طغیان سرخک در شرق هرمزگان



 صبح ساحل ، حوادث - مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 30 مورد ابتلا به بیماری سرخک در استان هرمزگان ثبت شده که از این تعداد، 18 نفر در شهرستان جاسک به این بیماری مبتلا شده اند.

به گزارش مرکز خبر هرمزگان دکتر فاطمه نوروزیان افزود: به جز شهرستان جاسک که طغیان این بیماری را داشته، سایر موارد ابتلا در مناطق مختلف استان و به شکل پراکنده بوده است.

وی ادامه داد: مورد اولیه ابتلا در شهرستان جاسک از یک کودک با علائم شبیه سرما خوردگی و آنفولانزا (تب، سرفه، سردرد و قرمزی چشم ) شروع شد که تا مرحله تشخیص و بروز علایم نهایی سرخک، به دلیل عدم ایزوله، منجر به سرایت بیماری به افراد دیگر شد و تقریبا ۱۸ نفر را مبتلا کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به گروه های سنی درگیر این بیماری، اضافه کرد: بیشتر مبتلایان را کودکان زیر یک سال یا افراد مسن که ایمنی کافی به سرخک نداشتند شامل می شود.

به گفته نوروزیان کودکان زیر یکسال به دلیل اینکه در این سن هنوز شرایط دریافت واکسن را ندارند در معرض خطر ابتلا قرار دارند و افراد مسن نیز معمولا در زمانهای گذشته واکسن این بیماری را دریافت نکرده اند.

این مسوول با بیان اینکه هم اکنون این بیماری در شرق هرمزگان کنترل شده است، خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات انجام شده شناسایی خانواده ها و اطرافیان افراد مبتلا و انجام واکسیناسیون است که با انجام این موارد هم اکنون بیماری به کنترل در آمده و از شیوع و همه گیری آن جلوگیری شد.

قابل ذکر است واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش شدید موارد ابتلا به این بیماری را دارد. در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً واکسن دو بار یکی در ۱۲-۱۵ ماهگی و یکی در ۴ یا ۵ سالگی زده می‌شود.

در صورت مشاهدهٔ سرخک در یک مدرسهٔ شبانه‌روزی یا جایی شبیه به آن نیز تمام افراد واکسیناسیون می‌شوند.در همین حال سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که در کشورهای توسعه‌ نیافته‌، واکسن دو بار در سنین ۶ و ۹ ماهگی تزریق شود.

لزوم توجه به سوءتغذیه مادران و نوزادان در شرق

هرمزگان

با توجه به داده های پزشکی و همچنین هشدارهای سازمان بهداشت جهانی درباره تاثیر منفی سوءتغذیه در کاهش ایمنی مادران و نوزادان در برابر سرخک به نظر می رسد لازم است دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از ظرفیت های استانی و ملی، پایش های تخصصی درباره سوء تغذیه در استان و به ویژه شرق هرمزگان داشته باشد و در صورت تایید، برنامه های ضربتی و همچنین میان مدت و بلندمدت در این باره اجرا کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها