معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

شناسایی یک هزار و 292 بیمار ایدز در هرمزگان



صبح ساحل ، حوادث معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک HIV در استان هرمزگان از سال 78 تا پایان مهرماه 97 یک هزار و 292 نفر مبتلا به HIV در استان هرمزگان شناسایی، ثبت و گزارش شده است؛ که از این تعداد 961 نفر مرد و 331 نفر را زن تشکیل می دهند. 

به گزارش وبدا خلیج فارس، دکتر کاووس دیندارلو افزود: بر اساس این نظام گزارش دهی از کل موارد گزارش شده تعداد 476 نفر فوت شده اند که 403 نفر مرد و 73 نفر زن می باشند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد ثبت شده در گروه سنی 21 تا 35 سال می باشد؛ بیان کرد: شایعترین علل ابتلا در بین کل موارد که از سال 1378 تا کنون تشخیص داده شده اند، به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد 61 درصد، رابطه جنسی محافظت نشده 27 درصد، انتقال مادر به کودک 2 درصد و موارد نامشخص 10 درصد گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه الگوی انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سالهای اخیر تغییر کرده ابراز کرد: از کل موارد شناسایی و گزارش شده سال 96 تا نیمه نخست سال 97 که 19 درصد آن را زنان و 81 درصد را مردان تشکیل میدهند؛ انتقال از طریق استفاده وسایل مشترک در بین معتادان تزریقی 22 درصد و از طریق روابط جنسی محافظت نشده 66 درصد و موارد انتقال از مادر به کودک صفر درصد و نیز 11 درصد نامشخص بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در استان اظهار داشت: در کل استان 6 مرکز بندرعباس، میناب، رودان ، قشم، کیش راه اندازی شده است که تا پایان سال جاری مرکز جاسک هم افتتاح خواهد شد.

دکتر دیندارلو در خصوص مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر بندرعباس گفت: این مرکز با ارائه خدمات مشاوره، درمانی، حمایتی و مددکاری به زنان در معرض خطر، بد سرپرست و زنان دارای همسران دارای رفتارهای پرخطر در حال فعالیت است.

وی افزود: انجمن باشگاه یاران مثبت بندرعباس نیز با ارائه خدمات مشاوره ایی، درمانی، حمایتی و مددکاری به بیماران دارای HIV مثبت و خانواده های آنان، از مراکز مهم در حوزه پیشگیری و درمان HIV ایدز می باشد.

وی خاطر نشان کرد: راه اندازی آزمایشگاه قطب HIV ایدز در بندرعباس از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بوده که با ارائه خدمات آزمایشگاهی تشخیص HIV ایدز شامل روش های الیزا، مولکولی و تعیین مقاومت دارویی، شمارش سلولهای CD4 می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: علاوه بر مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری ، انجام خدمات مشاوره ای و درمانی بیماری مقاربتی در سطح مراکز و پایگاههای جامع سلامت شهری و روستایی نیز صورت می گیرد.

دکتر دیندارلو با اشاره به اهمیت سلامت نوزادان در برابر ایدز گفت: برنامه پیشگیری از HIV از مادر به کودک در تمامی مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاهها و برخی از خانه های بهداشت تابعه استان جهت غربالگری زنان باردار در حال انجام است. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها