13

مهر

1403


اجتماعی

14 آبان 1397 09:21 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - این روزها علیرغم برگزاری جلسات مجلس، نمایندگان هرمزگان در برنامه‌های مختلف و افتتاح‌ها در استان حضوری پررنگ دارند.

یکی از نمایندگان در روزهای اخیر مصاحبه‌هایی با دو خبرگزاری انجام داده و به پرسش‌های مختلفی پاسخ داده است.

وی درجایی در خصوص انتخاب مدیران بومی گفته دنبال این هستیم که گزینه‌های موفق و توانمند در حل مشکلات مردم منصوب شوند و به‌هیچ‌وجه فرد یا جناح خاصی مدنظر نیست.

درجایی دیگر هم گفته، خواستار عدالت در استفاده از نیروهای بومی در ترکیب هیئت‌مدیره صنایع و شرکت‌های نفتی هستیم، برخی از این افراد تنها دو روز در هرمزگان به سر می‌برند که این یعنی بی‌اعتنایی و بی‌تدبیری. با تمام این حرف‌ها، پرسش مهمی که اینجا مطرح می‌شود اینکه چرا هنوز برخی از دستگاه‌های استان هرمزگان از وجود مدیران توانمند بومی استان بی‌بهره‌اند به‌گونه‌ای که مدیرعامل، رئیس یک دستگاه که بیشتر منطقه غرب بندرعباس را شامل می‌شود، مدیران پروازی هستند. 

آفت بزرگ استان هرمزگان، وجود مدیران پروازی است. آقایان نماینده تابه‌حال در این خصوص اقداماتی انجام داده‌اند، به اعتقاد نگارنده این حرکت‌ها باید جدی‌تر از گذشته باشد. اگر استانی، نیروی توانمند بومی و یا ساکن استان نداشته باشد مدیران پروازی، محلی از اعراب خواهد داشت، اما استانی که از نیروهای توانمند و متخصص بومی غنی است، گماردن مدیران پروازی در رأس یک شرکت یا یک دستگاه، جفا به سرمایه‌های انسانی این استان است.

مدیران پروازی، اصطلاحی است خاص برای کسانی که پست و مقامشان جای دیگری است و خانه و خانواده‌شان جای دیگر! مديران پروازي با مشکلاتی فراوانی روبرو هستند و خواسته یا ناخواسته باعث بروز مشکلات فراوانی نیز برای سایرین می‌شوند. مدیر باید ۱۰۰ درصد در محدوده کاری‌اش ساکن باشد و این‌یک نیاز و شرط الزامی است.

مدیران پروازی، با حاشیه امنیت حاضر نیست که خانواده‌اش را به آن منطقه بیاورد. این مدیران دائم در حال رفت‌وآمد به شهر و دیار خود هستند. روزهای آخر هفته باروبندیل خود را برمی‌دارند و سری به خانواده خود می‌زنند. این یعنی؛ این آقای مسئول، از تمام‌وقت خود برای خدمت به مردم بهره نمی‌برد.

آیا به‌راستی در استان ما قحط‌الرجال است! که باید مدیری از استان دیگر بیاید. این را باید پذیرفت که هرمزگان امروز، دیگر استان محروم دیروز نیست. استان هرمزگان سرشار از جوانان مستعد، توانمند و متعهدی است که می‌توانند در پست‌های مهم و کلیدی عرضه اندام کنند. باید جوانان این استان را باور کرد باید راه را برای پیشرفت این جوانان که آینده این استان را می‌سازند، هموار کرد. باید همه نیروهای بومی این استان چه آنکه پشت میز ریاست، یک اداره کل، شرکت و ... نشسته و چه آنکه در رده‌های پایین مدیریتی به مردم خدمت می‌کنند، در اندیشه ارتقای سطح مدیریتی خود باشند تا مسئولان رده‌بالا کشور را مجاب کنند که نیروهای بومی هرمزگان، توانایی اداره یک وزارتخانه رادارند. آنچه مهم است، اینکه هر استانی از کشور که در وزارتخانه‌های مختلف، نماینده‌ای یا نیرویی دارند، در تخصیص و جذب اعتبارات و امکانات با آقایان بالادست بهتر چانه‌زنی می‌کنند.

این را باید باور داشت که نسل جوان و تحصیل‌کرده هرمزگان، بزرگ‌ترین سرمایه کشور و این استان است. می‌توان از تخصص، توانمندی و اندیشه آنان برای آبادانی و توسعه ایران سربلند و هرمزگان سرافراز بهره گرفت. انتظار مردم هرمزگان از مدیران بومی و دلسوز استان این است که استان را به حال خود رها نکنند و حال که فرصت خدمتگزاری برای آن‌ها فراهم‌شده، تمام تلاش خود را به کار ببندند تا چرخ‌های توسعه استان در بخش‌های مختلف با سرعت به‌پیش رود؛ اما نکته مهم اینکه نماینده‌های استان در مجلس چقدر برای جایگزینی نیروهای توانمند بومی با مدیران پروازی با وزرا چانه‌زنی می‌کنند؟ آیا می‌توان به گفته‌های این نماینده امیدوار بود که با تلاش آنان، در آینده نزدیک سایه سنگین مدیران پروازی از سر این استان کوتاه شود؟

دیدگاه ها (0)
img