مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در بندرعباس مطرح کرد؛

در صورت همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مرکز پیوند راه‌اندازی می‌شود



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام:بیماران زیادی در هرمزگان نیاز به خدمات سلول درمانی دارند ازجمله بیماران تالاسمی، سرطان‌ها، فلج مغزی و اختلالات خونی اما به دلیل نبود مرکز پیوند در این استان، باید ماه‌ها در نوبت انتظار قرار گیرند.

که اگر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه همکاری نماید و یک مرکز سلول درمانی در این استان راه‌اندازی شود و نه‌تنها هرمزگانی‌ها دیگر مجبور نمی‌شوند مسیرهای طولانی را برای درمان به تهران طی کنند بلکه بیماران استان‌های همسایه نیز می‌توانند از خدمات سلول درمانی در این استان استفاده کنند و مدت‌زمان کمتری در نوبت انتظار قرار گیرند. 

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در گفتگو با خبرنگاران در بندرعباس این مطلب را تائید کرد و گفت: بیماران برای بهره‌گیری از خدمات سلول درمانی مراجعه می‌کنند و سلول برای اینکار هم وجود دارد ولی به دلیل تعداد اندک مراکز سلول درمانی مدت زیادی باید در نوبت انتظار قرار گیرند. مرتضی ضرابی وی در سخنانش خواهان همکاری افزون‌تر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود و این را هم گفت که در حال حاضر تعداد مراکز سلول درمانی در کشور به بیش از 10 مرکز هم نمی‌رسد و چنانچه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آمادگی داشته باشد می‌توان یک مرکز سلول درمانی در این استان راه‌اندازی کرد.

وی ادامه داد: حتی آمادگی دادن خدمات ناباروری رویان در صورت همکاری و همراهی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به زوج‌های نابارور وجود دارد و پشتیبانی فنی و انتقال دانش را هم انجام می‌دهیم.به گفته ضرابی، با توجه به بومی بودن دانش فنی سلول‌های بنیادی در کشور برخی کشورهای همسایه درخواست راه‌اندازی بانک خون توسط رویان داده‌اند و اگر خدمات رویان در هرمزگان داده شود می‌تواند گردشگری درمانی استان را متحول سازد.

 ضرابی در خصوص بیماران هرمزگانی اظهار داشت: به نظر می‌رسد آمار برخی بیماری‌ها در هرمزگان بیشتر از سایر استان‌هاست به‌عنوان مثالی تعداد بیماران مبتلابه یک نوع اختلال قلبی در روستایی در شهرستان قشم و یا تالاسمی بسیار بالاست که پیشنهاد دادیم ذخیره سلولی این استان افزایش یابد.

بانک خون بند ناف رویان

بزرگترین بانک خون بند ناف خاورمیانه

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از ارسال 3 هزار نمونه به بانک سلول‌های بنیادین مطالبی بیان کرد و این آمار را نسبت به سایر استان‌ها آمار خوبی دانست.

ضرابی آمار ذخیره‌سازی در بانک خون بند ناف کشور را تاکنون بیش از 104 هزار نمونه اعلام کرد که بر اساس این آمار، بانک خون بند ناف رویان به‌عنوان بزرگترین بانک خون بند ناف خاورمیانه شناخته می‌شود.

وی بابیان اینکه دانش فنی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در ایران بومی‌سازی شده است، افزود: امروزه برخی از کشورها درخواست راه‌اندازی این بانک را از کشور ما دارند و شرایط منتقل سازی این دانش به کشورهای درخواست‌کننده وجود دارد.

نقش مهم سلول‌های بند ناف و

خون بند ناف در درمان بیماری‌ها

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، آغاز جمع‌آوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در دهه ۸۰ در دنیا ذکر کرد که یکی از چالش‌هایی که در این زمینه مطرح شد، بحث اخلاقی آن بود. ضرابی بنیان‌گذار رویان در کشور را سعید کاظمی آشتیانی خواند که وی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در تمام دنیا از این تکنولوژی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، از ایشان اجازه ورود این تکنولوژی را به ایران درخواست نمود. 

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز با ذکر دو نکته ظرفیت با راه‌اندازی مرکز رویان در کشور موافقت کردند و یادآور شدند که دانش سلول‌های بنیادی ثروت هنگفت انسانی است.

ضرابی با توجه به اینکه سلول‌های بند ناف و خون بند ناف سلول‌های خون‌سازی هستند، در درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی و سرطان خون که با خون در مرتبط است نقش بسیار مهمی می‌توانند ایفا کنند، یکی مشکلات و نگرانی‌ها در این حوزه تأمین سلول‌ها دانست و یادآور شد: این‌که از چه منابعی سلول‌های بنیادی به دست آید، مشکل بود؛ در حقیقت یکی از منابع، خون بند ناف و جفت است که به‌عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود، این منبع مملو از سلول‌های خونی است که اگر جمع‌آوری شود برای درمان بیماری‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بانک عمومی و خصوصی نگهداری خون بند ناف

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بابیان اینکه کار جمع‌آوری خون بند ناف با روشی بسیار ساده اما مهم انجام می‌شود، افزود: خون بند ناف پس از تولد نوزاد و بدون ایجاد مشکل در زایمان برای مادر و نوزاد با روشی ساده توسط پزشکان، کارشناسان آموزش‌دیده و پرستاران گرفته می‌شود.

 وی از دو نوع بانک نگهداری از خون بند ناف در رویان مطالبی ایراد کرد که نوع اول، بانک عمومی است که خانواده‌ها این خون را در اختیار بانک قرار می‌دهند تا بدون هیچ هزینه‌ای آن در اختیار بیماران قرار داده و در صورت نیاز برای بیماران نیازمند به سلول درمانی و یا فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود.

بانک خون خصوصی نوع دیگر این بانک در رویان است که خانواده‌ها این خون را برای خود نوزاد یا اعضای خانواده نگهداری می‌کنند که برای این امر در ابتدا سه میلیون تومان و سالانه 140 هزار تومان پرداخت می‌کنند.

 این مسئول گفت: برخی خانواده‌ها که سابقه بیماری در خانواده آن‌ها وجود دارد اما توانایی پرداخت هزینه برای ذخیره‌سازی را ندارند در حال رایزنی با برخی از مؤسسات خیریه و خیرین هستیم این کار را برای آن‌ها به‌صورت رایگان انجام دهیم تا در هنگام نیاز این خانواده‌ها بتوانند از خون ذخیره‌شده استفاده کنند.

 مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور بابیان اینکه هم‌اکنون بیش از 100 هزار نمونه در بانک خصوصی و بین 5 تا 6 هزار نمونه نیز در بانک عمومی ذخیره‌شده است افزود: حجم خون در زمان زایمان که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم بین هفتادتا پانصد سی‌سی است که از این مقدار خون می‌توان بین پانصدتا دو میلیارد سلول جداسازی انجام شود.

ضرابی ارز انجام تاکنون 30 پیوند برای بیماران خونی در کشور خبر داد که عمدتاً برای خود فرد، خواهر، برادر و یا خویشاوندان استفاده‌شده است و همچنین تاکنون تعداد ۸۰۰ هزار نمونه در بانک عمومی، ۴ میلیون نمونه در بانک خصوصی و ۴۰ هزار نمونه نیز پیوند در جهان ثبت‌شده است.

آغاز مرحله دوم بزرگترین

طرح کار آزمایی بالینی سلول‌های بنیادی

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از آغاز مرحله دوم بزرگترین طرح کار آزمایی بالینی سلول‌های بنیادی برای کودکان چهارتا 14 سال مبتلابه بیماری فلج مغزی با همکاری مرکز طبی کودکان، ستاد سلول‌های بنیای و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است از ابتدای دی‌ماه جاری خبر داد که مرحله نخست این طرح در سال گذشته برای 120 کودک بیمار انجام شد و مرحله دوم نیز از اول دی‌ماه سال جاری شروع شد.

عدم استقبال دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

از راه‌اندازی مرکز رویان در استان

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در این نشست خبری و در آغاز سخنانش از عدم همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص انتقال دانش فنی رویان به این استان گلایه‌مند بود و گفت: متأسفانه نمی‌دانم چرا و به چه دلایلی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه‌اندازی و دریافت خدمات مرکز رویان در استان استقبال نمی‌کند و تاکنون این دانشگاه هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر راه‌اندازی مرکز رویان در هرمزگان نداشته است.

سهیل دادخواه با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین همکاری‌ها باید از جانب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صورت بگیرد گفت: ما دانش فنی لازم را در مرکز رویان جهت ارائه دانش فنی به متخصصان و پزشکان هرمزگان در اختیارداریم و تنها به تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی نیاز داریم که شاهد عدم همکاری در این زمینه هستیم.

وی افزود: متأسفانه مدت‌هاست که به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردیم در هرکدام از حوزه‌های درمانی که توانمندی آن در مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد، درخواست‌هایشان را اعلام کنند اما خبری از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نشد.

به گفته دادخواه، دانشگاه علوم پزشکی در گام اول باید خدمات و مراکز رویان (درخواست مرکز رویان ناباروری) موردنیاز خود را به ما اعلام کند و در گام دوم تجهیزاتی را در حد وسع در اختیارمان قرار دهد.

وی یادآور شد: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فراهم کردن امکانات و تجهیزات درمانی است تا از مراجعه بیماران به استان‌های دیگر جلوگیری شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها