گزارش صبح ساحل از روند اولین جراحی پیوند قرنیه در جزیره قشم

از نابینایی بر اثر سرخک تا بینایی پس از پیوند قرنیه



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام:بیماری سرخک در کودکی باعث از دست دادن بینایی چشم راستش در بزرگسالی شد به طوری که سالیان سال  با کم بینی و تاریکی چشم همراه با سر دردهای حاد روبرو بود تا اینکه مدتی قبل در سن 59 سالگی  با پیوند قرنیه چشم، بینایش را باز  به دست آورد.

این زن قشمی  نخستین فردی بود که  عمل  پیوندقرنیه قشم  در بیمارستان پیامبر اعظمبر روی چشمانش انجام شد. 


فاطمه دادیخواه دختر این زن میانسال گفت: مادرم در کودکی دچار سرخک شد و این بیماری با عدم بهبودیش به چشمانش سرایت کرد که بارها به پزشک مراجعه کردیم و تا حدودی درمان می شد ولی باز مادرم با سر دردهای زیادی روبرو بود تا جایی که همه چیز را محو می دید. 

وی ادامه داد: تا اینکه سنش بالا رفت و سردردها بیشتر ، اما مادرم راضی نمی شد که برای درمان به  شهرستانهای دیگر برویم، تا اینکه دی ماه سال گذشته مادرم در یکی از بیمارستانهای بندرعباس مورد عمل آب مروارید چشم  قرار گرفت ولی باز سردردهایش بهبود نیافت.

دادیخواه  افزود: چند ماه قبل دریافتیم که دکتر  جعفری  جراح و متخصصی چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه در بیمارستان پیامبر اعظم   قشم است، مادرم نزد وی رفت و وی تشخیص داد که باید مورد عمل جراحی قرنیه قرار گیرد اما در این جزیره تا کنون چنین عمل جراحی انجام نگرفته بود . 

این جوان گفت: با پیشنهاد دکتر جعفری ،مقرر  شد که مادر من در این بیمارستان عمل جراحی شود و پس از پرس و جو و دیدن سوابق کاری  این پزشک ،رضایت دادیم که مادرم به عنوان اولین بیمار پیوند قرنیه در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گیرد.

   اولین جراحی پیوند قرینه در جزیره قشمظهر دهم دیماه جاری بیمار به  اتاق عمل بیمارستان ابوالفضل انتقال یافت تا  برای اولین جراحی پیوند قرینه در جزیره قشم بر روی چشم وی  انجام گیرد. 

دکتر حبیب جعفری  جراح و متخصصی چشم و فوق تخصص پیوندقرنیه گفت: حدود دو ماه قبل بیمار» زهرا اخلاقی قشمی» که در اثر pkp  ضخامت قرنیه بیماری سرخک در 45 سال پیش درصد زیادی از بینایی خود را از دست داده بود به نزد من در بیمارستان مراجعه کرد و پس از معاینه ، دریافتم این بیمار نیاز به پیوند قرنیه چشم دارد.

وی ادامه داد: تاکنون چنین عملی در این بیمارستان انجام نشده بود به همین علت پیشنهاددادم که با تکمیل تجهیزات اتاق عمل ، این عمل جراحی حساس در همین جزیره انجام شود.

دکتر جعفری تصریح کرد: نیمی از وسایل را بیمارستان تهیه کرد و نیمی از وسایل را خودم تهیه کردم و پس از ارسال قرنیه چشم از بانک چشم ایران، عمل انجام شد.

 وی  افزود: این عمل جراحی یک و ساعت و نیم  با موفقیت به پایان رسید ونتیجه مرحله دوم این عمل (پذیرش بافت چشم از سوی بیمار) با دارو‌های تجویز شده تا چند ماه آینده مشخص می‌شود که باید این بیمار تحت نظر باشد.

 وی  با اشاره به موفقیت مرحله نخست این عمل گفت: نخستین عمل پیوند قرنیه هرمزگان سال ١٣٨٤ در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد.دکتر جعفری با قدردانی از دست اندرکاران این بیمارستان و کادر درمانی ،  این را بیان کرد که  در طی دو سال 350پیوند قرنیه چشم در تهران انجام داده است.

 افزایش متخصصان پزشکی در بیمارستان قشمامید رضا بهزادی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در این مورد  گفت: در راستای افزایش حضور متخصصین پزشکی در بیمارستان قشم، و حصول رضایمتندی بیشتر در شهروندان، دکتر حبیب جعفری فوق تخصص پیوند قرنیه ( متخصص چشم پزشکی) در بیمارستان قشم به مجموعه متخصصین بیمارستان اضافه و در بیمارستان قشم حضور پیدا کرد.

وی افزود: با پیگیری های شبکه بهداشت و درمان قشم، برای نخستین بار شاهد حضور فوق تخصص چشم پزشکی در بیمارستان قشم بوده که این امر علاوه بر ایجاد رضایتمندی در شهروندان، موجبات ارتقای ارائه خدمات در حوزه چشم پزشکی در بیمارستان خواهد گردید.

دکتر بهزادی در خصوص عمل جراحی قرنیه گفت: بانک چشم ایران قرنیه بافت چشم یک جوان ۳۰ ساله را برای این بیمار تامین کرد وعمل پیوند قرنیه چشم، ساعت ٩ صبح آغاز شد و ۷۵ دقیقه زمان برد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها