در نشست استاندار هرمزگان با جمعی از هنرمندان چه گذشت

از دغــدغه انتصاب مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی تا شفاف سازی حضور بایرامی در هرمزگان



صبح ساحل ، هنری - نشست استاندار هرمزگان با جمعی از روسای انجمن‌های هنری و هنرمندان استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش ایسنا،در این نشست دوساعته روسای انجمن‌ها و هنرمندان به ارائه دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادت در جهت بهبود فعالیت‌های اخیرشان پرداختند.

در ابتدای این نشست مسئول انجمن نمایش استان هرمزگان با بیان اینکه این انجمن در حدود 2500 عضو در قالب 60 گروه نمایشی در سطح استان هرمزگان و شهرستان‌ها را تحت پوشش قرار داده است، افزود: یکی از فعال‌ترین انجمن‌های هنری استان هرمزگان هستیم که در سال 96 با 500 شب اجرا توانستیم 35 هزار تماشاگر را به سالن‌های نمایش بکشانیم.

حسین کریمی اجرای نمایش خیابانی، حضور فعالی در جشنواره‌های بین‌المللی و کشوری و کسب مقام‌های مختلف و برگزاری جشنواره‌های استانی و کلاس‌های آموزشی را از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن نمایش دانست و عنوان کرد: در چند سال گذشته با حضور مدیرکل‌های مختلف بر مسند فرهنگ و ارشاد هرمزگان توجه چندانی به مقوله هنر به‌ویژه نمایش نشده است مپر بازسازی جزئی پلاتوها.

وی با بیان اینکه در بحث زیرساخت‌ها باید متأسفانه اعلام کنیم درحالی‌که تمامی استان‌ها از وجود تئاتر شهر بهره‌مند هستند اما هرمزگان تنها استانی است که از نبود آن رنج می‌برد، اضافه کرد: برای این موضوع مکانی هم پیش‌بینی کردیم که همان مجتمع سید مصطفی خمینی است اما چون به‌نوعی با دو مالک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان روبه‌رو است تاکنون با مشکل مواجه بودیم و در صورت مساعد صورت گرفته، می‌توان این مکان را به محل تئاتر شهر بندرعباس تبدیل کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه اکثر شهرستان‌های هرمزگان به‌ویژه میناب در بحث زیرساخت‌های تئاتر با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: بحث اعتبارات یکی از دغدغه‌های جدی انجمن هنرهای نمایش است که البته این مشکل اغلب انجمن‌ها است و توقع داریم استاندار هرمزگان علاوه بر نگاه ویژه به این مقوله بر سر اجرا گروه‌های هرمزگانی حضورداشته باشد.

پس از پایان صحبت‌های کریمی، استاندار هرمزگان با بیان اینکه باید توجه بیشتری به مقوله هنرهای نمایشی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: تا زمان برطرف شدن زیرساخت‌ها، لیستی از سالن‌های مناسب اجرای نمایش دستگاه‌های اجرایی در سراسر استان هرمزگان نیز تهیه و به بنده داده شود تا دستورات لازم جهت همکاری با انجمن هنرهای نمایش داده شود.

در ادامه مسئول انجمن سینمای جوان دفتر استان هرمزگان با بیان اینکه مجموعه سینمای جوان تشکلی است زیر نظر سازمان سینمایی که نیمه‌دولتی و نیمه‌خصوصی است، افزود: فعالیت این انجمن در بحث آموزش و تولید فیلم و عکس و پرورش فیلمسازان و عکاسان هرمزگانی در کشور است.فروزان کهوری نژاد با اشاره به اینکه دفاتر سینمای جوان در سراسر کشور توانسته‌اند بازدهی مناسبی داشته باشند، اضافه کرد: چندین سال است که رکود نسبی در اجرای برنامه‌هایی مانند هفته‌های فیلم و عکس، جشنواره‌ها، تولید فیلم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به وجود آمده که دلیل آن تنها عدم‌حمایت صحیح از سوی دستگاه‌های فرهنگی و نیاز به دستگاه‌های پرقدرت اجرایی همچون استانداری هرمزگان برای ورود به آن و حل این مشکل است.

وی با بیان اینکه سینما امروز به صنعتی تبدیل‌شده که علاوه بر صرفه اقتصادی، پیام‌های مختلفی می‌رساند، خاطرنشان کرد: اگر به فیلمسازان استان هرمزگان اعتماد شود دیگر نیازی به آوردن فیلمسازان خارج استان نیست زیرا فیلمسازان هرمزگانی مستعد، پرتوان و خلاق هستند و تنها به کمی اعتماد از سوی مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیاز دارند.

کهوری نژاد با اشاره به اینکه اکنون مهم‌ترین دغدغه جامعه فیلمسازان هرمزگانی برگزاری جشنواره‌ای است که 9 دوره آن پرشکوه برگزار اما از سال 93 به دلیل عدم تخصیص بودجه لازم مورد بی‌مهری و تعطیلی قرار گرفت، اظهار کرد: هر اردیبهشت هنرمندان نه‌تنها هرمزگان بلکه سراسر کشور در انتظار برگزاری مجدد جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هستند اما اکنون چهار سال است که این موضوع به دست فراموشی سپرده‌شده است.

استاندار هرمزگان پس‌ازاین سخنان خطاب به رئیس انجمن سینمای جوان دفتر استان هرمزگان گفت: طرح جدیدی از شرایط و نحوه برگزاری جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هر چه زودتر ارائه تا اردیبهشت امسال برگزار شود و بتوانیم نام هرمزگان را بار دیگر در عرصه فیلم و سینما برافراشته کنیم.

در ادامه مسئول انجمن عکس استان هرمزگان با بیان اینکه کانون عکس هرمزگان از سال 86 فعالیت خود را در بندرعباس آغاز کرد و از سال 89 انجمن عکاسان استان هرمزگان تأسیس شد، خاطرنشان کرد: در این مدت 240 عضو در این انجمن فعالیت می‌کنند و توانسته‌ایم با حداقل بضاعت کیفیت برنامه‌های اجرایی را بالا ببریم.

حسام‌الدین انصاریان با اشاره به فعالیت‌های شاخص این انجمن، افزود: برگزاری چهار دوره جشنواره عکس اردیبهشت، جشنواره ملی عکس حرا، برگزاری جشنواره ملی عکس خلیج‌فارس، برگزاری شش دوره جشن عکس هرمزگان از شاخص‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های قبل جشنواره‌های ملی با پشتیبانی‌های صورت گرفته به‌عنوان پیشانی فرهنگ و هنر هرمزگان شناخته می‌شد اما امسال دیگر شاهد برگزاری هیچ جشنواره ملی در هرمزگان نبودیم، اضافه کرد: نبود یک فرهنگسرای جامع و کمبود فضای آموزشی در هرمزگان بیداد می‌کند.انصاریان نبود بودجه لازم را از دیگر مشکلات انجمن‌های هنری دانست و عنوان کرد: بودجه تخصیصی کفاف انجمن‌ها را نمی‌دهد و تا زمانی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ایال وار است نمی‌توان به این وضعیت خوش‌بین بود.وی با بیان اینکه باید بودجه فرهنگی ادارات به‌خصوص سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس با همکاری انجمن‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان هزینه شود، خاطرنشان کرد: نباید نگاه‌های شخصی به این بخش لطمه بزند و سبب خروجی نامطلوب باشد.

انصاریان با اشاره به خاک خوردن پروژه تالار مرکزی شهر بندرعباس، عنوان کرد: در همه جای دنیا و حتی کشورمان شاهد ساخته‌شدن تالار مرکزی شهرها در کنار دریا هستیم اما نمی‌دانم چرا در بندرعباس این موضوع سال‌هاست به مشکل خورده و شاهد خاک خوردن این پروژه بزرگ هستیم.

مسئول انجمن عکس استان هرمزگان با بیان اینکه خانه هنرمندان، موزه عکاس‌خانه و کتاب مصوری از هرمزگان وجود ندارد و نیاز ایجاد آن‌ها احساس می‌شود، اظهار کرد: جشنواره اردیبهشت به‌پاس سالگرد زنده‌یاد کوروش گرمساری به دوره نهم رسید و 17 هزار اثر در بخش‌های فیلم، فیلمنامه و عکس به دبیرخانه آن ارسال شد و دیگر در کشور به جشنواره باکیفیت شناخته می‌شد اما متأسفانه عدم تخصیص منابع مالی آن را به مرحله تعطیلی کشاند. و اکنون بنده هنوز از برگزاری آخرین دوره‌اش، 30 میلیون تومان بدهکار هستم.

وی در پایان پیشنهاد تأسیس مجمع خیرین فرهنگ و هنر استان هرمزگان و برگزاری هفته‌های فرهنگی هرمزگان در کشورهای همسایه را ارائه کرد و افزود: امیدوارم شهرداری در تعامل با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌قدم باشد و مدیریت فرهنگسرای محلات را به انجمن‌ها بدهد تا معضل کمبود فضای آموزشی برطرف شود و همچنین در طراحی المان‌های شهری نیز از ظرفیت هنرمندان بومی بهره بیشتری برده شود.

استاندار هرمزگان پس‌ازاین صحبت‌ها گفت: جشنواره اردیبهشت باید سال آینده به‌خوبی در تمامی بخش‌ها برگزار شود و دوباره شاهد احیای جنب و جوشش فرهنگ و هنر هرمزگان در سطح کشور باشیم.

فریدون همتی با بیان اینکه باید جلسه مشترکی ما بین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، شهرداری بندرعباس و استانداری هرمزگان برگزار شود تا از ظرفیت‌های مشترک برهه برده شود، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت فرهنگسراهای شهرداری نیز می‌تواند تا حدودی مشکلات انجمن‌ها را به حداقل برساند که این امر ضرورت دارد.

در ادامه مسئول انجمن موسیقی استان هرمزگان با بیان اینکه اگر آسیب‌شناسی جدی صورت بگیرد، می‌توانیم به نقش هنرمندان در ارائه مدل زندگی و نقش برجسته‌شان در این امر پی ببریم و این موضوع یک فرصت است که برخی آن را تهدید فرض می‌کنند، افزود: حق هنرمندان اظهارنظر است و نمی‌دانم چرا برخی نمی‌خواهند باور کنند اعتماد به هنرمندان از بسیاری از حوزه‌های دیگر بیشتر است.

کیانوش جهانبخش با بیان اینکه موسیقی در جان مردم هرمزگان ساری و جاری و وارد سبد کالایی خانواده‌ها شده است، تصریح کرد: یک کارمند یا یک کارگر با همان اندک مبلغ دریافتی خود به‌طور حتم مقداری از هزینه خود را صرف خرید آثار موسیقی می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون هرمزگان بیشترین اجرای صحنه‌ای کنسرت با تناسب جمعیتش در کشور را دارا است، اظهار کرد: اما این موضوع نباید بر فعالیت هنرمندان بومی استان سایه بیندازد و سبب منزوی شدن آن‌ها بدهد که متأسفانه این امر در حال رخ دادن است و انجمن موسیقی استان تصمیم‌گیرنده در برگزاری کنسرت‌ها نیست و همین امر سبب ایجاد مشکلاتی برای هنرمندان بومی استان شده است.

جهانبخش با اشاره به اینکه 5 تا 7 هزار شغل از کنار موسیقی در استان هرمزگان شکل‌گرفته است، عنوان کرد: اگر اعتبار مناسب تخصیص یابد به‌طور حتم می‌توانیم 5 هزار شغل دیگر هم ایجاد کنیم.

وی هنرمندان هرمزگان را چهره‌های لژیونر استان قلمداد کرد و افزود: امروز هرمزگان به‌واسطه هنرمندانش نه‌تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان شناخته می‌شود نه سیاست مدارنش پس لازم است که توجه بیشتری به بخش فرهنگ و هنر استان صورت بگیرد.

مسئول انجمن موسیقی استان هرمزگان با اشاره به اینکه پنجره دیدن هرمزگان هنر است و بس، خاطرنشان کرد: امیدوارم از سوی استانداری هرمزگان منابعی برای ثبت آثار فاخر هرمزگان که اکنون توسط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به یغما برده می‌شود، تخصیص یابد تا تاریخ هرمزگان اینچنین به سرقت نرود.

جهانبخش ادامه داد: انجمن موسیقی سال‌هاست خودگردان است و از برگزاری کنسرت‌ها هیچ عایدی ندارد و ریالی دریافت نمی‌کند جز اینکه شرمنده دوستانی می‌شوم که برای گرفتن بلیط تماس می‌گیرند و مجبورم برای آن‌ها خریداری کنم تا شرمنده‌شان نشوم.

وی با بیان اینکه در برگزاری کنسرت‌ها هیچ دخل و تصرفی نداریم، اضافه کرد: هرمزگان بیشترین استودیو خانگی رسمی و غیر رسمی در کشور را داراست، عنوان کرد: اکنون جوان 23 ساله هرمزگان در تهران و در گروه‌های معتبر کشوری می‌نوازد و توانسته نام خود را مطرح کند و این موارد نشان‌دهنده استعداد فراوان هرمزگانی‌ها در بخش موسیقی است.

جهانبخش در پایان گفت: امیدوارم هرچه زودتر سکان‌دار صندلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان مشخص شود و این امر با عدم دخالت نمایندگان مجلس هرمزگان در انتصابات و اجازه به استاندار برای انتصاب مدیر بومی و همراه با خود رخ می‌دهد و امیدوارم نمایندگان مجلس به‌جای دخالت، در دریافت اعتبارات یاری گرد بخش فرهنگ و هنر باشند.استاندار هرمزگان پس‌ازاین سخنان گفت: باید برنامه‌ریزی شود تا پس از ماه محرم و صفر، نوار ساحلی بندرعباس به محل برگزاری برنامه‌های فرهنگی به‌خصوص اجرای موسیقی محلی هرمزگان برای جذب گردشگر تبدیل شود.مسئول انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان با بیان اینکه اشتراک فرهنگی هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مشهود اما از این ظرفیت بهره‌ای نبرده‌ایم، افزود: برخی اوقات تاریخ هرمزگان توسط این کشورها به یغما رفته و این موضوع با تأسیس یک موزه هنرهای معاصر که 16 سال است، پیگیر آن هستیم قابل‌حل است اما همچنان در انتظاریم.ابوذر نوروزی‌نژاد محل و اعتباری جهت پژوهش و توان نگهداری وجود ندارد، اظهار کرد: بیشترین تحصیل‌کرده هنری در این انجمن است اما هنوز مکان و دفتری برای انجمن هنرهای تجسمی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری بندرعباس در گذشته قول اعطا دفتری به این انجمن را داده بود، تصریح کرد: متأسفانه این وعده هم عملی نشده و ظاهراً دوستان پشیمان شده‌اند.

نوروزی نژاد با اشاره به اینکه المان‌های شهری، مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری جلوه مهم یک شهر است، خاطرنشان کرد: ازلحاظ قانون پیش‌بینی تشکیل مجمعی متشکل از فرهنگ و ارشاد، شهرداری و انجمن هنرهای تجسمی شده و این مهم امروز به یک ضرورت تبدیل‌شده تا شاهد خلق آثار ارزشمند هنری و تاریخی در شهر بندرعباس و استان هرمزگان باشیم.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان با بیان اینکه پیش‌بینی اجرای سمپوزیومی کرده‌ایم تا از کنار آن بتوانیم هم آثار هنرمندان معرفی و هم سبب حمایت از آن‌ها شویم، عنوان کرد: چهار سال از برگزاری آخرین جشنواره در بخش هنرهای تجسمی در استان هرمزگان می‌گذرد و نیاز به حمایت استانداری هرمزگان برای احیای آن داریم.

استاندار هرمزگان پس‌ازاین صحبت‌ها گفت: باید نگاه ویژه‌تری به انجمن هنرهای تجسمی شود و طرح خود برای راه‌اندازی مجدد جشنواره‌های استانی و ملی را بیاورید تا با حمایت و طراحی مناسب بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

جهانبخش در پایان گفت: امیدوارم هرچه زودتر سکان‌دار صندلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان مشخص شود و این امر با عدم دخالت نمایندگان مجلس هرمزگان در انتصابات و اجازه به استاندار برای انتصاب مدیر بومی و همراه با خود رخ می‌دهد و امیدوارم نمایندگان مجلس به‌جای دخالت، در دریافت اعتبارات یاری گرد بخش فرهنگ و هنر باشند.استاندار هرمزگان پس‌ازاین سخنان گفت: باید برنامه‌ریزی شود تا پس از ماه محرم و صفر، نوار ساحلی بندرعباس به محل برگزاری برنامه‌های فرهنگی به‌خصوص اجرای موسیقی محلی هرمزگان برای جذب گردشگر تبدیل شود.مسئول انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان با بیان اینکه اشتراک فرهنگی هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مشهود اما از این ظرفیت بهره‌ای نبرده‌ایم، افزود: برخی اوقات تاریخ هرمزگان توسط این کشورها به یغما رفته و این موضوع با تأسیس یک موزه هنرهای معاصر که 16 سال است، پیگیر آن هستیم قابل‌حل است اما همچنان در انتظاریم.ابوذر نوروزی‌نژاد محل و اعتباری جهت پژوهش و توان نگهداری وجود ندارد، اظهار کرد: بیشترین تحصیل‌کرده هنری در این انجمن است اما هنوز مکان و دفتری برای انجمن هنرهای تجسمی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری بندرعباس در گذشته قول اعطا دفتری به این انجمن را داده بود، تصریح کرد: متأسفانه این وعده هم عملی نشده و ظاهراً دوستان پشیمان شده‌اند.

نوروزی نژاد با اشاره به اینکه المان‌های شهری، مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری جلوه مهم یک شهر است، خاطرنشان کرد: ازلحاظ قانون پیش‌بینی تشکیل مجمعی متشکل از فرهنگ و ارشاد، شهرداری و انجمن هنرهای تجسمی شده و این مهم امروز به یک ضرورت تبدیل‌شده تا شاهد خلق آثار ارزشمند هنری و تاریخی در شهر بندرعباس و استان هرمزگان باشیم.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان با بیان اینکه پیش‌بینی اجرای سمپوزیومی کرده‌ایم تا از کنار آن بتوانیم هم آثار هنرمندان معرفی و هم سبب حمایت از آن‌ها شویم، عنوان کرد: چهار سال از برگزاری آخرین جشنواره در بخش هنرهای تجسمی در استان هرمزگان می‌گذرد و نیاز به حمایت استانداری هرمزگان برای احیای آن داریم.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان با بیان اینکه پیش‌بینی اجرای سمپوزیومی کرده‌ایم تا از کنار آن بتوانیم هم آثار هنرمندان معرفی و هم سبب حمایت از آن‌ها شویم، عنوان کرد: چهار سال از برگزاری آخرین جشنواره در بخش هنرهای تجسمی در استان هرمزگان می‌گذرد و نیاز به حمایت استانداری هرمزگان برای احیای آن داریم.

 در ادامه مسئول انجمن نویسندگان و مؤلفان هرمزگان با بیان اینکه ابتدا باید از میزبانان جلسه با استاندار کمی گلایه کنم که در زمان ورود نگهبانی با نویسندگان دعوت‌شده برخورد مناسبی نداشت و سبب دلخوری برخی از مهمانان شدند، افزود: این انجمن از سال 90 شروع به فعالیت کرد و تاکنون 400 عضو و 700 عنوان کتاب منتشر با یک‌میلیون نسخه تیراژ منتشر کرده است.

 علی بهرام شاهی افزود: مسابقات کتاب‌خوانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نقد، نیازسنجی، استعدادیابی و تأسیس کتابخانه خلیج‌فارس از مهم‌ترین اقدامات اخیر این انجمن است.وی با اشاره به اینکه تمامی اعضای انجمن نویسندگان و مؤلفان متواضعانه در این مسیر حرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این هنرمندان بدون هیچ چشمداتشی فعالیت می‌کنند و درصدد پیشرفت و تعالی نویسندگی در استان هرمزگان هستند و با تمامی مشکلات همچنان در این مسیر حضور دارند.

بهرام شاهی با بیان اینکه مسائل و مشکلات فرهنگ و هنر استان هرمزگان متنوع و طیف‌های مختلف در انجمن نویسندگان و مؤلفان هستند، عنوان کرد: این افراد احساس نیاز کمک به فرهنگ و هنر استان هرمزگان را درک کردند و به این وادی وارد شدند پس توقع داریم وقتی اثری منتشر می‌شود اندک حمایتی از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد.مسئول انجمن نویسندگان و مؤلفان هرمزگان با اشاره به اینکه اگر اثر موردحمایت قرار بگیرد هم سبب افزایش انگیزه مؤلف و هم سبب رونق این حوزه می‌شود، اضافه کرد: انتظار داریم مجموعه‌های متولی ما را موردحمایت خود قرار دهند تا شاهد رونق حوزه چاپ و انتشار باشیم.

وی با بیان اینکه اگر هر دستگاه اجرایی 10 جلد انتشاریافته یک اثر مورد تأیید انجمن نویسندگان و مؤلفان استان هرمزگان را خریداری کند شاید مبلغ چندانی هزینه نشود اما کمک فوق‌العاده‌ای به مؤلف خواهد بود، اظهار کرد: کتابخانه شهدا پس از مرمت اکنون مدت 2 سال است در حال خاک خوردن است و ما هم نفهمیدیم که در این مجموعه چه اقدامی صورت می‌گیرد و ای‌کاش به‌جای خاک خوردن تبدیل به فرهنگسرای تخصصی کتاب استان هرمزگان شود تا هم شاهد رونق مجدد این مکان و هم ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، نویسندگی و انتشار باشیم.

استاندار هرمزگان پس‌ازاین سخنان گفت: به معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان ابلاغ خواهم کرد که ازاین‌پس مسئول انجمن نویسندگان و مؤلفان هرمزگان به عضویت کارگروه پژوهشی استان دربیاید و طرح‌ها و برنامه‌های این انجمن را ارائه و بازوی کمکی برای دستگاه‌های اجرایی باشد.

مسئول انجمن شعر و ترانه هرمزگان با بیان اینکه درد و دل هنرمندان زیاد است و شاید نخستین چیزی که به ذهن آن‌ها می‌آید اینکه چرا پس‌ازاین مدت طولانی همچنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان بدون مدیرکل است، تصریح کرد: امیدوارم هر چه زودتر با تدبیری که صورت می‌گیرد شاهد بهبود این وضعیت و انتصاب یک مدیر کاردان باشیم.

سامان سایبانی با اشاره به اینکه در شش سال گذشته انجمن شعر و ترانه باوجود همه مشکلات علی‌رغم قدمت 50 ساله‌اش سرپا مانده و فعالیت‌های زیادی را به‌پیش برده است، خاطرنشان کرد: برگزاری شب‌شعر و نشست‌های تخصصی، کتاب‌خوانی در محلات کم‌بضاعت، برگزاری دوره‌های آموزشی شعر و ترانه، نشست‌های تحلیل و بررسی شاعران و ترانه‌سرایان و ایجاد کتابخانه‌های تخصصی شعر و ادبیات از مهم‌ترین این فعالیت‌هاست.وی ادامه داد: به خاطر آنکه اتاقی را در مجموعه فرهنگسرای طوبی تصاحب کنیم، وسایلی که قرار بود دور ریخته شود را به این اتاق انتقال دادیم تا این مکان را به دست آوریم اما اکنون پس از شش سال هر بار که به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان برای تجهیز می‌رویم بدون نتیجه بازمی‌گردیم.

سایبانی با بیان اینکه تا چه زمان قرار است فرهنگ و هنری‌ها در رأس مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان نباشند، اظهار کرد: تا چه زمان باید شاهد آن باشیم که ادارات فرهنگی محل کارنامه پر کردن سیاسیون باشد.

 مسئول انجمن شعر و ترانه هرمزگان امیدواریم کتابخانه شهدا به فرهنگسرای ادبیات تبدیل شود که این موضوع همت استاندار هرمزگان و شهرداری بندرعباس را می‌طلبد، عنوان کرد: 10 سال پیش بزرگ‌ترین رخدادهای فرهنگی همچون کنگره شعر و داستان ایران در هرمزگان برگزار می‌شد اما امروز شاهد آن هستیم چرخ ادبیات هرمزگان روزبه‌روز کندتر از قبل می‌شود و استعدادهای بسیاری از بین رفتند.

استاندار هرمزگان در پاسخ به این سخنان با توجه به سمت سایبانی در اداره کل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان، گفت: انگار اداره کل امور اقتصادی و دارایی فرهنگی‌تر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ای‌کاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از چنین نیروهایی بهره می‌برد.

در ادامه مسئول انجمن داستان استان هرمزگان گفت: 20 سال است در این حوزه فعالیت می‌کنیم و می‌توان گفت قدیمی‌ترین انجمن در بین انجمن‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان را یدک می‌کشیم.

پروانه پرسش با بیان اینکه ماحصل تشکیل این انجمن برگزاری ده‌ها جشنواره و کنگره ظرف سالیان اخیر بوده است، افزود: با همه سوابق درخشان به‌جای پیشرفت اکنون 10 تا 15 سال است در حال پسرفت هستیم.

وی با اشاره به اینکه حرف همه حاضرین و مسئولین انجمن‌ها مشترک است، خاطرنشان کرد: ازلحاظ درآمدی صفر هستیم و امیدوارم فکری برای این موضوع شود گرچه چهار سال پیش هم این حرف‌ها را زدیم و حتی مقابل وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفتیم و قرار بر آن شد به هر انجمن 10 میلیون تومان تعلق بگیرد که آن 10 میلیون تبدیل به یک‌میلیون و پس از ماه‌ها دوندگی تنها 500 هزار تومان به‌حساب انجمن‌ها واریز شد.پرسش با بیان اینکه تا چه زمان باید به حوزه فرهنگ و هنر بی‌توجهی شود، اضافه کرد: امیدوارم ماحصل این جلسه برای تمامی جامعه فرهنگ و هنر هرمزگان خروجی مطلوبی داشته باشد.

استاندار هرمزگان پس‌ازاین سخنان با بیان اینکه نمی‌دانم طی این 10 سال گذشته در بخش فرهنگ و هنر هرمزگان چه‌کاری شده که امروز همه گله‌مندند و باید به فکر تغییر در نگرش مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم، خاطرنشان کرد: تکلیف می‌کنم به انجمن داستان که طرح راه‌اندازی مجدد کنگره ملی داستان به بنده ارائه شود تا هر چه زودتر این موضوع عملیاتی شود.پس‌ازاین صحبت‌ها، علی بندرعباسی(سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان)،مهدی خواجه‌ای(به نمایندگی از شرکت‌های فیلمسازی)، امید محبی(به نمایندگی از استودیو داران ضبط صدا)، منصور نعیمی(به نمایندگی پیشکسوتان فرهنگ و هنر هرمزگان)،مجید سرنی زاده(به نمایندگی از اساتید فرهنگ و هنر هرمزگان)، شهرجو(به نمایندگی از شهرستان‌ها)،رضایی(به نمایندگی از جامعه عکاسان)، علیرضا داوری(به نمایندگی از کارگردانان تئاتر)، علی امینی ( به نمایندگی  از اساتید موسیقی) و محمد حمزوی(به نمایندگی از مسئولین فرهنگسراها) به ایراد سخنانی پرداختند که شاید بتوان مهم‌ترین بخش آن را به سخنان حمزوی در شفاف‌سازی استاندار در خصوص شایعات انتصاب جمشید بایرامی، مشاور فرهنگی هنری استاندار و انتقادات صورت گرفته به آن اشاره کرد.استاندار هرمزگان به‌عنوان سخنران پایانی این نشست گفت: باید مولفه ها و شاخص‌های فرهنگی و هنری هرمزگان را برجسته و در سطح وسیع معرفی کنیم و از زبان نافذ هنر برای حل بسیاری از موضوعات و مسائل استفاده نماییم.

فریدون همتی خواستار استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف به‌خصوص شهرداری‌ها برای کمک به حوزه فرهنگ و هنر در هرمزگان شد و بیان کرد: در این زمینه می‌توان تفاهم‌نامه‌ای را با شهرداری‌ها منعقد کرد که فرهنگسراهای شهرها در اختیار انجمن‌های فرهنگی و هنری قرار گیرند تا این انجمن بتوانند با انجام کار محتوایی استفاده مطلوبی از این امکانات داشته باشند.وی ادامه داد: برای برگزاری مجدد جشنواره‌های مهمی همچون فیلم و عکس اردیبهشت و کنگره ملی شعر و داستان جوان در هرمزگان برنامه‌ریزی شود و ما حمایت لازم را از اجرای این جشنواره‌ها انجام خواهیم داد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه انجمن‌های فرهنگی و هنری می‌توانند در جامعه شورونشاط ایجاد کنند، افزود: باید از ظرفیت این انجمن‌ها به‌ویژه در محلات حاشیه‌ای شهر بندرعباس که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، استفاده شود تا برنامه‌های فرهنگی و هنری را با حمایت‌هایی که از آن‌ها انجام می‌دهیم، در این محلات اجرایی کنند.

همتی با بیان اینکه استان هرمزگان از فرهنگ و هنر با قدمت و هنرمندان دلسوز و فهیم برخوردار است، تصریح کرد: هرمزگان در هرکدام از رشته‌های هنری از جمله موسیقی، نمایش، فیلم، عکس، شعر، داستان و دیگر هنرها از هنرمندان مستعدی برخوردار است که آثار فاخری را تولید نموده‌اند.وی گفت: لباس محلی بانوان هرمزگان از جمله مولفه های فرهنگی این استان است که دارای حجاب کامل و تنوع بسیار خوبی است و بانوان این استان سالیان بسیاری است که به آن پایبند بوده و آن را حفظ کرده‌اند.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: باید مولفه ها و شاخص‌های فرهنگی و هنری هرمزگان را برجسته و در سطح وسیع معرفی کنیم و از زبان نافذ هنر برای حل بسیاری از موضوعات و مسائل استفاده نماییم چون با اتکا به فرهنگ و هنر می‌توانیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

همتی اضافه کرد: هرکدام از مقوله‌های زندگی نیازمند فرهنگ‌سازی است تا شرایط برای رفاه بیشتر مردم فراهم شود و این امر نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه تأثیرگذار هنرمندان و اهالی فرهنگ است.وی با تأکید بر لزوم نوآوری و خلاقیت در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، اظهار داشت: از تمامی ‌ایده‌ها و ابتکارات خلاقانه هنرمندان هرمزگان استقبال و آن‌ها را موردحمایت قرار می‌دهیم.

استاندار هرمزگان خواستار ایجاد پیوند میان هنر و گردشگری در هرمزگان شد و عنوان کرد: از ظرفیت جزایر و سواحل هرمزگان باید برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری باهدف ایجاد شادابی و نشاط در جامعه استفاده کرد.

همتی در خصوص وضعیت تالار مرکزی شهر بندرعباس گفت: به این تصمیم رسیدیم که تالار مرکزی شهر بندرعباس باید به اجرا برسد وگرنه صدمه می‌بیند.

وی با بیان اینکه این پروژه در 14 استان قرار بر اجرا بوده که امروز شاهد هستیم بیش از 11 استان عملیاتی شده و تنها 2 تا 3 استان با مشکل مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: باید مدیرکلی فعال، با انرژی، پرتوان و با انگیزه بر مسند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان منصوب شود تا بتواند از پس‌کار بربیاید و به نظرم در یک سال گذشته از بخش فرهنگ و هنر غافل شدیم و عملکرد مناسبی را شاهد نبوده‌ایم اما از امروز نگاهم را به مقوله فرهنگ و هنر جدی‌تر و با تمام وجود پشتیبان جامعه فرهنگ و هنر هرمزگان هستیم.

استاندار هرمزگان با گلایه از دیر برگزار شدن این نشست، زبان هنر را نافذتر از زبان اداری دانست و افزود: چند بار از درویش نژاد، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان خواستم این نشست برگزار شود که متأسفانه عملی نشد.

همتی در بخش پایانی در خصوص شبهات ایجادشده در خصوص بایرامی و شایعات انتصاب مشاور فرهنگی و هنری استاندار، اظهار کرد: یک روز در دفتر بودم که گفتند آقای بایرامی آمده و درخواست دیدار چنددقیقه‌ای دارد با توجه به اینکه این فرد از عکاسان مطرح و شناخته‌شده کشور بود، دیداری با وی داشتم و در این جلسه وی از حضورش در هرمزگان طی سالیان گذشته و ایده‌هایش گفت بنده هم استقبال کردم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه بنده از افراد خلاق و نوآور استقبال می‌کنم، اضافه کرد: بدون دستمزد و ریالی این فرد در هرمز مستقر و اگر امروز به هرمز بروید و نوار ساحلی تا قلعه را مشاهده کنید شاهد تغییرات صورت گرفته خواهید بود.

وی با بیان اینکه هر فردی بیاید و ایده‌ای داشته باشد استانداری هرمزگان حمایت می‌کند، اضافه کرد: درب استانداری و اتاق بنده بر روی هیچ‌کس بسته نیست و هر فرد ایده‌ای دارد برای معرفی هرمزگان قدمش بر روی چشم.

همتی با اشاره به اینکه بایرامی واقعاً وقت گذاشته است و ایده‌های خود را به‌خوبی اجرایی و به‌زودی نتیجه آن را خواهید دید، افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته از جانب بایرامی قرار است بهترین فیلمسازان و نقاشان کشور به هرمز بیایند و بدون ریالی هزینه از سوی ما در جهت شکوفایی هرمز قدم بردارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها