«جهانبخش» عضو شورای شهر بندرعباس:

پای حرفی که می زنم هستم



صبح ساحل ، اجتماعی - این نمونه مطالبی است که کیانوش جهانبخش عضو شورای شهر بندرعباس در نشست خبری و گفت وگوی شهروندی در پاسخگوی سؤالات اهالی رسانه بیان داشت.

وی پاسخگوبودن و شرکت در گفتگوی رو در رو با شهروندان و اصحاب رسانه را یکی از تکالیف اصلی نماینده مردم در تمام ارگانها و سازمانها دانست و گفت: در گفتگوی شهروندی  سه حالت وجود دارد یا حق با آن مسوول است یا با همدیگر به فهم مشترک و برابری می کند یا اینکه  اشتباه از مسوول مربوطه است که باید  بپذیرد و شجاعت عذرخواهی کردن  را داشته باشد و قول جبران را بدهد.

جهانبخش ادامه داد: امروز این جا هستم که فقط و فقط راست بگویم، امیدوارم بقیه اعضای شورا نیز همین کار را انجام دهند و چنین نشست هایی با حضور اعضای شورا و مردم و اصحاب رسانه به صورت حداقل ماهانه یکبار برگزار کنند و مسئولان پاسخگوی مردم باشند.

وی افزود:این تریبونها برای خودنمایی  و آمار غلط دادن نیست بلکه قرار است مسئله ای حل شود وباعث نزدیکی مردم و‌مسئولین شود.

عضو شورای شهر بندرعباس عنوان کرد: تکلیف اصلی یک مسئول پاسخگو بودن او است، مامسئولان اگر اشتباه کردیم باید جرئت و جسارت عذرخواهی کردن را داشته باشیم.

جهانبخش تاکید کرد:امروز خط شکن شدم و آمدم حقیقت هارا بگویم شما حق دارید که همه چیز را آن طور که هست بدانید. 

وی افزود:اعتقاد من بر این است که قانون به خودی خود مشکل ندارد و گاها مجریان مشکل ساز می شوند. جهانبخش  اظهار امیدواری نمود که  مسئولین شهری و استانی در جلسه های اینچنینی پاسخگوی اذهان عمومی باشند.  

وی با بیان اینکه هر کاری که درست باشد انجام می دهم و پای حرفی که می زنم ایستاده ام  گفت:  در راستای اعتقادم هر کاری را که درست بدانم انجام می دهم، اما از خط قرمزهای نظام فراتر نمی روم.جهانبخش در خصوص تاخیر در نهایی شدن تایید وی برای انتخابات شورای شهر گفت: متاسفانه برخی اعمال سلیقه‌ها باعث شد روند تایید صلاحیت با تاخیر مواجه شود.

این مسوول افزود: درعملکردم  در تمام موضاعات اجتماعی ورود و اظهار نظر کردم شاید پرداختن من به موضوعات اجتماعی و بیان نقص‌ها این تاخیر را به‌وجود آورد.وی تصریح کرد: باید برای بررسی صلاحیت‌ها، مکانیسم و ساختار مناسب‌تری در نظر گرفته شود.

جهانبخش  با بیان اینکه من تایید مراجع چهارگانه را داشتم اما از پنج نفر هیئت نظارت تنها دو تن به صلاحیت من رای دادند افزود: با توجه به اضافه شدن ۳۰ درصدی آرای مردم من را تایید صلاحیت کردند. 

وی اظهار داشت:بعضی وقتها بیاینه ای داده می شد و سعی می کنم در خصوص آن بیانیه اظهار نظر کنم نقص اداره ای وجود داشته باشد که الحاق حق شود  اعمال سلیقه مناسب نیست پی گیری قانونی با سلیقه متفاوت است حق نداریم سلیقه را حاکم کنیم در جواب ظرفیت ها را مردم دادند.

 قطعا در شهرداری نیز تخلف وجود دارد

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: مثل باقی دستگاه ها قطعا در شهرداری نیز تخلف وجود دارد. جهانبحش ادامه داد:  به نظر من ، فضای تقابلی ومچگیری  جواب نمی دهد  باید برای جلوگیری بروز تخلفات در شهرداری ضمن حذف سلیقه‌ها به سمت اصلاح ساختار و پیشگیری برویم .

جهانبخش به جذب  نیرو در شهرداری اشاره ای کرد و یادآور شد: به دلیل وجود تخلف ها در جذب و تبدیل وضعیت نیرو سیستم امور اداری قفل شده است و هیچ جذب نیرو و تبدیل وضعیتی صورت نمی گیرد. وی گفت: معاون حقوقی سازمان حمل و نقل نیروی شرکتی بود و بدون حکم در آن سمت فعالیت می کرد؛ تذکرات لازم داده و موضوع اصلاح شد.

جهانبخش عمده موارد نظارت بر شهرداری را نظارت مالی عنوان‌کرد و افزود: با استفاده از ابزاری نظیر مصوبات شورا و بودجه از تخلفات احتمالی در این حوزه جلوگیری می‌کنیم و اگر این امر محقق نشده کوتاهی از شورای شهر بوده است.وی این را هم گفت که اگر تخلفی مشهود شود شهردار هم که باشد قابل تغییر است و شهردار نمی تواند خارج از اراده شورای شهر کاری را انجام دهد.

عضو شورای شهر بندرعباس این را هم اضافه کرد : من اگر مخالف شهردار نطق نمی کنم چون خارج از شهرداری مطالباتم را مطرح می کنم، از شهردار حمایت می کنم اما تعارف هم نداریم اگر ضعفی وجود داشته باشد گوشزد می شود.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌هادر زمینه دخالت شهردار در انتخابات کمیسیون‌ها گفت: شهردار برای شورا، تعیین تکلیف نمی‌کند و چنین دخالت‌های از جانب شهردار صورت نگرفته است.

جهانبخش اضافه‌کرد: در مجموعه رایزنی صورت می‌گیرد که امری متداول و معمول است اما شهردار حق تعیین تکلیف برای اعضای شورا و انتخابات کمیسیون‌ها را ندارد.

 باید بودجه اختصاصی شوراها جدا شود

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها  در خصوص مطالبات شهرداری نیز  گفت: با توافق صورت‌گرفته بین شهرداری و استانداری، لیست بدهی دستگاه‌های اجرایی به  شهرداری تدوین می‌شود و در اختیار استانداری قرار خواهدگرفت.

وی افزود: استانداری از سه طریق تخصیص اعتبار از سرجمع اعتبارات سازمان برنامه و بودجه، تهاتر و تحویل اوراق مشارکت به شهرداری این بدهی‌ها را تسویه خواهدکرد.

جهانبخش در خصوص تفاهمنامه سه جانبه پرحاشیه گفت:طبق قانون حتی هزینه کردن ۱۰۰۰تومان از ۱۳ میلیاردتومان سهم آلایندگی به شهرداری، تعارض با قانون و بخشنامه شهرداری دارد.

وی اضافه کرد:همتی از بهترین استانداران هست و بیشترین همراهی را با شهرداری داشته اما این تفاهمنامه باید طبق قانون در محل مورد نظر خود هزینه شود.

این مقام مسوول  با بیان اینکه حساب مالی  شوراها و شهرداری ها باید جدا باشد گفت:باید بودجه اختصاصی شوراها جدا شود در قالب ردیف کمک ها بودجه جدا در نظر گرفنه شود عمد کارهای شورا نظارت مالی است وتا زمانی که شوراها از شهرداری ها ارتزاق می کنند استقلال شوراها زیر سوال است.

 تاسف  در اجرای برخی پروژه ها
عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه شهرک پیامبر اعظم با مشکلات زیادی از جمله آسفالت پیاده روها ، روشنایی و... مواجه است گفت: دارد تا مدتی قبل متولی  این شهرک ،  مسکن و شهرسازی بوده است که قبول دارم ضعف هایی زیادی دارد و حتما در آینده نزدیک این مشکل حل خواهد شد.

جهانبخش در خصوص  ورودی و خروجی نازیبای شهر بندرعباس نیز گفت:متولی ورودی شهر مسکن و شهرسازی است که باید مسکن  و شهرسازی ، فرمانداری  و شهرداری به این موضوع ورود کنند .

 وی ادامه داد: حق نداریم فردی که حتی معنی  پیمانکاری را نمی داند را پیمانکار کنیم برخی پروژه ها اینقدر بد اجرا شده اند که فقط باید تاسف خورد .

جهانبخش افزود: باید سازمان برنامه و بودجه و شورای فنی  نظارتگر پیمانکاران شهری باشند، بیاییم کمک کنیم از شرکتهای توانمند و کاردان با تخصص استفاده کنیم. البته در همه دستگاه ها متاسفانه پیمانکاران ضعیف و ناتوان وجود دارند.

وی  المانهای فعلی شهر را فاقد هویت دانست و گفت: المان «ساخت» جانمایی مناسبی ندارد هرچند ایرادات مهمی هم دارد و مخالف ان هم هستم مثلا جای توپ در جلو میدان هتل هرمز نیست و... جهانبخش در پاسخ به سوال پذیرش پائین بودن ردیف بودجه محلات کم برخوردار نسبت به محلات نو ظهور ابراز امیدواری کرد که در ردیف بودجه سال نود و هشت شهرداری تراز بودجه ریزی به سمت محلات قدیمی شهر بندرعباس بیشتر دیده شود.وی عمده دلیل نبود المانهای صنایع غرب در شهر بندرعباس را عدم استقبال مسوولین آن صنایع دانست.

 فاضلاب، تهدیدی جدی برای خلیج‌فارس
عضو شورای شهر بندرعباس  در خصوص اظهار و نظرها فاضلاب گفت: صحبت‌های اخیر من در این خصوص در شبکه‌های معاند منعکس شد و متاسفم برای خودم و مسوولانی که نمی توانند مشکل مردم را حل کنندو به محض مصاحبه داخلی با کارکرد داخلی مورد استفاده شبکه های معاند قرار می گیرد .

جهانبخش اضافه کرد:  از این باب، باید برای مسؤولان تاسف خورد که کم‌کاری آنان موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود ،من اصلا خوشحال نیستم که حرف قانونی و مطالبات به حق مردم فریاد زدم سر از جایی دیگر دربیاورد باید ما این موضاعات را در ممکلت خود حل کنیم .

وی افزود: خلیج فارس هویت ملی ما ایرانی هاست، در مبحث صیانت از محیط زیست باید به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی ها وقتی خلیج «عر بی»را می شنوند رگ غیرتشان بالا می زند و آن را نام جعلی خلیج فارس می دانند، افزود:  آن ها تنها یاد گرفته اند سالانه روز ملی خلیج فارس جشن بگیرند اما کسی به ورود فاضلاب به دریا را جدی نمی گیرد.

جهانبخش با تاکید بر اینکه «حق نداریم خلیج‌فارس را آلوده کنیم» اظهارداشت: فاضلاب و موارد این‌چنینی از جمله، موج‌شکن نخل ناخدا و تأسیس آبشیرین‌کن‌ها، تهدیدات جدی برای خلیج‌فارس است که باید متولیان به‌صورت جدی ورود کنند.

وی دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، استانداری، شهرداری و سازمان آب و فاضلاب را در این امر دخیل دانست و گفت: نباید در خصوص مسئله محیط زیست، نگاه دوگانه وجود داشته باشد.این مقام مسوول  با اشاره به این مطلب که مشکل دفع فاضلاب مختص استان هرمزگان نیست و استان‌های کمتر برخوردار از جمله سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان نیز این مشکل را دارند اظهارداشت: باید با نگاه توسعه پایدار موضوع فاضلاب حل شود.

 بندرعباس، کلانشهر می شود
نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در ادامه سخنانش به کلانشهر شدن بندرعباس اشاره ای کرد و گفت:  در تلاشیم  که بندرعباس را تبدیل  به کلان‌شهرکنیم ،  مستنداتی پیدا کرده ام که بندرعباس به لحاظ شاخصها، قابلیت کلانشهر شدن را دارد  واگر وزیر کشور به همراه وزیر راه و شهرسازی موافق این موضوع باشند بندرعباس به جمع کلان‌شهرهای کشور می‌پیوندد.

وی ادامه داد: بحث کلانشهر شدن بندرعباس مراحل پایانی خود را می گذراند واز الان باید به بندرعباس نگاه کلان‌شهری شود تا با استفاده از برند کلان‌شهر با جذب سرمایه‌گذار زمینه و اجرای برنامه های کلان توسعه ای هرچه بیشتر این شهر را فراهم آوریم.

وی با اشاره به تلاش مضاعف خود برای حل و فصل مشکلات شهر بندرعباس و رفع دغدغه شهروندان گفت: شهروندان باید مطالبه‌گر باشند و دغدغه‌های شهری و اجتماعی خود را بیان کنند.

جهانبخش خاطرنشان ساخت:در نیازهای اولیه شهر بندرعباس مانده ایم، اما شهر جوانی هستیم به لحاظ دسته بندی های مختلف از جمله سیاسی ،اجتماعی و ... اقدامات کلان و پروژه های بزرگ در دست اقدام است.

 عوارض دو درصدی آلایندگی صنایع

عضو شورای شهر بندرعباس به وضعیت سهم تخصیص عوارض الایندگی صنایع غرب اشاره کرد و گفت: رقمی که در بخش عوارض دو درصدالایندگی صنایع باید تخصیص داده شودبسیار ناچیز است. پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی مکلفند چه الایندگی داشته و چه نداشته باشند، یک درصد را پرداخت کنند.

جهانبخش ادامه داد:پالایشگاه نفت بندرعباس سهم واقعی پرداخت نکرده؛ نفت ستاره هم پرداخت نداشته اما در بحث مسوولیت اجتماعی ورود کرده که جای تشکر دارد.

وی با بیان اینکه   ایا کسی زورش به صنایع می رسد تا حق مردم را بگیرد با کنایه گفت: فولادیها دونفر نیروهای هرمزگان را جذب کنند ممنون آنها خواهیم بود. شهرداری باشگاه مصرفی است عضو شورای شهر بندرعباس در ادامه در خصوص تیم داری شهرداری گفت: نفس تیم داری حرفه ای شهرداری مشکلی ندارد، شهرداری باشگاه مصرفی است، سیاست های توسعه فوتبال در بندرعباس باید تغییر کند.

وی ادامه داد:راجع به تیم شهرداری پیش از فصل جلسه ای داشتیم و قرار شد که در صورت وجود نیرو های بومی از آن ها استفاده شود.

جهانبخش افزود: مربی از استفاده بازیکن بومی بدش نمی آید چرا که حمایت مردمی ، اعتبار و تماشاگر را با خود می آورد در هرمزگان بازیکانان بومی که در سطح لیگ دسته دو باشند اندازه ی انگشتان یک دست نیست. وی ادامه داد:در هرمزگان ۵ بازیکن بومی در سطح لیگ دسته دوم فوتبال وجود ندارد،برای مخالف شورای چهارم برای نماندن این تیم باعث سقوط تیم شهرداری به دسته ی پایین تر بود.

جهانبخش اضافه کرد:شهر بندرعباس مثل تیم فوتبالش شهری دسته دوم است حتی استان هرمزگان هم استانی دست دوم است.وی همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با کمک به ساخت مصلی و تیم آذرخش از محل دریافت عوارض آلایندگی گفت: بخشنامه‌ها و بودجه‌ها همه چیز را مشخص کرده است و طبق ابلاغ‌ها باید تخصیص اعتبار صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تاکیدکرد: مخالف کمک به ساخت مصلی و تیم آذرخش بندرعباس نیستم اما این حمایت مالی باید در چهارچوب قانون و از مسیر درست صورت بپذیرد.

 حواشی جلسه
علاوه بر خبرنگاران، عده ای از شهروندان نیز در این نشست صمیمانه  و بدون تعارف حضور داشتند  و سوالهای خود را می پرسیدند از المانهای نامناسب شهر تا جمع آوری نامناسب زباله ها...که کیانوش جهانبخش با صراحت جوابگوی سوالها بود .

در یکی از پاسخ هایش به قرارداد 20 ساله شهرداری با شرکت بازیافت زباله سخن گفت که 10 سال از آن گذشته و این شرکت تا 10 سال دیگر به بازیافت زباله در بندرعباس مشغول است.

در این نشست اشک کیانوش جهانبخش به خاطر تهمتها به وی دقایقی فضای سالن را به سکوت برد.

کیانوش جهانبخش از تولد فرزندش یاد کرد و با اشک گفت: تمامی افرادی که تهمت و توهین میکنند را به خدا می سپارم.

وی، مطالبه‌گری را ورای فحاشی و توهین به اشخاص و خانواده‌هایشان عنوان‌کرد و گفت:متاسفانه گاهی اوقات تحت عنوان مطالبه‌گری به من و خانواده‌ام در فضای مجازی توهین و فحاشی‌ بسیاری می‌شود در حالی که من با تمام تلاش به‌دنبال احقاق حق شهروندان هستم.

وی در پاسخ به سؤالی در زمینه مدیریت یکی از اقوام وی در مجموعه پلاژ بانوان و احتمال دخالت این عضو شورای شهر در انتصاب گفت: پلاژ بانوان مجموعه‌ای است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و خواهرم نیز پس از مصاحبه از میان ده‌ها نفر بدون دخالت من و مستقل و با توانایی شخصی خود به عنوان مدیریت آن مجموعه انتخاب شد، اگر کسی با حضور وی  که طبق قانون کار حقوق میگیرند مخالفت دارد تا بگویم استعفا دهد.

وی ادامه داد:برادر من نیروی وزارت ورزش است و در شهرداری مامور به خدمت است و من در انتقال برادرم به شهرداری نقشی نداشتم.در این نشست به عدم حضور یکی از اعضای شورای شهر به پلاژ بانوان هم گریزی زد و گفت: پرسنل آنجا تجربه لازم را نداشتند و وی را نمی شناختند به همین دلیل از حضور فرزانه آرامش عضو شورا جلوگیری شده و رسما عذرخواهی کردند،هیچ کس نمی تواند جلوی نماینده مردم را بگیرد.

جهانبخش در پایان این را هم گفت که نمیدانم رییس انجمن هستم یا نیستم، قاعده این است فراخوان به ارشاد از طرف انجمن زده شود و طبق شرایطی است اما خودشان بدون خبر اسامی فرستادند و یکنفر را انتخاب کردندبدنبال ریاست نیستم اما قانون باید رعایت میشد.

 



برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها