12

مهر

1403


اقتصادی

22 مرداد 1397 09:02 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی - در مراسمی با حضور قائم مقام شیلات کشور،  وجمعی از مسوولان استانی ، محسن یکتاپور جانشین پرویز محبی درشیلات هرمزگان شد. 

قائم مقام سازمان شیلات کشوردر این مراسم ، گفت: با ایجاد سایت های جدید پرورش میگو در هرمزگان این انتظار می رود که این استان به عنوان الگوی کشور در زمینه شیلات معرفی شود.

سیف اله حقیقی با بیان اینکه شیلات هرمزگان از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است، تصریح کرد: پتانسیل های صید و صیادی در هرمزگان بر کسی پوشیده نیست.

حقیقی با اشاره به آغاز صنعت پرورش میگوی کشور از بندرکلاهی میناب، افزود: در سال های ابتدایی شروع این طرح تنها سیاست دولت، تولید به میزان انبوه بود که با تلاش صورت گرفته در مجموعه شیلات هرمزگان، هم اکنون صادرات سالانه به میزان 150 میلیون دلاری را شاهد هستیم.

این مقام مسئول، تعدد بالای جزایر در هرمزگان را یک پتانسیل بزرگ عنوان کرد و افزود: با همکاری سازمان جهادکشاورزی هرمزگان و منابع طبیعی، پهنه بندی سواحل در زمینه توسعه آبزی پروری در دستور کار قرار گرفته تا وظیفه دولت در این زمینه که همان فراهم کردن بستر تولید و اشتغال برای بخش خصوصی است محقق گردد.

وی در این زمینه، تاکید کرد: برای افق 1404 محور توسعه بخش شیلات هرمزگان مشخص شده و با پهنه بندی صورت گرفته هیچگونه مشکل زیست محیطی و تداخل با اراضی ملی وجود ندارد و اثر مطلوب این امر برای طولانی مدت برای این استان خواهد ماند.

قائم مقام سازمان شیلات کشور، بیان کرد: با ایجاد سایت های جدید پرورش میگو در هرمزگان این انتظار می رود که این استان به عنوان الگوی کشور در زمینه شیلات معرفی شود.

وی ابراز امیدواری کرد ، مدیرکل جدید با ادامه سیاست های سازمان شیلات کشور بتواند گام های موثری در این زمینه بردارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در این آیین، محبی را بنیان گذار کارهای نو در زمینه شیلات هرمزگان عنوان کرد و گفت: طبق شناختی که از یکتاپور در گذشته داریم این انتظار می رود که صنعت آبزی پروری در هرمزگان بیش از پیش توسعه یابد.علی باقرزاده با بیان اینکه ظرفیت سواحل هرمزگان در بخش شیلات گسترش یابد، تاکید کرد: شیلات هرمزگان در بخش آبزی پروری و میگو دارای ظرفیت بسیار بالایی است که باید گسترش یابد.

مدیرکل سابق شیلات هرمزگان در این مراسم به خدمات 4 ساله خود در این مجموعه اشاره کرد و گفت: در ابتدای حضور بنده در این مدیریت شاهد فقر مجموعه شیلات هرمزگان در زمینه کمبود نیروی انسانی بودیم که با حمایت های سازمان شیلات کشور این مشکل برطرف شده است.

محبی با بیان اینکه در سال 1392 میزان تولید میگوی پرورشی کشور 2 هزار 300 تن بوده است، اظهار کرد: امیدواریم در سال جاری میزان تولید این محصول در هرمزگان 20 هزار تن برسد.

وی، توسعه پرورش ماهیان خاویاری در هرمزگان را یکی از اهداف های این مجموعه نام برد و عنوان کرد: در منابع آب شیرین استان سالانه 700 تن ماهی تولید می شود.

محبی یکی از ارقام مهم صادرات در هرمزگان را ماهیان یال اسبی عنوان کرد و گفت: سال گذشته بیش از 41 هزار تن با ارزآوری 170 هزار دلار در بخش شیلات صادرات داشتیم که امیدواریم در سال جاری این میزان به 200 میلیون دلار برسد. 

مدیرکل جدید شیلات هرمزگان نیز در این آیین با بیان اینکه 35 درصد از شاغلین بخش کشاورزی این استان را جامعه صیادین تشکیل می دهند، گفت: این امر نشان دهنده اهمیت بسیار بالای این حوزه در بخش کشاورزی است.

یکتاپور، با اشاره به اینکه تولید آبزیان باید بر اساس منابع پایدار باشد، خاطرنشان کرد: صنعت شیلات در هرمزگان باید به محور توسعه این استان تبدیل شود.

دیدگاه ها (0)
img