نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی:

هرمزگان در دریافت تسهیلات کشاورزی در اولویت است



نماینده حوزه انتخابیه مرکزی هرمزگان، با بیان اینکه افزایش بهره وری ضامن توسعه و پایداری کشاورزی و حوزه آب و خاک است، گفت: با توجه به دو دهه خشکسالی در هرمزگان تمام تلاش خود را برای در اولویت قرار دادن استان در دریافت تهسیلات کشاورزی به کار گرفته ایم.

حسین هاشمی تختی در نشست با اعضا نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان های هرمزگان، با بیان اینکه این استان بیش از دو دهه گرفتار خشکسالی است، اظهار داشت: این استان از دیرباز سابقه درخشانی در کشاورزی دارد اما متاسفانه امروز شاهد رکود تقریبی این بخش در استان هستیم که نیازمند تدبیر و برنامه های کارآمد است.

وی با اشاره به تسهیلات اختصاصی بانک ها به حوزه کشاورزی هرمزگان، افزود: با پیگیری هایی که از طریق دولت، وزارتخانه و کمیسیون کشاورزی مجلس و نظام صنفی کشاورزی کشور خواهیم داشت، استان را در اولویت دریافت تسهیلات کشاورزی قرار می دهیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ما همواره به دنبال اجرای عدالت هستیم، اضافه کرد: امروز مهمترین دغدغه ما در حوزه کشاورزی، مبحث از بین رفتن منابع آبی و خاکی است، چرا که امروز عدم رعایت استانداردها و نبود بهره وری کافی سبب از بین رفتن و تهدید جدی حوزه کشاورزی استان شده ، و بیم آن می رود چالش های کنونی سبب رکود و از بین رفتن کامل فعالیت های کشاورزی در استان شود.

هاشمی تختی با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی و جهاد کشاورزی استان باید در راستای فرهنگ سازی و آموزش هر چه بیشتر کشاورزان در مصرف و بهره وری منابع آبی خاکی تلاش کنند، یادآور شد: طبق گزارشات موجود، در برخی از مناطق علیرغم اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار به دلیل عدم نظارت کافی، افراد سطح زیرکشت خود را چندین برابر افزایش داده اند که این امر سبب افزایش مصرف آب و فشار به منابع آبی در همان منطقه شده است.

وی یادآور شد: امروز حتی در برخی از نقاط کشور سیستم هایی در حال پیاده سازی و اجراست، که علاوه بر کاهش قابل ملاحظه آب مصرفی، تولید محصول را نیز چندین برابر ارتقا می بخشد، که انتظار می رود فعالان حوزه کشاورزی و دستگاه متولی این بخش در این شرایط بی آبی به سمت این فناوری ها پیش برود که ما نیز در مجلس یارانه های مورد نیاز را از دولت اخذ خواهیم کرد.

نماینده شهرستان‌های بندرعباس، قشم، بندرخمیر، حاجی‌آباد و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با از بین رفتن منابع آبی و خاکی، بیشترین ضرر را جامعه کشاورزی می کند، بیان داشت: شرکت آب منطقه‌ای استان نیز تابع قوانین و دستورالعمل های موجود، وظیفه پایش مصرف آب را دارد کما اینکه نصب کنتورهای حجمی نیز برای مشترکین پرمصرف باید مورد نظر و موافقت همه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نباید نظام های صنفی و تشکل ها را سیاسی و منصوب به افراد سیاسی کرد، چرا که معتقدیم در صورت این انحراف،‌کارایی این مجموعه ها از بین می رود.هاشمی تختی تصریح کرد: بسیار خرسندیم که تاکنون نظام صنفی کشاورزی هرمزگان و سایر تشکل های مربوطه در این حوزه به سمت سیاسی کاری نرفته اند.این عضو کمیسیون عمران مجلس از اعضا حاضر در این نشست خواستار این شد که تصمیمات و مصوبات قابل اجرا و پیگیری اتخاذ کنند تا شاهد رفع مشکلات باشند.وی با بیان اینکه نمایندگان استان تمام قد پشت جامعه کشاورزی است، گفت: با توجه به توسعه آبشیرینکن ها می توان به این منبع آبی جدید در استان نیز برای بخش کشاورزی نگاهی نو داشت و از آن بهره برد.

هاشمی تختی همچنین اضافه کرد: اصلاح ساختار کنونی، اصلاح الگوهای کشت و بازاریابی بهینه با محوریت سودرسانی اصلی به کشاورز از جمله نیازهای اساسی جامعه کشاورزی استان است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود ادامه داد:‌ در حوزه های پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو، و سایر بخش های پرورشی آبزیان نیز باید با فعال سازی تعاونی ها و بخش های مردمی، به سمت بهره برداری از ظرفیت ها در استان پیش برویم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها