آمار تکان دهنده شیوع ایدز در استان

زنان هرمزگان دو برابر میانگین کشوری، ایدز دارند



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام «میزان شیوع ایدز در هرمزگان دو برابر میانگین کشوری است». این مطلب تکان‌دهنده را مدتی قبل معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان در کارگروه سلامت بیان داشت که این موضوع هوشیاری و توجه بیشتر همگان را می‌طلبد.

چند سال پیش بود که محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار استان‌های پرخطر درزمینه ایدز را مازندران، کرمانشاه، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان و تهران معرفی کرد و هشدار داده بود.

دکتر داوودی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز سال گذشته در جمع خبرنگاران از شناسایی یک هزار و 484 بیمار مبتلابه ایدز در استان از سال 83 تا پایان شهریورماه 96 سخن گفت که از این تعداد، یک هزار و 192 نفر مرد و 292 نفر زن هستند.

وی با اظهار نگرانی این را بیان کرده بود که درحالی‌که میانگین ابتلا به این ویروس از طریق تماس جنسی در کشور در 6 ماه نخست سال جاری، 47 درصد و در هرمزگان 61 درصد است، به‌روشنی بیانگر رشد آمار مبتلایان به ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است.

تا اینکه دو روز قبل بهروز اکرمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی، میزان شیوع ایدز در هرمزگان را نسبت به کشور دو برابر دانست و تأکید کرد که باید مردم نسبت به این موضوعات آگاه شوند تا شاهد افزایش آمار ایدز در استان نباشیم. 

وی یکی از عوامل شیوع ایدز در استان را معتادان پرخطر اعلام کرد و عنوان نمود: به دنبال تخصیص اعتبار از وزارت کشور برای گسترش کمپ ماده ۱۶ در استان هرمزگان هستیم تا بتوانیم معتادان پرخطر را جمع‌آوری و یکی از عوامل شیوع ایدز را کنترل کنیم؛ زیرا ۶۱ درصد شیوع این بیماری تزریق معتادان است.

این مقام مسئول خطاب به فرمانداران و بخشداران گفت که آن‌ها هم در بحث جمع‌آوری معتادان در شهرستان‌ها باید جدیت بیشتری داشته باشند و همه دستگاه‌های استان در خصوص همکاری با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و اطلاع‌رسانی با جدیت ورود کنند. 

اکرمی گریزی زد به گروه‌های پرخطر و گفت: این گروه‌ها مانند ملوانان و مسافرانی که به سفرهای خارجی می‌روند باید آگاهی بیشتری نسبت به راهه‌ای انتقال ایدز داشته باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان در پایان اشاره‌ای دوباره به دو برابری انتقال ایدز از طریق آمیزش و موارد جنسی در هرمزگان هم نسبت به کشور نمود و بیان داشت که کمیته اطلاع‌رسانی وظیفه سنگینی در امر آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری ایدز و راهه‌ای انتقال این بیماری دارد.

افزایش آمار مبتلایان زنان هرمزگانی به ایدز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از دیگر سخنران این جلسه بود که دلایل آمار نگران‌کننده بیماری ایدز در استان را حضور گروه‌های پرخطر، شرایط فرهنگی اجتماعی استان، مهاجرپذیری و تنوع فرهنگی، تردد به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، فقر و شغل‌های کاذب وزنان و مردان آسیب‌پذیر عنوان کرد.

دکتر سید حسین داودی به آمار بالای افزایش ایدز در زنان هرمزگان اشاره‌ای کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در ایدز افزایش آمار بالای ابتلای زنان به ایدز است که درنتیجه فرزندان این زنان در معرض خطر هستند؛ و ابتلای زنان ارتباط محوری با خانواده دارد.

وی ادامه داد: ایدز به معنی اینکه افرادی که درگیر آن هستند و اگر ما این را به‌عنوان یک بیماری مدنظر قرار دهیم کار پسندیده‌ای نیست بلکه همه مردم در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند و زمانی نباید تصورمان باشد که این برای افرادی خاص فقط اتفاق می‌افتد بلکه امکان دارد در بین نزدیکان ما این بیماری رخ دهد و باید در جهت پیشگیری و کنترل ایدز تلاش کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: در یک برنامه زمان‌بندی مشخص مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و شناسایی ایدز در سطح شهرستان‌ها راه‌اندازی خواهد شد؛ باید به سند ۹۰، ۹۰، ۹۰ نزدیک شویم؛ و از انتقال بیماری ایدز جلوگیری شود. وی افزود: اطلاع‌رسانی همه‌جانبه در سطح استان از فضای مجازی تا صداوسیما و تبلیغات محیطی باید به جدیت پیگیری و انجام شود.

 دکتر داوودی تأکید کرد که کنترل ایدز تنها توسط دانشگاه علوم پزشکی امکان‌پذیر نیست و در خط اول مراقبت آگاهی و آموزش خانواده‌ها مهم است.

وی اضافه کرد که بیماری ایدز بیماری همسایه‌ها نیست و باید دستگاه‌های دیگر هم در کارگروه سلامت شرکت داشته باشند. معاونان دانشگاه علوم پزشکی هم الزام به شرکت در جلسات داشته باشند. 

این مقام مسئول این مطلب را ایراد کرد اینکه اعلام کرده‌اند بیمار مبتلابه ایدز گمشده است و درمان‌نشده است و یا آدرس ندارند قابل‌قبول نیست باید بیمارانی که شناسایی‌شده‌اند حتماً درمان شوند. دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و رئیس کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی ایدز در ادامه سخنان دکتر داوودی گفت: اقدامات بسیار خوبی در جهت آموزش و اطلاع‌رسانی آغاز کردیم؛ تاکنون سه جلسه با محوریت پیشگیری از بیماری ایدز در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، کانون زنان آسیب‌پذیر در دانشگاه علوم پزشکی برگزارشده است.

 نیازمند راه‌اندازی ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا

در این کارگروه استانی بعد از مبحث ایدز، به پایش آلاینده‌های هوا در بندرعباس پرداخته شد که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به‌ضرورت ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر بندرعباس گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر باید یک ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا راه‌اندازی شود؛ هم‌اکنون با جمعیت ۷۰۰ هزارنفری شهر بندرعباس نیازمند راه‌اندازی ۷ ایستگاه در این شهر هستیم.

دکتر کاووس دیندارلو افزود: وجود بسیاری از روستاها در کنار صنایع اثرات زیانباری را برای ساکنان آن مناطق به همراه خواهد داشت؛ روستای جمال احمد یکی از روستاهایی است که به علت نزدیکی با پالایشگاه نفت بندرعباس به‌طور کامل به مکان دیگری منتقل شد؛ و هنوز روستاهایی هستند که با مشکل هوای آلوده ناشی از صنایع مواجه هستند؛ و نیازمند یک اقدام جدی است. 

محوری کارشناس سازمان محیط‌زیست هرمزگان نیز بابیان اینکه به دنبال افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر بندرعباس و صنایع شرق و غرب مرکز استان هستیم ادامه داد: تا بتوانیم اطلاعات لازم را در مواقع بحران و شدت آلودگی هوا در اختیار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار دهیم.

وی هزینه بالای تجهیزات راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا را از مشکلات کمبود این ایستگاه‌ها در سطح استان عنوان کرد؛ و افزود: هم‌اکنون با توجه به افزایش جمعیت در شهر بندرعباس نیازمند راه‌اندازی حداقل ۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر بندرعباس هستیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها