13

مهر

1403


حوادث

13 اسفند 1397 12:19 0 کامنت

 

 انجام یک عمل نادر دیگری به عنوان  «کیست اومنتوم» در بیمارستان کودکان بندرعباس، جان دختر 3 ساله ای را نجات داد.

شکمش بزرگ و بزرگتر می شود ولی جثه کوچکش همچنان لاغر است،  مادر و پدر نگران حالش هستند و به چند متخصص مراجعه می کنند  اما علت آن  تشخیص  داده نمی شود تا اینکه پس از بستری شدن این دختر کوچولودر بیمارستان کودکان بندرعباس، دکتر صلاح الدین دلشاد فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان علت را می یابد و از شکم وی کیست بزرگی خارج می نماید...

شیر محمد پرکی، پدر زهرا 3 ساله  که این روزها به علت درمان دخترش حالش خیلی خوب است می گوید:  دخترم یک ساله بود که متوجه شدیم روز به روز شکمش بزرگ می شود اولش فکر کردیم طبیعی است و به علت تغذیه، شکمش بزرگ می شود اما به مرور زمان می دیدیم  زهرا لاغرتر می شود در حالی که اشتهایش و حتی خوابش خوب بود. وی ادامه می دهد: نگران شدیم در آن زمان در زادگاهم سراوان سیستان و بلوچستان بودیم و نزد چند پزشک مراجعه کردیم ولی پس از آزمایش های لازم علت را نمی یافتند.

 این مرد 42 ساله که حدود یک سالی است در قشم سکونت دارد می گوید: من راننده خودرو هستم زهرا یک سال و نیمه بود که در رابطه با شغلم به جزیره قشم آمدم و از آن زمان به بعد به همراه خانواده ام در این جزیره زندگی می کنیم  حتی در این مدت به چند پزشک در اینجا هم مراجعه کردیم ولی باز انجام سونوگرافی و.. اما علت بیماری دخترم تشخیص داده نشد.

شیر محمد می افزاید: شنبه هفته گذشته (4 اسفندماه ) زهرا را به بیمارستان کودکان بندرعباس آوردم و در آنجا بستری ، آزمایشات و سونوگرافی ها و سی تی اسکن انجام شد اما علت باز پیدا نمی شد تا آنکه پرونده دخترم به دست دکتر دلشاد قرار گرفت ...

 تشخیص وجود «کیست اومنتوم»

دکتر صلاح الدین دلشاد مدیر عامل موسسه محکم وفوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان با بیان اینکه بیماری زهرا یکی از بیماریهای نادر است می گوید: چهارشنبه گذشته ، پرونده این بیمار به دستم رسید و پس از معاینه و مشاهده آزمایشات این کودک متوجه شدم  در شکم وی «کیست اومنتوم» قرار دارد.  وی ادامه می دهد: فردای آن (روزنهم اسفندماه )، این بیمار تحت عمل جراحی 45 دقیقه ای قرار گرفت.

دکتر دلشاد این عمل را نادر می داند و می گوید:علیرغم نادر بودن این بیماری ولی با توجه به سابقه انجام چندین عمل جراحی ، با یک برش کوچک این کیست بزرگ را از شکم دختر سه ساله خارج نمودم و بلافاصله شکم حالت طبیعی خود را پیدا کرد.

 اومنتوم بدون درد

حال عمومی زهرا کوچولو بعد از عمل جراحی موفق آمیز ، بسیار خوب است و دیروز از بیمارستان مرخص گردید. به گفته  دکتر دلشاد، اومنتوم پرده ای ست که روده ها را پوشانده و از دو لایه تشکیل می شود. با جمع شدن مایع بین این دو لایه حالت کیست پیدا کرده و شکم‌کودک به مرور زمان بزرگ شده و با گذشت زمان بزرگ تر می گردد.

معمولا همراه با درد نبوده و تاثیری روی اشتها، خورد و خوراک و دفع بیمار ندارد. در بعضی از موارد ممکن است همراه با درد و استفراغ های متناوب و به صورت شکم حاد خود را نشان دهد.

دیدگاه ها (0)
img