12

مهر

1403


اقتصادی

08 مهر 1397 08:38 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصاد ی - رییس اتاق بازرگانی بندرعباس گفت:  یکی از عواملی که همواره موجبات نگرانی صادرکنندگان را فراهم می آورد، وجود ریسک های سیاسی و تجاری در روند صادرات آنها می باشد، چرا که تحقق هر یک از این ریسک ها موجب عدم وصول وجه کالا و خدمات صادره از سوی آنها می شود.

محمدامین صباغی زاده در کارگاه آموزشی معرفی خدمات و اهداف صندوق ضمانت صادرات ایران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هموطنانمان دراهواز، اظهار داشت: دولت ها بمنظور تشویق صادرکنندگان به توسعه فعالیت های صادراتی خود و کاهش نگرانی آنها در این زمینه و ارائه پوشش های لازم به آنها در مقابل ریسک های سیاسی و تجاری، اقدام به ایجاد شرکت های بیمه اعتبار صادراتی می کند.

وی افزود: استان هرمزگان با ظرفیت های عظیمی که در حوزه تجارت دارد بیش از ۵۰ درصد از حوزه تجاری کشور را به خود اختصاص داده است و از این رو صادرکنندگان نباید دغدغه بازگشت سرمایه را داشته باشند.

صباغی زاده ادامه داد: در شرایطی که بخشنامه ها گاها فعالین اقتصادی را با تنگنا مواجه ساخته است صندوق ضمانت صادرات می تواند وضعیت را کنترل کند.

این مسوول بیان داشت: اتاق بازرگانی بندرعباس نیز می کوشد با برگزاری چنین کارگاه هایی فعالان اقتصادی از آخرین اقدامات در حوزه صادرات مطلع سازد.

اقدامات قابل توجهی در حوزه

ضمانت صادرات انجام شده است

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران از راه اندازی کارگزاری این صندوق در استان هرمزگان خبر داد.

سید علی در کارگاه آموزشی صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: هیچ معامله ای در دنیا بدون بیمه ضمانت امکان پذیر نیست.وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات غیر نفتی ما ۴۵ میلیارد دلار است، تصریح کرد: این رقم در سال جاری به ۶۰ میلیارد دلار می رسد.سیدعلی ادامه داد: ما نمی توانیم تنها به نفت اتکا کنیم و مدیریت خوب در عرصه صادرات می تواند ما را از درآمدهای نفتی بی نیاز سازد.

وی کارمزد صندوق ضمانت صادرات را زیر یک درصد عنوان کرد و افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران اقدامات قابل توجهی در حوزه ضمانت صادرات انجام داده است که شناسایی خریداران نیز از اقدامات در خور توجه این صندوق است .سید علی بیان داشت: ما می توانیم سقف اعتبارات مشتری ها را در کشورهای دنیا ارزیابی کنیم که فعال اقتصادی بتواند با خیال آسوده مراودات داشته باشد.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه ما ریسک صادرکنندگان را متقبل می شویم اضافه کرد: ما حتی می توانیم صادرکنندگان را برای خرید از کارخانجات تضمین نماییم تا صادرکننده بتواند با خیال راحت کالای مورد نیاز خود را از کارخانه ها فراهم نماید.

وی تصریح کرد: بزرگترین بیمه گرهای دنیا ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران را به عهده گرفته اند و فعالان اقتصادی بکوشند تا از تمام ظرفیت های این صندوق استفاده کنند.

كارگزاری رسمی صندوق ضمانت صادرات كشور

در هرمزگان فعال می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت: كارگزاری رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران با هدف توسعه صادرات غیر نفتی در هرمزگان فعال می شود.

ایرج حیدری  تصریح كرد: موضوع صادرات غیر نفتی با توجه به اهمیت و نقش آن در توسعه كشور یكی از مباحث مهم در سال های اخیر بوده است كه رونق این بخش به  صورت ویژه در دستور كار مدیران ارشد كشور بوده است.

وی افزود: توسعه صادرات غیر نفتی با هدف كاهش وابستگی كشور به صادرات نفت امر بسیار مهمی است كه بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان خاطرنشان كرد: در زمینه صادرات غیر نفتی تجار و بازرگانان كشور باید از فعالیت در این عرصه اطمینان خاطر كامل داشته باشند و دغدغه ای در رابطه با از دست رفتن سرمایه شان نداشته باشد.

حیدری تصریح كرد: در صورت وجود ضمانت نامه های صادرات ، صادركنندگان با فراغ بال در این عرصه به فعالیت خواهند پرداخت و شاهد رونق این بخش مهم خواهیم بود.

وی گفت: توسعه صادرات غیر نفتی به نوبه خود رونق بخش تولید و اشتغال كشور را به همراه خواهد داشت و رونق بخش صادرات غیر نفتی نشانگر آن است كه بخش تولید كشور همچنان فعال است و با فعال بودن این بخش چرخه اشتغال پایدار كشور هم تضمین خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان بیان داشت: باید از ظرفیت بسیار خوب صندوق ضمانت صادرات ایران برای افزایش صادرات غیر نفتی در استان هرمزگان به عنوان یك مشوق  به بهترین نحو ممكن بهره برد.وی تصریح كرد: مزایای صندوق ضمانت صادرات كشور برای بازرگانان و تجار استان توسط اتاق بازرگانی ، اتاق تعاون و سازمان صمت تشریح گردد تا از این مهم به بهترین نحو بهره گرفته شود.

حیدری تصریح كرد: با توجه به ظرفیت های كه هرمزگان در زمینه صادرات غیر نفتی دارد استقراركارگزار رسمی صندوق ضمانت صادرات كشور در استان با هدف توسعه این بخش ضروری است و این مهم به زودی محقق خواهد شد تا  از ظرفیت های صندوق ضمانت صادرات كشور برای افزایش صادرات غیر نفتی استان بهره گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با اشاره به ظرفیت های هرمزگان در زمینه صادرات غیر نفتی، تصریح كرد: بیشترین صادرات كشور از بندر شهید رجایی و بنادر استان هرمزگان صورت می پذیرد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت هایی كه هرمزگان در حوزه صادرات كشور دارد صندوق ضمانت صادرات كشور هرمزگان را در زمینه ضمانت  نامه های صادراتی نگاه ویژه به هرمزگان در این زمینه داشته باشد تا فعالان این عرصه بدون دغدغه به فعالیت بپردازند. 

حیدری خاطرنشان كرد: توسعه بیمه در امر صادرات نیازمند توجه جدی فعالان دو بخش هم بیمه گر و هم بیمه گزار است و موانعی كه در مسیر توسعه بیمه در این زمینه وجود دارد ریشه یابی و مرتفع شود.

 

 

دیدگاه ها (0)
img