12

مهر

1403


اقتصادی

13 دی 1397 08:40 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان از آغاز سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سواحل استان خبر داد.

میثم قاسمی در این خصوص گفت: سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سواحل استان آغاز شد.

وی با بیان اینکه سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی   هرسال به مدت یک ماه انجام می‌شود، اظهار کرد: هدف از این سرشماری را جمع‌آوری اطلاعاتی در خصوص برآورد جمعیت و تنوع گونه‌ها، مقایسه جمعیت و تنوع پرندگان موجود در هر یک از مناطق تالابی توصیف تغییرات حاصله در شمار و پراکنش جمعیت‌های پرندگان مهاجر آبی، ارزیابی اهمیت هر یک از سایت‌ها عنوان کرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه پرندگان مهاجر از حدود صد گونه آبزی و کنار آبزی هستند، اضافه کرد: پرندگان مهاجر بیشتر از خانواده‌های حواصیلیان، آبچلیکیان، سلیمیان و کاکاییان و باکلانیان هستند.

قاسمی تصریح کرد: هرساله با شروع فصل سرما تا آغاز فصل گرم پرندگان مهاجر خشکی زی، آبزی و کنار آبزی به سواحل شنی، پهنه‌های وسیع گلی، تالاب‌های بین جزر و مدی و جنگل‌های مانگرو هرمزگان برای زمستان گذرانی کوچ می‌کنند.

وی بیان کرد: تغییرات آب و هوایی با دخالت انسان، توسعه ناپایدار و از بین بردن زیستگاه‌ها، نشت مواد نفتی، آلودگی مواد پلاستیکی، توربین‌های بادی و دکل‌های برق و مخابراتی، ساختمان‌های بلند و آلودگی نوری، از عوامل تأثیرگذار در بقاء پرندگان مهاجر است.

قاسمی در پایان با اشاره به اینکه هرمزگان ۵۵ سایت سرشماری پرندگان دارد، اظهار کرد: بیشترین جمعیت پرندگان شمارش‌شده به باکلان بزرگ با، تلیله شکم سیاه ق گیلانشاه بزرگ اختصاص داشت.

دیدگاه ها (0)
img