12

مهر

1403


اقتصادی

03 مهر 1397 07:58 0 کامنت

 صبح ساحل ، اقتصادی - اعظم رام//  «قرار است تا چند روز دیگر  بنزین گران شود »«رانندگان تانکرهای حمل سوخت اعتصاب کردند و تا چند روز دیگر بنزین نایاب می شود».

«با کمبود سوخت در کشور روبرو هستیم و هر چه سریعتر باید باک خودروها را پر کنید »

« بنزین سوپر نیست این یعنی افزایش قیمت بنزین » و...

این مطالب در فضای مجازی کافی است تا شامگاه یکم مهرماه جاری صف های طولانی  در پمپ بنزین های بندرعباس و حتی شهرستانهای استان هرمزگان  تشکیل شود و تا روز بعد نیز ادامه یابد وروند سوخت رسانی کند شود.بازار شایعه به قدری داغ است  که  مردم علاوه بر تلاش برای پر کردن باک ماشین شان به ذخیره سازی سوخت در خانه‌شان اقدام کنند و این امر افزون بر ایجاد نگرانی در اذهان عمومی، هجوم مردم به جایگاه‌ها، ایجاد مشکلات عدیده در زنجیره سوخت‌رسانی و سرانجام مصرف بیش از پیش بنزین را به همراه داشت.

یکی از شهروندان که چند ساعتی در صف طولانی بنزین بود گفت: «از طریق دوستانم شنیدم که قرار است بنزین کمیاب و گران شود و آنها  نیز در فضای مجازی از این موضوع مطلع شده بودند به همین علت به سرعت با برداشتن چند گالن به نزدیکترین پمپ بنزین رفتم».

 وی افزود:» ساعت 23 بود تا به جایگاه رسیدم با صف های شلوغ روبرو شدم و یک ساعتی منتظر ماندم تا نوبتم شد».  محسن دیگر شهروند بندرعباسی می گوید:»با وجودی که این خبر منتشر شده  در  فضای مجازی  دیدم که دست به دست می شد اما به آن توجهی نکردم چرا که هر بار این شایعات به وجود می آید و من فقط  سایت های خبری و منابع رسمی را رصد می کنم که این سایت ها اشاره ای به هیچ یک از موارد گرانی و... بنزین نکرده بودند».

«هیچ مشکلی برای تأمین سوخت در هرمزگان نداریم».  

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه هرمزگان این مطلب را با قاطعیت  در پاسخ به  شایعات اخیر بیان کرد و ادامه داد: سوخت رسانی  به صورت مستمر در جایگاه های توزیع بنزین سطح این استان در حال انجام است  این جایگاه‌ها  در حال توزیع سوخت به شهروندان هستند.

جلال‌الدین مراد خاطرنشان ساخت: هیچ جایگاه عرضه سوخت بنزین در سطح استان هرمزگان و شهر بندرعباس تعطیل نیست و تمام جایگاه ها در حال عرضه سوخت هستند.

وی دلیل فعالیت کند و ترافیک در جایگاه های سوخت را شلوغی بیش از حد مردم برای تامین سوخت دانست وگفت: متاسفانه برخی با ظروف و گالن در جایگاه ها حضور یافته اند و انتظار دارند سوخت اضافی دریافت کنند.

این مقام مسوول خاطر نشان ساخت :مردم نگران نباشند و به شایعات توجهی نکنند زیرا انواع سوخت به ویژه بنزین به میزان کافی ذخیره شده است.

مراد ادامه داد:میزان ذخیره سازی سوخت در تاسیسات و انبارهای شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی منطقه هرمزگان به میزان مورد نیاز مردم موجود است و نگرانی از بابت تامین سوخت نیست.

وی از شهروندان خواست از تجمع در جایگاه های سوخت خودداری نمایند.به گفته مراد ،استان هرمزگان با دارا بودن دو پالایشگاه نفت بندرعباس و نفت ستاره خلیج‌فارس یکی از قطب‌های تولیدکننده انرژی در کشور است که علاوه بر تأمین سوخت استان سوخت استان‌های بوشهر، فارس، جنوب کرمان و بخشی از سیستان و بلوچستان و چابهار را هم تأمین می‌کند.

هیچ گونه نگرانی در خصوص

تامین بنزین در هرمزگان وجود ندارد

مدیركل روابط عمومی استانداری هرمزگان گفت: هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین بنزین در هرمزگان وجود ندارد. رضا كمالی عنوان كرد: بر اساس تدابیر اتخاذ شده در استان، انواع سوخت به ویژه بنزین به میزان كافی ذخیره سازی شده است.

وی ادامه داد: سوخت رسانی به طور مستمر به جایگاه های عرضه بنزین در هرمزگان در حال انجام است.

مدیركل روابط عمومی استانداری هرمزگان افزود: از مردم شریف استان هرمزگان تقاضا داریم به شایعاتی كه در این خصوص مطرح می شود، توجه نكنند و اخبار را از طریق رسانه های رسمی پیگیری نمایند.

كمالی تصریح كرد: مجموعه مدیریت استان هرمزگان هماهنگی های لازم در این خصوص را انجام داده تا از بابت توزیع بنزین هیچ گونه دغدغه ای برای مردم بزرگوار ایجاد نشود.

وی خاطرنشان كرد: از مردم می خواهیم تا از هجوم و تجمع در جایگاه های عرضه سوخت جهت دریافت بیش از حد نیاز بنزین خودداری نمایند، چون به میزان مورد نیاز ذخیره سازی سوخت صورت گرفته و نگرانی وجود ندارد.

هیچ برنامه‌ای برای افزایش

قیمت از سوی دولت اعلام نشده است

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان نیز به این موضوع ورود کرد  و از شهروندان خواست به شایعات توجه نکنند چرا که  بدخواهان مردم با شایعه سازی در صدد بر هم زدن آرامش و آسایش مردم و جامعه هستند.

بهروز اکرمی گفت:هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت از سوی دولت اعلام نشده است و تامین سوخت و ذخایر سوخت کشور نیز در وضع مطلوبی قرار دارد . 

وی تاکید کرد که اگر بحثی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در میان باشد، وزارت نفت به‌ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نخست موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کند .

اکرمی با بیان اینکه  نرسیدن بنزین به پمپ بنزین ها شایعه ای بیش نیست گفت:قصد دشمن بر هم زدن آرامش و آسایش مردم و جامعه است و به حمدالله و با تلاش مسوولین و همیاری مردم هیچ گونه مشکلی در این خصوص در استان وجود ندارد .وی یادآور شد : مردم سعی نمایند خبرها را از منابع معتبر و رسمی دنبال نمایند.

تولید روزانه 5/27 میلیون لیتر  بنزین

 در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

مدیرعملیات پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز با تایید تامین سوخت در هرمزگان ، از  تولید روزانه 5/27 میلیون لیتر  بنزین خبر داد که با تکمیل فعالیت های مرحله سوم ، ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه تا پایان امسال 40 میلیون لیتر در روز می رسد.

بنزین یورو 5 جایگزین مناسبی برای سوپر

مدتی هست که مراجعه کننده ها به پمپ بنزین ها با عدم بنزین سوپر روبرو هستند جایگاه‌داران به تقاضای صاحبان خودرو برای بنزین سوپر پاسخ منفی می دهند .

در این مورد سروش ذیگلری مدیرعملیات پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بیان داشت که فعلا بنزین سوپر  در این پالایشگاه تولید نمی شود و  به جای آن بنزین با کیفیت یورو 5  تولید می شود که یکی از با کیفیت ترین نوع بنزین و سازگار با محیط زیست چراکه از نظر آلاینده‌هایی نظیر بنزن و آروماتیک و گوگرد از شرایط بسیار بهتری برخوردار است.

یکی از کارشناسان مسائل نفتی  با بیان اینکه عدد اکتان به بهسوزی خودرو ربط دارد گفت: عدد اکتان بنزین معمولی( یورو 4 و 5) ۸۷ هست و تا 91 می رسد اما  عدد اکتان بنزین سوپر به 95 هم می رسد. 

وی تفاوت بنزین یورو 4 و یورو 5 در  میزان گوگرد و آلاینده هاش ذکر کرد  که یورو 5 آلایندگی بسیار کمی دارد. این کارشناس  معتقد است بنزین سوپر و یورو5تفاوت چندانی ندارندو افراد از این نوع بنزین که پاک تری به شمار می رود برای خودروهایشان استفاده نمایند. 

وی ادامه می دهد:کارشناسان می‌گویند که همیشه بهتر است از سوختی با مقدار اکتان توصیه‌شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید، مزیت اکتان بالاتر سوخت عملکرد بهتر خودرو است ولی به برند و مدل خودرو بستگی دارد.

هجوم مردم به پمپ بنزین همچنان ادامه دارد 

آخرین ساعات ارسال روزنامه به چاپخانه  است که  گزارش خبرنگاران ما در استان حکایت از آن دارد همچنان جایگاه‌های سوخت شلوغ است  و هجوم رانندگان به پمپ بنزین‌ها  ادامه دارد ...

دیدگاه ها (0)
img