تخلیه هیجان موتورسواری،اما به چه قیمت ...!

کورس مرگ در پیست غیر استاندارد بندرعباس



 صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام غروب است و جاده خاکی سمت  باباغلام همانند روزهای تعطیل، در ترافیک  موتورسیکلت های مجاز و غیر مجاز جوانان پرشور و هیجانی قرار دارد که منتظر یک روز تعطیل هستند تا در هر کجای شهر بندرعباس که قرار دارند خود را به این محل برسانند و آزادانه خود را با موتورسیکلت در این جاده  که آن را  پیست می نامند، رها کنند و جولان دهند . اما این جاده خاکی ناایمن و غیر استاندارد با عرض حدود 4 متر  که شبیه یک پیست معمولی هم نیست ، جان موتورسوارانی را گرفته است که به عشق موتورسواری ، سالیان سال به همراه  دوستانشان به جای  سرعت در خیابان ها و کوچه های شهر ، به این محل آمدند و خاک این مسیر را خوردند ...بعدازظهر جمعه گذشته یکم تیرماه ،تماشاگران زیادی در کنار جاده خاکی(پیست غیر استاندارد) جمع شده بودند و موتورسواران بدون پوشش لباس مناسب و کلاه ایمنی در جاده با سرعت می رانند، عده ای با فریاد آنها را تشویق می کردند عده ای دیگر با تلفن همراه، فیلم  و عکس می گرفتند . 

ساعت 19 بود که چهار  جوان، سوار بر دو دستگاه  موتورسیکلت سنگین 1300 و 1000 ، در دو مسیر روبرو  با سرعت راهی جاده شدند اما لحظاتی به طول نیانجامید که صدای برخورد شدید موتورسیکلت ها، اطرافیان را سراسیمه به سمت خود کشاند و لحظاتی بعد تنها خون بود که جاده خاکی را  رنگین کرد...

 مسوولان فقط قول می دهند

عارف عباس نژاد یکی از جوانهایی که در صحنه حادثه حضور داشت از آن روز تلخی گفت که دوستانش را از دست داده است.وی افزود: ظهر آن روز مانند جمعه های قبل،  با چند نفر از دوستان به جاده خاکی آمدیم وجارو به دست، محل  را تمیز می کردیم تا موتورسواران بدون هیچ مشکلی در مسیر برانند، همه چیز برای یک بعدازظهر پر از هیجان فراهم بود. وی ادامه داد: «محمد امین رییسی» که ماه گذشته موتورسیکلتش را فروخته بود موتورسیکلت را از یکی از دوستانمان  قرض گرفت و به همراه «یعقوب مکاری»  که روز تولدش هم بود  راهی جاده شد ، «پیمان تقی زاده» به همراه ترک نشین  «محمدرضا جان افزای»  نیز از طرف مقابل جاده وارد پیست شدند. 

عباس نژاد افزود: از دور آنها را می دیدم که یک دفعه  این دو موتورسیکلت با هم شاخ به شاخ شدند خودم را به سرعت بالای سرشان رساندم، صحنه تلخ و دلخراشی بود و با کمک اطرافیان  3 نفر از مصدومان را به بیمارستان  خلیج فارس و یک نفر را به بیمارستان شهید محمدی رساندیم  اما متاسفانه سه نفر از بهترین دوستانم  به علت شدت جراحات جان خود را از دست دادند. وی با گلایه از مسوولان استان گفت: شهر به این بزرگی یک پیست استاندارد برای موتورهای سنگین ندارد و چرا مسوولان  به ما قول ساخت یک پیست خوب و اصولی می دهند ولی به قولشان عمل نمی کنند.این جوان 22 ساله که به گفته خود از 16 سالگی موتورسواری کرده و به جای کوچه و خیابان به این جاده خاکی آمده است افزود: در بندرعباس جوان های ما مجبور هستند در مناطق بیابانی و بزرگراه ها اقدام به موتور سواری کنند که متاسفانه باعث شده تا حوادث ناگواری اتفاق بیفتد و عده ای بر روی آسفالت های ضخیم و یا سنگلاخ های بیابان ها کشته می شوند. عباس نژاد این را هم با تاسف بیان کرد :کاش خودمان را  مجبور به گذاشتن کلاه کاسکت  و پوشیدن لباس مناسب می کردیم  ...

 موتوسواران، جاده  غیر استاندارد

 مسدود شده را باز کردند

رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان هرمزگان در این مورد با بیان اینکه سال گذشته و امسال چند بار    جلسه ای با  افرادی که موتورسیکلت های سنگین داشتند  گرفته شده که  در خصوص  تمایل  به عضو شدن و یا مشکلات آنها  صحبت های رد و بدل گردید، ادامه داد: حتی سال گذشته به   محل حادثه  رفتیم و تاکید کردیم که در این مکان غیر اصولی موتورسواری نکنند و حتما کلاه ایمنی و لباس مناسب  داشته باشند افزود: این محل، یک جاده دسترسی به معدن شن و ماسه بوده و به هیچ عنوان  محلی برای حرکات نمایشی با موتورسیکلت های سنگین  نیست و مکان این نوع موتورسیکلت ها، جاده آسفالت نرم  است نه خاکی. شهریار ایرجی که حدود 5 سالی است  که سکان هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان را به دست دارد ادامه داد: از سال 77 موتورسواری می کنم  و خودم  موتورسیکلت سنگین سوزوکی  400 سی سی  داشتم  و همیشه با پوشش ایمنی شامل کلاه  ایمنی و لباس مناسب تردد می کردم ولی متاسفانه این جوانها فاقد هر گونه پوشش ایمنی و مناسب هستند.

وی اظهار داشت: قبل از سال 95 ، این مکان محلی برای  برگزاری تمرینات مسابقات هیات موتورسواری کراس بوده است نه موتورسیکلت های سنگین، که در سال 95  به علت تعریض  جاده ، آن جا را تخریب   کردیم و پس از احداث پیست  موتورسواری کراس در  تازیان مستقر شدیم. ایرجی  ادامه داد: بعد از تخریب محل ، جوانهای دارای موتورسیکلت های سنگین ، به این مکان غیر استاندارد  آمدند و  مدتی بعد جاده را مسدود کردیم اما همین جوانها بدون اطلاع و به صورت خودجوش اقدام به بازگشایی جاده کردند. 

 اختصاص زمینی به مساحت 10 هزار هکتار

برای ساخت پیست موتورسواری

 رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان هرمزگان در خصوص قول همتی  استاندار هرمزگان  مبنی برساخت پیست موتورسواری  استاندارد  به جوانهای هرمزگان گفت: زمینی به مساحت 10 هزار هکتار در جاده بندرعباس، میناب به همیار شهرداری برای ساخت پیست  انواع موتورسیکلت ها اختصاص داده شده است  که اعتباری  بیش از 5 میلیارد ریال نیاز است . ایرجی اضافه کرد: فقط توانستیم 90 درصد کار پیست موتورسواری کراس که هزینه کمتری دارد به انجام برسانیم  وقول داده شده در صورت تامین اعتبار این پیست تا اواخر امسال به بهره برداری برسد. 

وی در خصوص موتورسیکلت های سنگین گفت: بر اساس قانون ،موتورسیکلت های بالای 249 سی سی حجم موتور، ممنوع و غیر مجاز است مگر اینکه برای استفاده  ورزش در اماکن استاندارد  باشد.

ایرجی  با بیان اینکه «پیمان تقی زاده» و محمد «امین رییسی»  عضو هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان بودند ولی مجوزی برای موتورسیکلت های آنها  صادر نشده تصریح کرد: اکثر موتورسواران ، سوار بر موتورسیکلت های سنگین با حجم موتور بالا هستند و موتورسیکلت های تصادفی نیز از نوع 1300 و 1000 بوده است.  وی از جوانان علاقمند به موتورسواری خواست که عضو این هیات شوند و از امکانات این پیست استاندارد استفاده کنند.

 بزرگراه ها در محاصره موتورسواران

عصر روزهای پنجشنبه و جمعه  است ، موتورسواران بدون کلاه ایمنی در بزرگراه های بندرعباس و یا از مسیر باباغلام و تازیان دور هم جمع شدند و گاها علی رغم سن  پایین و حتی  نداشتن گواهینامه بدون توجه به مسائل ایمنی با سرعت در حال تردد و انجام حرکات نمایشی و مسابقه هستند .

«امین» 20 ساله که علاقمند به موتورسواری است از مهیج بودن و ارزانی این وسیله نقلیه سخن گفت و اینکه می داند کوچکترین خطایی در موتورسواری می تواند جانش را بگیرد و یا نقص عضو شود. 

وی افزود:   اکثر دوستانم دارای موتورسیکلت سنگین بدون مجوز هستند و بعضی اوقات دور از چشم پلیس، در بزرگراه ها یا حاشیه شهرها چند لاستیک را در اطراف خیابان می گذاریم و اقدام به موتورسواری و حرکات نمایشی می کنیم حتی عابران هم در گوشه ای می ایستادند و ما را تشویق می کنند. «امین» ادامه داد: تعدادی از دوستان موتورسوارم به علت  سرعت زیاد و حرکات نمایشی در خیابان ها جانشان  را از دست دادند. کاش یک پیست موتورسواری برای ما بود تا با خیال راحت در آنجا مسابقه می گذاشتیم ، سرعت می راندیم و...

امین های زیادی در استان هستند که از مسوولین انتظار احداث پیست مناسب و استاندارد دارند که  قطعا وجود یک پیست استاندارد  و اجبار در پوشش لباس و کلاه مناسب،می تواند تا حدود زیادی از این اتفاقات ناگوار  جلوگیری کند.

 مرگ پایان هیجان موتورسواران

اگر موتورسواران جاده خاکی ،حداقل مجهز به کلاه ایمنی بودند، شاید فقط آسیب جزیی در حادثه ها  می دیدند نه اینکه «محمدرضا جان افزای»  با سطح هوشیاری متغیر در بیمارستان بستری باشد و «پیمان تقی زاده» ، «محمد امین رییسی» و «یعقوب مکاری» در خاک سرد آرامیده باشند...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها