیون تومانی حقوق گمرکی برخوردار می‌شوند.

خلیل قاسمی در نشست شورای مبادلات مرزی هرمزگان  اظهارداشت : پیشتر، این معافیت تا ده میلیون تومان بود.وی افزود: ملوانان هرمزگانی می‌توانند هر سال تا شش بار از این معافیت استفاده کنند.

همچنین کالا‌های وارداتی ملوانان از ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی نیز برخوردار می‌شود.وی گفت: این کالا‌ها در بازارچه‌های ملوانی که در هر شهرستان تعیین می‌شود قابل عرضه است.قاسمی گفت: واردات این کالا‌ها باید به گونه‌ای باشد که به تولید داخلی ضربه نزند و ضوابط استاندارد و بهداشت نیز رعایت شود.رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان گفت: همچنین در این جلسه مصوب شد که زیرساخت‌های بندری لازم برای استفاده از این دستورالعمل در بنادر کوچک استان با کمک اداره بنادر، گمرک و نیروی انتظامی فراهم شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه دولت همچنین شناور‌های تجاری استان در محدوده آب‌های سرزمینی ایران از سوخت با نرخ داخلی با حدود قیمت هر لیتر ۳۰۰ تومان استفاده می‌کنند.قاسمی افزود: تعاونی‌های مرزنشینان استان امسال باید ۴۲ میلیون دلار از سهم صادرات سه میلیارد دلاری استان را انجام دهند.

ماموریت فرمانداران برای اجرایی شدن 

دستورالعمل تجارت كالا های ملوانی 

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت: بهبود معیشت مرزنشینان استان مطالبه جدی استاندار از مدیران و فرمانداران استان است که باید این موضوع را به صورت ویژه در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند. ایرج حیدری دراین  نشست ، عنوان كرد: سواحل وسیع هرمزگان یک ظرفیت مهم است که نقش بسزایی در توسعه استان و بهبود معیشت ساحل نشینان دارد و باید به درستی از آن بهره برد.

وی به اهمیت توسعه سواحل استان از نگاه استاندار هرمزگان اشاره و تصریح كرد: استاندار پس از انجام  بررسی های لازم به اهمیت و نقش سواحل در توسعه استان پی بردند و نسبت به استفاده از این ظرفیت برای توسعه استان اهتمام ویژه بخرج دادند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان افزود: استاندار هرمزگان در یك حركت جهادی و با حضور موثر در چند شهرستان استان به ویژه شهرستان میناب شخصاً پیگیر راه اندازی بازارچه ملوانی در بندر تیاب این شهرستان برای بهبود وضعیت معیشت ساحل نشینان شد.حیدری خاطرنشان كرد: هرمزگان را نباید به بنادر شهید رجایی و شهید باهنر خلاصه كرد و باید از نوار ساحلی گسترده آن برای  رفع فقر و ایجاد اشتغال برای ساحل نشینان  بهره برد و استاندار هرمزگان به خوبی به اهمیت سواحل و فعال سازی بنادر برای ایجاد اشتغال و رفع محرومیت ها پی بردند و مصوبه هیات دولت برای استان نتیجه تلاش ها و پیگیری های جدی و مستمر شخص استاندار در این رابطه بوده است و عملیاتی شدن آن مطالبه جدی استاندار از مدیران استان است.

وی اظهار داشت: اهمیت توسعه سواحل و جزایر استان برای استاندار آنقدر مهم بود كه ایشان از وزیر كشور برای بازدید از جزایر استان دعوت بعمل آوردند و سفر وزیر كشور به جزایر استان  با دستاوردهای خوبی برای این مناطق به همراه بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان اضافه کرد: باید به شکلی برنامه ریزی شود كه مردم ثمره اقدامات در حوزه مبادلات مرزی را از نزدیك لمس و اثر آن را در زندگی خود ببینند و تحقق این مهم خواست دکتر همتی استاندار محترم استان است.

حیدری گفت: رونق گرفتن مبادلات مرزی تاثیر بسزایی در توسعه صادرات و كاهش قیمت تمام شده محصولات دارد و این طرح به دنبال واردات تنها نیست و هر دو مقوله صادرات و واردات را با هم دنبال می كند و در این راه باید از ظرفیت های صادراتی استفاده شود.

وی افزود: هدف اصلی طرح مبادلات مرزی بهبود معیشت مرزنشینان و كمك به افرادی است كه توان تجارت در سطوح بالا را ندارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تجارت كالای ملوانی به استان، بیان داشت: تمامی دستگاه ها از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، گمرك، فرمانداران شهرستان ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كه متولی این كار هستند با استفاده از ظرفیت اتاق های بخش خصوصی موظف و ملزم به اجرای سریع دستورالعمل تجارت كالاهای ملوانی هستند و به صورت هفتگی باید گزارش پیشرفت كار ارائه شود.

حیدری با اشاره به نقش فرمانداران در اجرایی شدن این دستورالعمل، ادامه داد: فرمانداران استان با اختیارات كافی كه در این رابطه دارند اجرایی شدن دستورالعمل تجارت كالا های ملوانی را پیگیری کنند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های شهرستان میناب، خاطرنشان كرد: فرماندار شهرستان میناب با همراهی مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط نسبت به فعال سازی بازارچه ملوانی بندركرگان شهرستان میناب كه ظرفیت های لازم را دارد اقدام کنند و در این زمینه استقرار گمرك و سازمان بنادر و دریانوردی در بندر كرگان جهت تسریع در كارها مهم است.

ایرج حیدری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان در پایان افزود: اداره کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر روند اجرای دستورالعمل تجارت کالاهای ملوانی در استان نظارت و از روند پیشرفت کار گزارش ارائه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها