سیر تا پیاز حضور کشتی‌های چینی در آب‌های هرمزگان؛

هر روز تورهای صیادان سنتی جاسکی خالی و خالی‌تر می‌شود



صبح ساحل ، اجتماعی - حضور صیادان چینی با توجیهاتی از قبیل نبود مواد اولیه کارخانه پودر و ذخایر ارزشمند فانوس ماهیان در جاسک بهانه ای به دست سودجویان داد تا در پوشش صید فانوس ماهیان و برداشت غیراصولی سودهای هنگفتی را به جیب مقامات کشوری روانه کند.

اواسط تابستان سال ۹۴ بود که نخستین خبرها از حضور صیادان چینی در آب های خلیج فارس توسط رسانه های محلی شرق هرمزگان منتشر شد بدین ترتیب سال های اخیر حجم بالایی از اخبار و اطلاعات گسترده از حضور چشم بادامی در جنوب کشور ارائه می شد که واکنش های متفاوتی را از سوی مسئولان بالادستی حوزه شیلات به همراه داشته است.

بدین ترتیب در حاشیه اصرارها و انکارها بر رد حضور صیادان چینی در شرق هرمزگان و با چراغ سبز دولتی ها  به کشتی های صیادی صنعتی مجوز صید داده شد که به واسطه روش صید غیراصولی ترال ذخایر دریا از وجود هرگونه آبزی جارو می شد؛ این امر در سال های اخیر صیادان مکران نشینی که بیش از ۹۰درصد نیروی کار منطقه را شامل می شدند را متحمل ضربات سنگین و جبران ناپذیر کرده است.

صیادان چینی قبل از ورود به آب‌های شرق هرمزگان در محدوده استان بوشهر و غرب هرمزگان تورهای خود را پهن کرده بودند که به دنبال اعتراضات و ممانعت صیادان منطقه مجبور به ترک آب‌های بوشهر و ورود به جاسک و سواحل مکران شدند.

حضور کشتی های چینی با اهداف ظاهری از قیبل توسعه و عمران مکران،توسعه صید میکتوفیده، افزایش سرانه صید،افزایش تولید،اشتغال وتامین نهاده های پودر بعنوان حلقه اصلی عنوان شد که در میانه راه رسیدن به سود سرشار ومیلیاردی شرکتهای ذی نفوذ وذینفع هویدا شد.

حضور صیادان چینی با توجیهاتی از قبیل نبود مواد اولیه کارخانه پودر، ذخایر ارزشمند فانوس ماهیان در جاسک که بالغ دو میلیون تن برآورد شده و از این رقم ۳ هزار و ۴۰۰هزار تن قابل صید می باشد و خروج ۱۲۰میلیون دلار ارز از کشور به دلایل مختلف بهانه ای شد تا در پوشش صید فانونس ماهیان ۸۰کشتی صید صنعتی که سالها راکد مانده بود فعال و با برداشت از ذخایر دریا سودهای کلانی را بدست آورند.

بنا به گزارشات مختلف و اظهارات متعدد مسئولان استانی بیشتر کشتی های صیادی صنعتی در دست مدیران شیلاتی استانی ،کشور و بازنشسته های سیاسی شیلات بوده و مدیران اسبق استانی و کشوری شیلات سهامدار آنها هستند.صید غیر قانونی ترال که خارج از فصل در صیدگاههای شرق استان توسط کشتی های چینی صورت می گیرد حجم بالایی از آبزیان را که حتی جنبه اقتصادی ندارند را صید می کندو تداوم این روش صید در سال های اخیر علاوه به برهم زدن توازن اکوسیستم خلیج فارس نسل آبزیان را به نابودی و مخاطره کشانده است.هر روز تورهای صیادان سنتی خالی و خالی تر از قبل می شود و در مقابل کشتی های چینی با قدرت و شدت هرچه تمام به جان دریا افتاده و ریزو درشت ماهی را صید و بر روی کشتی های خود که قابلیت فراوری نیز دارد را بسته بندی و به آن سوی آب ها صادر می کنند.

اعتراضات مکرر مردم  و ائمه جمعه شرق هرمزگان از یک سو و درگیری صیادان بومی با غارت گران چشم بادامی بر روی دریا موجب شد تا مسئولان شیلاتی و استانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای جلب رضایت مردم دستور توقف موقت صیادی چینی ها با وعده خروج دائم چشم بادامی ها را صادر کنند اما این موضوع با انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم به تاریخ سپرده شد و چینی ها فعالیت خود را در خلیج فارس مجددا آغاز کردند.

سازمان شیلات نیز در ادامه سیاسی کاری های بی پایان خود برای سنگ اندازی پیش پای بومیان و معترضان حضور کشتی های چینی با دعوت از علاقه مندان به فعالیت در عرصه صید فانوس ماهیان با قرار داد قوانین سخت صیادی و آورده چند میلیاردی از بومیان دعوت به همکاری در این عرصه کرد که تنها بخش آورده میلیاردی توسط صیادان خرده پای بومی که تمام دارایشان شناورهای کوچک و یا لنج های قدیمی چوبی است موجب شد تا کسی توان ورود به این عرصه را پیدا نکند و فعالیت شناورهای چینی با شدت بیشتری ادامه یابد.

 صید صنعتی نسل ماهیان و آبزیان را گم کرده است

سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت:  متاسفانه کشتی های چینی با صید صنعتی نسل ماهیان و آبزیان را گم کرده است لذا به مدیر کل شیلات این موضوع را اعلام کرده ایم اما شیلات توجیهی دارند که کشتی های چینی در آب های عمیق ماهی صید می کنند چنانچه اگر در زمان خلوت یا شبی اگر از ذخائر سطحی برداشت کنند چه کسی خبردار می شود.ذوالقدر با تاکید بر مطالبه گری مردم تصریح کرد: همه مردم میهن اسلامی مطالباتی را دارند که باید دولت آنها را بررسی و در صورت لزوم به آنها رسیدگی کند و مردم شریف جاسک هم نیاز به توجه بیش از پیش دارند.

 کشتی‌های چینی را برای ماهی گیری

وارد منطقه کردند

حسین هاشمی‌تختی‌نژاد نماینده مردم هرمزگان با اشاره به تائید و یا تکذیب برداشت ماهی از سوی کشتی‌ها چینی در دریای جنوب ایران گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته باید گفت سازمان شیلات کشور مجوز برای ماهی گیر چینی صادر نکرده است و این مجوز ماهی‌گیری برای طرف ایرانی صادر شده است؛ یعنی شهروندان ایرانی خودمان در کشور آمدند و مجوز گرفتند اما با کشتی‌های چینی قرار داد نوشته و آن کشتی‌های چینی را برای ماهی گیری وارد منطقه کرده‌اند.هاشمی‌تختی‌نژادی تصریح کرد: همچنین مقرر بوده این کشتی‌ها در یک محدوده خاص و تنها فانوس ماهی‌ها را صید کنند که به نظر می‌رسد در این بخش تخلفی صورت گرفته است.

وی گفت: طبق قرارداد گفته شده ۵ الی ۱۰ سال این کشتی به فردی که با آن قرار داد نوشته شده سپرده می‌شود؛ بالاخره این موارد حساب و کتاب‌ها و قرارداد‌ها پشت پرده آن نفر ایرانیِ مجوزدار با طرف چینی است همچنین قطعا و حتما مالکان اصلی کشتی که چینی‌ها هستند سودی از برداشت ماهی‌ها با وجود در اختیار قرار گرفتن این کشتی‌ها به دست ایرانی‌ها، خواهند برد.

 کشتی‌های چینی ذخایر قدیمی‌ترین 

بندر را غارت می‌کنند

حجت الاسلام محمدکاظم مناقبیان،خطیب جمعه جاسک نیز به کرات با موضع گیری در این خصوص کرد:وضعیت صید و صیادی در شهرستان بسیار بد گزارش شده و در مقابل این همه مشکلات برای صیادان جاسک، شاهد صدور مجوز صید صنعتی برای کشتی‌های چینی هستیم.

خطیب جمعه جاسک گفت:مردم صدایشان درآمده هر روز با یک بهانه مردم را آرام می‌کنید، اما واقعیت قصه چیز دیگری و کشتی‌های مذکور ذخایر قدیمی‌ترین بندر را غارت می‌کنند.وی بحث کشتی‌های چینی را از نگرانی های بارز جامعه صیادان در این بندر ساحلی دانست و افزود: مسئولان شیلات کشور جلوی این اشتباهات را بگیرند  و ببیند این وضعیت صید، بسیار مشکل‌آفرین است.

مناقبیان تصریح کرد:قریب ۶۰ فروند کشتی صیادی در این منطقه صید می کنندکه ۱۶ فروند چینی هستند و  با پرچم ایران مشغول صید بوده و مابقی متعلق به افرادی است که ایرانی هستند.

خطیب نماز جمعه جاسک اضافه کرد: از ۶۰ فروند کشتی صیادی، ۱۶ فروند در جاسک است و اینحا صید می کنند و تخلیه می کنند و ۴۴ فروند در جاسک صید می کنند و بندرعباس تخلیه می کنند که اول باید محیط زیست مشخص کنند این عمل به منطقه  ضرر میزند یا نه، دوم اینکه محدوده صید آنها بایستی مشخص شود.

مناقبیان ادامه داد: اگر بناست صیدی در این منطقه صورت گیرد همه باید در جاسک تخلیه شوند و عوارض بپردازند و اگر هم قرار هست عوارض بپردازند باید به شهرداری تعلق گیرد تا شهرداری فلج شده جاسک جان بگیرد.

 بازنشستگان شیلات

مجوز صید کشتی های چینی را دارند

احمد مرادی دیگر نماینده مردم هرمزگان در مجلس نیز اظهار کرد: کشتی های چینی با مجهزترین امکانات به جان صیادان سنتی افتاده اند و مرتب به مردم دروغ میگویند و اعلام می کنند چنین  کشتی‌های وجود ندارد و دولت  پنبه در  گوش خود کرده  و حاضر نیست صدای عدالت خواهی مردم هرمزگان را بشنود.

مرادی تاکید کرد: اکنون این مساله عیان شده است، اما مسئولان مربوطه در شیلات در مورد آن صداقت به خرج نمی‌دهند و آن را بیان نمی‌کنند.

گفت: افراد خاصی دست به این اقدام زده‌اند. برای مثال، بعضی کسانی که مجوز برای این کار را گرفته‌اند از بازنشستگان خود شیلات هستند. البته خود سازمان شیلات هم فکر نمی‌کرد کار به چنین جا‌هایی برسد و تاکیدی که به این افراد داشته، این بوده که باید در آب‌های ۲۰۰ متری صید کنند. بنابراین، در این زمینه صحبت شیلات درست است، اما کسانی هستند که تخلف انجام می‌دهند و قدرتی هم که با این متخلفین برخورد کند، وجود ندارد. در واقع، یگان حفاظتی که در دریا بتواند گشت بزند و نظارت کند و یا اینکه بتواند تخلف را شناسایی کرده و برخورد محکم قانونی کند وجود ندارد. خود شیلات هم در این زمینه این نکته را مطرح می‌کند که یگان حفاظت قدرتمندی برای برخورد با چنین مسائلی را ندارد. یک چنین مشکلی وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که مالکیت، فعالیت و برداشت سود در این شرکت‌ها عمدتا متعلق به چه گروهی (ایرانی یا چینی) است، تصریح کرد: مالکیت و کار مشارکتی است. ماهیان صیدشده، با توجه به حرام گوشت بودن، پودر می‌شوند. اما اینکه دیگر در انتها چه اتفاقی می‌افتد براساس تفاهم‌نامه‌هایی است که بین خود آن‌ها وجود دارد.

وی در خصوص چرایی به‌کارگیری نیرو‌های چینی به‌جای صیادان ایرانی در این کشتی‌ها، گفت: کسانی که چنین اقدامی انجام می‌دهند با بی‌شرمی این استدلال را پیش می‌کشند که صیادان ایرانی توان این کار‌ها را ندارند و سختکوش نیستند، بنابراین ما از آن‌ها برای این کار‌ها استفاده نمی‌کنیم./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها