با صلح و سازش بین دو طایفه در بشاگرد رخ داد:

برگشت آرامش دو طایفه بعد از 13 سال کشمکش و درگیری



صبح ساحل/اعظم رام؛دو طایفه در بشاگرد بعد از گذشت 13 سال  که با هم درگیری و کینه داشتند با تلاش پرسنل  شورای حل اختلاف سردشت شهرستان بشاگرد با هم صلح و سازش کردند.

صبح 20 بهمن ماه سال 1384 ،محسن و سعید با موتورسیکلت هنگام عبور از جاده خاکی مسیر سردشت بارشکان بشاگرد  از روبرو  به هم برخورد کردند و این تصادف  بدون تلفات جانی،آغازگر قتل و شروع کینه و خصومت  13 ساله  شد...

این دو جوان 18 و 19 ساله که در این حادثه جراحات جزیی برداشته بودند و فقط به موتورسیکلت آنها آسیب وارد شده بود  در همان مکان درگیری لفظی داشتند و با تهدید از هم فاصله گرفتند ،هرکدام به مسیرهای خود ادامه دادند.

ساعاتی گذشت کم کم هوا رو به تاریکی می رفت که محسن با موتورسیکلت خود بعد از انجام کارهای روزمره قصد بازگشت به منزلش را داشت و باید از روستای  می گذشت که محل زندگی سعید بود.

وی در حال عبور از مسیر،به سعید و چند نفری برخورد کرد که سد راه او شدند و جلوی حرکت موتورسیکلتش را گرفتند. درگیری لفظی آنها منجر به درگیری فیزیکی شد ...

محسن با سر وضع اشفته و خون آلود وارد روستا شد و دقایقی بعد اهالی منزل و روستا پس از فهمیدن ماجرا با خشم ،در پی  انتقام با طایفه مقابل درآمدند.ریش  سفیدان دو طایفه آنها را به آرامش دعوت کردند که این فقط این درگیری ساده بین دو جوان بوده است نباید این موضوع باعث کشمکش  قبیله ای شود  اما آنها  اصرار به تلافی داشتند.

تا آنکه درساعت 10 صبح  29 همان ماه ، قبیله محسن سد راه عبور خانواده سعید شدند و در درگیری  متقابل با چوب  و اسلحه گرم، پدر  همسر سعید کشته و سه نفر از قبیله محسن  نیز مجروح شدند . قاتل به نام اصغر که از خانواده محسن بود متواری  شد و این خصومت سال‌های‌ سال پابرجا باقی ماند. به علت وقوع این قتل و به خاطر کینه و انتقام و دشمنی که بین این دو طایفه ایجاد شده بود سایه سنگین خود را بر این دو طایفه گسترانیده بود و روز به روز بر دامنه آن افزوده می‌شد. اصغر  دو سال قبل به دام پلیس افتاد و  خانواده مقتول درخواست قصاص نمودند .

در این مدت ریش سفیدان هر دو قبیله سعی بر صلح و آرامش داشتند  . تا این‌که درنهایت پس از گذشت 13 سال  صلح ایجاد شد وبین دو طایفه (میر دادپور_ علی زاده) و(نیکزاد و دوشنبه زاده) قهر و کینه و درگیری به پایان رسید.

هم‌قسم شدن برای کنار گذاشتن کینه و دشمنی

حسین زارعی رییس شورای حل اختلاف  سردشت بشاگرد در خصوص این پرونده گفت: برای پیشگیری از وقوع نزاع های مجدد و برقراری امنیت ، صلح و آرامش پایدار در منطقه نشست های متعددی تشکیل دادیم  و با تلاش فراوان  در 16 مردادماه جاری جلسه نهایی صلح و سازش این دو طایفه برگزار شد.

وی ادامه داد: این دو طایفه (میر دادپور_ علی زاده) و(نیکزاد و دوشنبه زاده) در یک مراسم در حضور کلام خدا هم‌قسم شدند که برای همیشه دشمنی را کنار بگذارند و صلح و آرامش را به خانواده‌شان بازگردانند.

زارعی این را هم گفت که  با پرداخت 80 میلیون تومان از 380 میلیون تومان  به خانواده مقتول ، آنها از قصاص گذشتند و پرونده با صلح و سازش مختومه شد.

 صلح و سازش سرآغازی برای ختم دعاوی و اختلافات موجود

معاون قضایی رئیس کل و رئیس شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان در این رابطه گفت: با تلاش پرسنل  شورای حل اختلاف سردشت شهرستان بشاگرد استان هرمزگان، اختلاف دو طایفه پس از 13 سال به صلح و سازش منتهی شد.

مظفرحمزه ئی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان  بیان داشت: در سال 1384 پس از درگیری و نزاع  بین دو طایفه در شهرستان بشاگرد استان هرمزگان که منجر به قتل یک نفر و زخمی شدن سه نفر از اعضای این طوایف شد ، این درگیری ها منجر به بروز کینه و دشمنی میان این دو طایفه گردید که  با ورود شورای حل اختلاف  سردشت شهرستان بشاگرد به این پرونده تلاش های بی وقفه ای به منظور  ایجاد صلح و سازش آغاز شد.

وی یادآور شد: با همکاری معتمدین محلی و ریش سفیدان ، نیروی انتظامی،فرماندار ، بخشدار مرکزی و بخشدار بخش گافرو پارامون ،  امام جمعه و شورای تأمین شهرستان بشاگرد ، خوشبختانه این تلاش ها و پیگیری ها  مثمر ثمر واقع شد و در نهایت منجر به صلح و سازش این دو طایفه گردید.

حمزه ئی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: به یاری خداوند متعال و در نتیجه تلاش های اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف استان، تحقق صلح و سازش در این پرونده،  سرآغازی برای حل و فصل خصومت ها و  ختم دعاوی و اختلافات موجود در سطح استان هرمزگان  باشد .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها