29

مهر

1403


اجتماعی

31 تیر 1397 07:26 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - پانزدهمین جشنواره نوروز صیاد یکم مرداد در روستای سلخ جزیره قشم برگزار می‌شود. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در این خصوص گفت: در این جشنواره مسابقات شنا، غواصی، طناب‌کشی، دومیدانی ساحلی، بادبادک‌های کاغذی و مسابقات ورزشی بومی- محلی مانند رمازا، جلکش و مشند برگزار می‌شود.

رسول اکبری با بیان اینکه این مسابقات تا شب ادامه دارد، تصریح کرد: اجرای موسیقی بومی، نمایش‌های آیینی، پخت غذا و شیرینی‌های محلی از برنامه‌هایی است که به‌منظور معرفی آداب، رسوم و فرهنگ جزیره‌نشینان قشم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشن نوروز صیاد یکی از آیین‌های کهن جزیره‌نشینان قشمی با قدمت بیش از شش‌صد سال است، بیان کرد: ساحل‌نشینان خلیج‌فارس معتقدند در نوروز صیاد همه ماهی‌ها آزادند تا نسل خود را افزایش دهند، بنابراین از هرگونه صید و خوردن آبزی در این روز خودداری می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه یکی دیگر از آداب‌ورسوم این روز، شنا کردن روستائیان در دریا است، اظهار کرد: در جشن نوروز صیاد روستائیان لباس‌های نو می‌پوشند و حیوانات خود را با گِلی سرخ‌رنگ بنام گِلَک رنگ می‌کنند و با خود به دریا می‌برند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه سال صید صیادان چهارفصل دارد که نخستین فصل آن جووا است، خاطرنشان کرد: این فصل که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می‌شود صدروزه و بیشتر ماه‌های آن با بهار طبیعت همراه است.

وی ادامه داد: فصل گرما شصت‌وپنج روزه است، نخستین روز آن نوروز صیاد نامیده می‌شود و روز به‌یادماندنی برای صیادان است.اکبری در پایان اضافه کرد: شهریورماه فصل بعدی است که صد روز دارد و پس‌ازآن فصل زمستان فرامی‌رسد که این فصل نیز صدروزه است./ایسنا

دیدگاه ها (0)
img