«نوتری کولا قوطی کولا»

آخــــرین اثـــر احـــمد کارگـــران



صبح ساحل ، هنری -  صدف محمودی  :این روزها نمایشگاهی از جدیدترین آثار هنرمند هرمزگانی احمد کارگران در گالری مرداد در حال برگزاری ست که با رویکردی متفاوت همراه است این نمایشگاه تا 30 آبان ماه ادامه دارد. 

به گزارش صبح ساحل "نوتری کولا قوطی کولا" نمایشگاهی ست که در ظاهر به زندگی یک نوع عروس دریایی با همین نام می پردازد که هرگز نمی میرد، اما در باطن تاملی ست در باب جهان هستی. در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه که با عنوان  گزاره هنرمند آمده و به شکلی متفاوت ارائه شده است می خوانیم: 

نوتری کولا هرگز از پیری نمی میرد و می تواند تا ابد خود را باسازی کند، این عروس دریایی اصالتا اهل کارائیب است اما اخیرا در اقیانوس های سراسر جهان پراکنده شده است، راز جاودانگی ژنتیکی این عروس دریایی این  است که می تواند به اولین مرحله زندگی اش برگردد و این توانایی را بعد از رسیدن به حداکثر بلوغ جسمی به دست می آرود و با یک سفر در زمان به آغاز حیاتش برمی گردد. 

اما در بخش دیگری از این گزاره سوالاتی را می خوانیم که کارگران در این خصوص مطرح کرده و نمایشگاه بر اساس آن ها چیده شده است: 

یک) یک موجود در فرآیند چرخه دوباره تولد، آیا زمان را به شکل ماقبل خود درک می کند؟ زمان در امتداد چرخه ماقبل خود است یا زمانی جدید آغاز می شود؟

دو) تا چه اندازه درک مکان جدید برای موجود شامل همان سوال های زمان است؟ آیا گزینه مکانی برای تولد دوباره در وضعیت انتخاب است یا چرخه ی همیشگی زندگی در چمبره ی اجبار مکانی نیز هست؟ 

سه) پس از طی این مراحل حیاتی تا چه اندازه حافظه ی موجود در طی چرخه قبلی از خود دریافت و شناخت دارد؟ درک امتدادی یا درکی پراکنده و غیر مرتبط از چند مرحله زمانی و مکانی دارد؟ 

چهار) تاثیر موجود بر پیرامون خود نوعی خودآگاهی انتخابی ست؟ یا نتیجه تجربه ای کور برای زیستن است؟ آیا تجربه ها در دایره تکرار گرفتار می شوند؟ موجود ویرایش گر است؟ یا موجود در وضعیت فقدان خود یادآوری است؟ 

پنج) تداخل موجود برای در هم ریزی و تغییر وضعیت نوعی کنش زیستی برای بقاست؟ یا نوعی ضرورت تکاملی؟ آیا این مداخله در کنترل محدود می ماند یا تاثیرش دائمی ست؟ 

شش) آیا پس از نابودی موجود توسط عوامل بیرونی بازتولید از یکی دیپگر ادامه خواهد داشت؟ یا یکی دیگر هیچ نسبتی با موجود نابود شده ندارد؟

هفت) موجود در یک بسته حیاتی محدود، چرخه ای جاودانه دارد؟ آیا وجود او محدوده همین فضاست یا حضور او به نهایت کلی جهان بسته است؟ 

در این نمایشگاه از قوطی های زیادی استفاده شده که از این رو قوطی کولا نام دارد که شامل قسمت های زیادی می شود، قسمت هایی که بدون حضور مخاطب  به خودی خود کامل نیست و  بازدیدکنندگان نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند چرا که از آن ها خواسته می شود  کنش هایی را انجام  دهند و اثر بگذارند. 

در دیوار اول اینفوگرافی موجودات مختلف را شاهدیم که بر اساس کمترین عمر و بیشترین عمر و در نهایت سوژه اصلی که نامیراست  طبقه بندی شده اند و پس از آن دیوارها به دسته های زمان، مکان، حافظه، تداخل، تاثیر، بازتولید و نهایت تقسیم می شوند که در هر یک از بازدیدکننده خواسته می شود کاری انجام دهد که حواس پنجگانه مخاطب مانند بویایی، لامسه، شنیداری و باقی را درگیر می کند به عبارت دیگر حتما باید کنشی انجام شود تا به واکنش سازه برسد. 

"نوتری کولا قوطی کولا" نمایشگاهی ست که لایه های مختلفی دارد و  بازدیدکنندگان را دعوت به تفکر می کند و همچنین نوعی بازی نیز در خلال آن وجود دارد، این نمایشگاه با حضور و کنش های مخاطبانش تکمیل می شود. 

احمد کارگران در این خصوص می گوید: تکنولوژی عرصه جدید  را به روی فلسفه باز کرده است و باعث به وجود آمدن سوالات و چالش های جدیدی شده است و این وضعیت جدید وضعیت زندگی ماست که هیچ قطعیتی ندارد، بسیاری از ماها تنها درگیر لایه های اول هستیم و در زندگی عمیق نمی شویم این نمایشگاه هم به همین صورت ایست این مخاطب است که تعیین می کند تا چه اندازه می خواهد درگیر شود و از عمق فاجعه باخبر شود؟ 

 به گزارش صبح ساحل "نوتری کولا قوطی کولا" تا 30 آبان ماه از ساعت 17 تا 21 در گالری مرداد واقع در بلوار معلم ادامه دارد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها